Misleidende reclame slankheidsproduct door rechter verboden
Koag/kag
PERSBERICHT
Misleidende reclame voor slankheidsproduct door rechter verboden op straffe van dwangsom
De Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten heeft op 25 juli jl. de rechter in kort
geding gevraagd de firma Swiss BV te Uffelte te verbieden misleidende mededelingen te
doen in reclame voor het product HDC SlimSystem. Deze hebben betrekking op onbewezen en
daarmee ongeoorloofde uitspraken over met name het aantal kilogrammen dat men kwijt kan
raken door gebruik te maken van het product.
Op 9 augustus 2006 heeft de Rechtbank Groningen in kort geding vonnis gewezen en de
Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten op praktisch alle punten in het gelijk
gesteld. De rechter heeft Swiss BV met onmiddellijke ingang verboden deze misleidende
mededelingen over het product HDC SlimSystem te doen op straffe van een dwangsom van
25.000,-- euro per overtreding van het vonnis.
De Keuringsraad Aanprijzing Gezondheidsproducten is blij met deze uitspraak. Het
onderstreept de effectiviteit van zelfregulerend toezicht op reclame voor aan gezondheid
gerelateerde producten. Verantwoorde reclame voor gezondheidsproducten is in het belang
van consument, overheid en bedrijfsleven.
De Stichtingen Keuringsraad Openbare Aanprijzing Geneesmiddelen en Keuringsraad
Aanprijzing Gezondheidsproducten (KOAG en KAG) hebben ten doel toe te zien op de naleving
van wettelijke- en zelfreguleringsnormen in Nederland voor geneesmiddelen en
gezondheidsproducten. Bij de Stichtingen zijn organisaties van fabrikanten, apothekers en
drogisten, reclamebureaus en uitgevers van kranten en tijdschriften aangesloten. De
Keuringsraad is gevestigd te Amsterdam. Jaarlijks worden ruim 1500 reclame-uitingen
preventief beoordeeld. Meer informatie is te vinden op www.koagkag.nl of anders 020
7130720.