De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk UB/A/2006/61131
Doorkiesnummer Datum 11 augustus 2006
Onderwerp IWI-rapport CWI-systeem Sonar in de praktijk
Hierbij ontvangt u het rapport "Het CWI-systeem Sonar in de praktijk" dat de Inspectie Werk
en Inkomen aan mij heeft aangeboden. De inspectie heeft zich in haar onderzoek gericht op het
proces van de invoering van Sonar en het bereikte resultaat na invoering van Sonar.
De inspectie concludeert in het rapport dat:
- CWI met het ontwikkelen en invoeren van het Sonarsysteem een goede prestatie heeft
geleverd;
- Sonar de dienstverlening aan de klant heeft vereenvoudigd. Zo kan de klant nu digitaal
een uitkering aanvragen en zich digitaal inschrijven bij CWI;
- met de aan Sonar gekoppelde Suwinet-meldingen goede voortgang is geboekt op het
vlak van de ondersteuning van de ketensamenwerking. De koppeling tussen CWI en
UWV is gerealiseerd en de koppeling tussen CWI en gemeenten zal landelijk worden
ingevoerd;
- Sonar voldoende toekomstvast is om aan te sluiten bij het Digitaal Klantdossier.
De inspectie concludeert in haar rapport dat Sonar succesvol is ingevoerd, nadat initiële
performanceproblemen bij de vestigingen konden worden opgelost. Het verheugt mij te
kunnen constateren dat hiermee een volwaardig automatiseringssysteem tot stand is gebracht,
dat effectief kan worden ingezet om de dienstverlening verder te optimaliseren. Zo kunnen de
adviseurs van CWI met Sonar gemakkelijk informatie (o.a. statusgegevens en
uitkeringsgegevens) over cliënten delen.
Door middel van steeds verdergaande digitalisering, wordt de zelfredzaamheid van de
werkzoekende ondersteund waardoor bij CWI ruimte vrijkomt om meer aandacht te besteden
aan de werkzoekende die meer persoonlijke begeleiding nodig heeft. Op deze wijze wordt door
CWI maatwerk gepleegd afhankelijk van de mate waarin een werkzoekende in staat is zelf de
nodige activiteiten te ondernemen of juist intensieve hulp nodig heeft bij het zoeken naar werk.
Sonar vervult tevens al een deel van de functionaliteit van het Digitaal Klantdossier, namelijk
de ondersteuning van de intake WW en WWB bij CWI. De ervaring met de bouw en het
gebruik van Sonar kunnen goed van pas komen bij de ontwikkeling van het Digitaal
Klantdossier.
Ons kenmerk UB/A/2006/61131
Over de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier heb ik u bij brief van 23 mei jl. (TK 2005-
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid