Monsterboard.nl blijft Nederlandse marktleider

Intelligence group

Monsterboard.nl blijft Nederlandse marktleider
Gevecht om commerciële runner-up site barst los

Rotterdam, 10 augustus 2006 Monsterboard.nl is voor het tweede jaar op rij de meest gebruikte vacaturesite van Nederland, gevolgd door werk.nl en nationalevacaturebank.nl. Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group, dat onder 8.295 personen is gehouden in het eerste half jaar van 2006. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking.

Vacaturesites van het eerste uur verliezen terrein
Monsterboard.nl en werk.nl hebben beiden terrein gewonnen ten opzichte van de nummer 3 van de markt: nationalevacaturebank.nl. Terwijl monsterboard.nl en werk.nl beiden met respectievelijk 11 en 18 procent in voorkeur groeiden ten opzichte van 2005, verloor nationalevacaturebank.nl 21 procent aan voorkeur bij de Nederlandse beroepsbevolking. Daarmee is het gevecht om de tweede commerciële vacaturesite van Nederland weer in volle gang. De vacaturesite jobtrack.nl van Wegener maakt daarin een goede kans, gevolgd door vacaturekrant.nl van de Telegraaf. Verder valt op dat de vacaturesites stepstone.nl, intermediair.nl en jobnews.nl in 2006 aanzienlijk terrein hebben verloren. Hiermee lijkt een verschuiving plaats te vinden tussen de vacaturesites van het eerste uur en de vacaturesites die zich de afgelopen jaren pas sterk zijn gaan profileren.

Top 10 vacaturesites Totaal 2006


1 monsterboard.nl 13,30%

2 werk.nl 12,40%

3 nationalevacaturebank.nl 7,50%

4 jobtrack.nl 5,30%

5 vacaturekrant.nl 3,10%

6 intermediair.nl 2,60%

7 stepstone.nl 2,10%

8 jobnews.nl 1,10%

9 totaljobs.nl 0,90%

10 randstad.nl 0,90%

Opvallende stijgers
In de top 50 van meest gebruikte vacaturesites (zie www.intelligence-group.nl) zien we ten opzichte van 2005 een aantal sterke stijgers. Zo is vacatures.nl van de 36ste naar de 12de plaats gestegen, doet de site uitzendburo.nl het goed (17de plaats) en wint ook de site werkenbijhetrijk.nl veel terrein. De sterke stijging van werkenbijhetrijk.nl is mede ingegeven door de nieuwe campagne die het Rijk is begonnen en de prominente rol die werkenbijhetrijk.nl daarin speelt.

Meeste vacaturesites niet optimaal benut
Net zoals andere mediakanalen, hebben vacaturesites ook hun eigen profiel. De ene site scoort sterk op een bepaald niveau (intermediair.nl), de andere site sterk in bepaalde regios (jobtrack.nl). Werkgevers kunnen veel voordeel behalen in hun werving als zij hier in hun mediakeuze rekening mee houden. Tevens is in het opstellen van een vacature nog veel te winnen voor werkgevers. Op dit moment verschillen online- en printadvertenties nauwelijks, terwijl er voor adverteren op internet andere spelregels gelden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Geert-Jan Waasdorp

010-2809010
geert-jan@intelligence-group.nl

of kijken op www.intelligence-group.nl