Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk UB/A/2006/61131 Doorkiesnummer Datum 11 augustus 2006

Onderwerp IWI-rapport CWI-systeem Sonar in de praktijk

Hierbij ontvangt u het rapport "Het CWI-systeem Sonar in de praktijk" dat de Inspectie Werk en Inkomen aan mij heeft aangeboden. De inspectie heeft zich in haar onderzoek gericht op het proces van de invoering van Sonar en het bereikte resultaat na invoering van Sonar. De inspectie concludeert in het rapport dat:


- CWI met het ontwikkelen en invoeren van het Sonarsysteem een goede prestatie heeft geleverd;

- Sonar de dienstverlening aan de klant heeft vereenvoudigd. Zo kan de klant nu digitaal een uitkering aanvragen en zich digitaal inschrijven bij CWI;
- met de aan Sonar gekoppelde Suwinet-meldingen goede voortgang is geboekt op het vlak van de ondersteuning van de ketensamenwerking. De koppeling tussen CWI en UWV is gerealiseerd en de koppeling tussen CWI en gemeenten zal landelijk worden ingevoerd;

- Sonar voldoende toekomstvast is om aan te sluiten bij het Digitaal Klantdossier.

De inspectie concludeert in haar rapport dat Sonar succesvol is ingevoerd, nadat initiële performanceproblemen bij de vestigingen konden worden opgelost. Het verheugt mij te kunnen constateren dat hiermee een volwaardig automatiseringssysteem tot stand is gebracht, dat effectief kan worden ingezet om de dienstverlening verder te optimaliseren. Zo kunnen de adviseurs van CWI met Sonar gemakkelijk informatie (o.a. statusgegevens en uitkeringsgegevens) over cliënten delen.
Door middel van steeds verdergaande digitalisering, wordt de zelfredzaamheid van de werkzoekende ondersteund waardoor bij CWI ruimte vrijkomt om meer aandacht te besteden aan de werkzoekende die meer persoonlijke begeleiding nodig heeft. Op deze wijze wordt door CWI maatwerk gepleegd afhankelijk van de mate waarin een werkzoekende in staat is zelf de nodige activiteiten te ondernemen of juist intensieve hulp nodig heeft bij het zoeken naar werk. Sonar vervult tevens al een deel van de functionaliteit van het Digitaal Klantdossier, namelijk de ondersteuning van de intake WW en WWB bij CWI. De ervaring met de bouw en het gebruik van Sonar kunnen goed van pas komen bij de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier.

Ons kenmerk UB/A/2006/61131

Over de ontwikkeling van het Digitaal Klantdossier heb ik u bij brief van 23 mei jl. (TK 2005-