Verkeershandhaving
Reactie op onjuiste berichtgeving over trajectcontrole in Metro
10 augustus 2006
Onjuiste berichtgeving in de Metro van donderdag 10 augustus zorgde voor verwarring over de CJIB-cijfers van trajectcontrolesystemen. De cijfers in het artikel stroken niet met de waarheid. Zo wordt er opmerkelijk genoeg gesproken over "slechts vier" bekeuringen op de A10 West over de hele maand juni, terwijl er in werkelijkheid 35.806 boetes werden uitgedeeld.
De journaliste heeft zich op cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gebaseerd. Voor het artikel is slechts een gedeelte van deze cijfers gebruikt.
Wegwerkzaamheden A2
Het is mogelijk om trajectcontrolesystemen op afstand "aan te zetten" of uit te schakelen. Dit wordt gedaan bij werkzaamheden of als het overtredingspercentage daar aanleiding toe geeft. Op het stuk van de A2 waar trajectcontrole wordt toegepast, zijn nu wegwerkzaamheden. Trajectcontrole is daarom niet operationeel. Handhaving vindt plaats op andere wijze, bijvoorbeeld met radarauto's of onopvallende videovoertuigen. In de Metro wordt dat niet meegenomen.
Flexibele handhaving
Wanneer automobilisten op de weg zich goed aan de snelheid houden, wordt handhaving soms uitgeschakeld. "Het gaat ons tenslotte niet om het binnenhalen van veel bekeuringen," licht Koos Spee, landelijk verkeersofficier toe. "Wanneer het goed gaat, is handhaving niet elke dag nodig. Op dat moment passen we de handhavingsfrequentie aan, bijvoorbeeld controle om de dag."