Nieuw klantinformatiesysteem CWI voldoet
De Inspectie Werk en Inkomen vindt dat CWI met het invoeren van een
nieuw ICT-systeem een belangrijke stap heeft gezet om de
dienstverlening te verbeteren. CWI-medewerkers kunnen informatie eraan
toevoegen en eruit halen, maar ook werkzoekenden en medewerkers van
UWV en sociale diensten kunnen via elektronische diensten op het
systeem aansluiten. De ervaringen met dit nieuwe systeem kunnen goed
van pas komen bij de ontwikkeling van het digitale klantdossier. Dit
concludeert IWI in het vandaag verschenen rapport Het CWI-systeem
Sonar in de praktijk.
Werkzoekenden kunnen tegenwoordig via internet de gegevens invoeren
voor een uitkeringsaanvraag. Deze informatie komt vervolgens
automatisch in het CWI-systeem Sonar. Overigens is het gesprek bij de
CWI-vestiging daarmee niet overbodig, maar het kan wel efficiënter
verlopen. De CWI-adviseur kan meer tijd besteden aan
arbeidsbemiddeling omdat hij minder administratie heeft te doen.
Met Sonar kunnen de adviseurs van CWI gemakkelijk informatie over
cliënten delen. Het gaat om gestructureerde statusinformatie:
klantgegevens over werk en over de aanvraag van de uitkering. Ook
medewerkers van sociale diensten en van UWV kunnen een deel van de
informatie raadplegen via elektronische koppelingen van systemen. Een
recente ontwikkeling is om re-integratiecoaches WW van UWV
rechtstreeks toegang te geven tot Sonar. Dat kan vrij eenvoudig omdat
ze zijn gehuisvest op CWI-kantoren. Als deze toegang er is, beschikken
de re-integratiecoaches en CWI-medewerkers met de in Sonar vastgelegde
informatie over gezamenlijke dossiers.
Verleden jaar heeft de staatssecretaris van SZW aan CWI opdracht
gegeven om het voortouw te nemen bij het ontwikkelen van een digitaal
klantdossier. Als dat er is, mogen de ketenpartners in de sociale
zekerheid (CWI, UWV, sociale diensten) gegevens nog maar één keer
vragen. Ze moeten daarbij elkaars informatie gebruiken. Verder moeten
de ketenpartijen via het digitale klantdossier statusinformatie over
de cliënt aan elkaar ter beschikking stellen. CWI heeft de eigen
statusinformatie in Sonar vastgelegd. De ontwikkeling van het digitale
klantdossier sluit goed aan op het Sonar systeem.
persbericht IWI, 11 augustus 2006
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Inspectie Werk en Inkomen