Persbericht Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome
Aviodrome vernieuwt collectiebeleid:
'Oude' collectiestukken maken plaats voor 'nieuwe'
Luchthaven Lelystad, 10 augustus 2006 - Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome op de Luchthaven Lelystad heeft zijn collectiebeleid vernieuwd. In de toekomst wil de Aviodrome zijn museaal verzamelbeleid vooral richten op de Nederlandse luchtvaart. Daarbij komt de nadruk meer te liggen op de civiele luchtvaart.
Tien Thema's
De Aviodrome zal zowel zijn binnen- en buitenexpositie, als zijn collectiebeleid in de toekomst gaan 'ophangen' aan een tiental thema's, die elk een belangrijke rol hebben vervuld in de Nederlandse maatschappij én in de luchtvaart van ons land. Deze thema's omvatten onderwerpen als 'Vaste grond onder de vleugels', in de jaren 1919-1934, waarin toestellen als de Uiver de basis legde voor een wereldwijd Nederlands luchtvaartnetwerk. Een ander thema is het naoorlogse 'Vaarwel Nederland', waarin de beroemde viermotorige Constellation een groot aandeel had bij de emigratie van tienduizenden Nederlanders naar landen als Australië, Nieuw Zeeland en Canada.
Uitbreidingen
Binnen deze tien thema's zal het luchtvaart-themapark in de toekomst verder worden uitgebreid. Later dit jaar zal de Pilotenmess zijn deuren openen om het publiek een indruk te geven van het pilotenleven in de jaren veertig. In de komende jaren zullen bij de Aviodrome een grote houten hangaar verrijzen, speciaal voor de vroegste luchtvaart in ons land, en een nog grotere Operationele Hangaar, speciaal voor de vliegende vloot van historische vliegtuigen, zoals de Fokker F.27 Friendship, de Douglas DC-2 Úiver, de viermotorige Constellation (de 'Connie'), de Fokker S.11's van de stichting Fokker Four en de Catalina-vliegboot uit de Tweede Wereldoorlog. Ook wordt er in de toekomst een verkeerstoren voor het publiek gebouwd die, met informatie over verkeersleiding, o.a. een prachtig 'honk' voor vliegtuigspotters zal worden.
Collectie
Ook de collectie zal verder worden uitgebreid. Voor wat complete vliegtuigen betreft, wordt momenteel over de hele wereld gezocht naar onder andere een Fokker F.28 Fellowship of een Fokker 100, twee typen straalpassagiersvliegtuigen die door de Nederlandse vliegtuigindustrie zijn gebouwd. Ook wordt gekeken naar een grote viermotorige Douglas DC-8: het eerste straalverkeersvliegtuig waarmee de KLM in de jaren zestig vloog.
Financiën
Omdat het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome vanzelfsprekend niet over onbeperkte financiële middelen beschikt, betekent het vernieuwde collectiebeleid ook dat enkele vliegtuigen uit de collectie zullen verdwijnen. Zo is de Supermarine Spitfire, een toestel waarvan bij andere historische collecties in ons land nog drie exemplaren en vele replica's bestaan, verkocht. Daarmee komt de Aviodrome tegemoet aan de vraag uit 'Den Haag' om doublures in de culturele 'Collectie Nederland' te vermijden. De Spitfire maakt bij de Aviodrome plaats voor een uniek vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog: de Fokker C.5. Dit is het enige Nederlandse militaire vliegtuig dat de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd. Tot nog toe stond dit bijzondere en historische vliegtuig, onzichtbaar voor het publiek, bij de Aviodrome in depot. Ook het zweefvliegtuig van de Duitse luchtvaartpionier Otto Lilienthal, uit 1896, past niet meer in het nieuwe collectiebeleid en is in de expositie vervangen.
Vernieuwingen
Iedereen die de vernieuwingen bij de Aviodrome wil zien, is dagelijks welkom van 10:00 tot 17:00 uur, met uitzondering van de maandagen buiten de schoolvakanties. Tot eind augustus is de Aviodrome iedere dag geopend tot 18.00 uur. Alle informatie over het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome is te vinden op
Klik voor meer informatie op:
* Persfoto's:
* Overige persberichten:
* Perscontacten:
* Website:
Peter F.A. van de Noort
Hoofd PR en voorlichting
Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome
Adres: Pelikaanweg 50
8218 PG Luchthaven Lelystad
Telefoon:
0320 - 289 858
Fax: 0320 - 289 841
E-mail: