Monsterboard.nl blijft Nederlandse marktleider
Intelligence group
Monsterboard.nl blijft Nederlandse marktleider
Gevecht om commerciële runner-up site barst los
Rotterdam, 10 augustus 2006 Monsterboard.nl is voor het tweede jaar op rij de meest
gebruikte vacaturesite van Nederland, gevolgd door werk.nl en nationalevacaturebank.nl.
Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group,
dat onder 8.295 personen is gehouden in het eerste half jaar van 2006. Het onderzoek is
representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking.
Vacaturesites van het eerste uur verliezen terrein
Monsterboard.nl en werk.nl hebben beiden terrein gewonnen ten opzichte van de nummer 3 van
de markt: nationalevacaturebank.nl. Terwijl monsterboard.nl en werk.nl beiden met
respectievelijk 11 en 18 procent in voorkeur groeiden ten opzichte van 2005, verloor
nationalevacaturebank.nl 21 procent aan voorkeur bij de Nederlandse beroepsbevolking.
Daarmee is het gevecht om de tweede commerciële vacaturesite van Nederland weer in
volle gang. De vacaturesite jobtrack.nl van Wegener maakt daarin een goede kans, gevolgd
door vacaturekrant.nl van de Telegraaf. Verder valt op dat de vacaturesites stepstone.nl,
intermediair.nl en jobnews.nl in 2006 aanzienlijk terrein hebben verloren. Hiermee lijkt
een verschuiving plaats te vinden tussen de vacaturesites van het eerste uur en de
vacaturesites die zich de afgelopen jaren pas sterk zijn gaan profileren.
Top 10 vacaturesites Totaal 2006
1 monsterboard.nl 13,30%
2 werk.nl 12,40%
3 nationalevacaturebank.nl 7,50%
4 jobtrack.nl 5,30%
5 vacaturekrant.nl 3,10%
6 intermediair.nl 2,60%
7 stepstone.nl 2,10%
8 jobnews.nl 1,10%
9 totaljobs.nl 0,90%
10 randstad.nl 0,90%
Opvallende stijgers
In de top 50 van meest gebruikte vacaturesites (zie www.intelligence-group.nl) zien we ten
opzichte van 2005 een aantal sterke stijgers. Zo is vacatures.nl van de 36ste naar de 12de
plaats gestegen, doet de site uitzendburo.nl het goed (17de plaats) en wint ook de site
werkenbijhetrijk.nl veel terrein. De sterke stijging van werkenbijhetrijk.nl is mede
ingegeven door de nieuwe campagne die het Rijk is begonnen en de prominente rol die
werkenbijhetrijk.nl daarin speelt.
Meeste vacaturesites niet optimaal benut
Net zoals andere mediakanalen, hebben vacaturesites ook hun eigen profiel. De ene site
scoort sterk op een bepaald niveau (intermediair.nl), de andere site sterk in bepaalde
regios (jobtrack.nl). Werkgevers kunnen veel voordeel behalen in hun werving als zij hier
in hun mediakeuze rekening mee houden. Tevens is in het opstellen van een vacature nog
veel te winnen voor werkgevers. Op dit moment verschillen online- en printadvertenties
nauwelijks, terwijl er voor adverteren op internet andere spelregels gelden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Geert-Jan Waasdorp
010-2809010
geert-jan@intelligence-group.nl
of kijken op www.intelligence-group.nl