Kamervragen van Arib over de afhandeling van het declaratieverkeer van
huisartsen
Kamerstuk, 9-8-2006
Antwoorden van minister Hoogervorst op kamervragen van het Kamerlid
Arib (PVdA) over de afhandeling van het declaratieverkeer van
huisartsen (2050616130).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het onderzoek van de Landelijke
Huisartsenvereniging (LHV) en Huisarts Vandaag, dat uitwijst dat de
afhandeling van het declaratieverkeer een huisartspraktijk nu
gemiddeld 38 uur per maand kost, terwijl dit in 2005 beperkt bleef tot
15 uur per maand? 1)
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Realiseert u zich dat dit voor een huisarts betekent dat een halve tot
een hele dag per week extra aan administratie besteed moet worden? Zo
ja, wat is hierover uw mening?
Antwoord 2
De uitkomst van de berekening die de LHV heeft gemaakt is mij bekend.
De precieze onderbouwing die ten grondslag ligt aan het berekende
bedrag is mij echter niet bekend. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af in
hoeverre er in de berekening van de LHV rekening is gehouden met
afschrijvingen en achterstallig onderhoud.
Vraag 3
Bent u op de hoogte van het feit dat huisartsenpraktijken ongeveer 19
werkdagen hebben moeten vrijmaken voor de aanpassing van hun
administratie voor de Zorgverzekeringswet en dat dit bijna EUR 10.000
per praktijk betekent en EUR 45 mln. voor de gehele huisartsenzorg?
Wat is uw mening hierover?
Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat huisartsen daarnaast nog kosten
hebben moeten maken voor extra personeel, ICT en kantoorapparatuur,
variërend van EUR 5000 tot meer dan EUR 10.000 per praktijk? Wat is uw
mening hierover?
Antwoord 3 en 4
In het oude bekostigingssysteem kreeg de huisarts via een module ca.
EUR 8.000 per praktijk per jaar voor de ICT. Dit budget is in het
nieuwe bekostigingssysteem verwerkt in de tarieven en is dus nog
steeds beschikbaar voor de huisarts. In het Vogelaar-akkoord hebben
partijen erkend dat er mogelijk extra administratieve lasten zouden
ontstaan voor de huisarts als gevolg van de overgang naar een nieuw
bekostigingssysteem. Daarom heb ik structureel EUR 10 mln. extra per
jaar toegevoegd aan het beschikbare kader voor huisartsenzorg.
Daarnaast stellen zorgverzekeraars structureel EUR 15 mln. beschikbaar
voor huisartsen die elektronisch declareren. Totaal (dus incl. de
ICT-gelden die versleuteld zijn in de tarieven) betekent dat ca. EUR
11.000 per praktijk per jaar. M.i. is dit voldoende financiële
ondersteuning voor de huisarts, die als vrije ondernemer zelf een
verantwoordelijkheid heeft in het declaratieverkeer. Indien dit niet
voldoende is, vraag ik me af wat de huisarts de afgelopen jaren heeft
gedaan met de middelen die hij voor ICT heeft ontvangen.
Vraag 5
Wat is uw mening over het feit dat 75% van de huisartsen vindt dat de
huidige administratieve belasting ten gevolge van de
Zorgverzekeringswet ten koste gaat van de kwaliteit van de
huisartsenzorg?
Antwoord 5
Het declaratieverkeer is een back-office kwestie, die niets te maken
heeft met de zorg die de huisarts dient te leveren aan zijn patiënten.
De afgelopen maanden heeft een grote schoonmaak plaatsgevonden.
Administraties zijn waar nodig opgeschoond en veel huisartsen hebben
de stap gemaakt naar elektronisch declareren. Op termijn zal de
huisarts hier profijt van hebben. De kwaliteit van de huisartsenzorg
hoeft hier m.i. niet onder te lijden.
Vraag 6
Hoe is het verschil te verklaren tussen het bedrag van EUR 71 mln. aan
totale kosten die de huisartsen zeggen te hebben gemaakt voor
aanpassing van de praktijkadministratie aan het nieuwe zorgstelsel en
het bedrag van EUR 25 mln. die u en de zorgverzekeraars ter
beschikking hebben gesteld om de extra uitgaven op te vangen?
Antwoord 6
Zoals ik al aangaf in mijn antwoord op vraag 3, ken ik de precieze
onderbouwing van de EUR 71 mln. niet.
Vraag 7
Waarop is het geraamde bedrag van EUR 25 mln. voor extra uitgaven van
huisartsen ten gevolge van de invoering van de Zorgverzekeringswet
precies gebaseerd?
Antwoord 7
De EUR 25 mln. bestaat uit EUR 10 mln. die ik beschikbaar stel en EUR
15 mln. die verzekeraars beschikbaar stellen. In de onderhandelingen
die hebben plaatsgevonden in het kader van het Vogelaar-akkoord, zijn
de LHV, ZN en VWS deze bedragen overeengekomen.
Vraag 8
Wat is uw mening over de gevolgen van de invoering van de
Zorgverzekeringswet voor huisartsen, gezien de ontstane knelpunten ten
aanzien van administratieve belasting, debiteurenrisico,
onverzekerdenrisico en ondernemersrisico?
Antwoord 8
In het algemeen ben ik van mening dat de implementatie van de
Zorgverzekeringswet vrij voorspoedig is verlopen. Dit is in het
laatste debat in de Tweede Kamer over dit onderwerp ook opgemerkt. Wel
zijn er hier en daar aanloopproblemen gebleken. Dat is vervelend, maar
ook onvermijdelijk bij een dergelijk majeure operatie.
Vraag 9
Bent u van plan maatregelen te nemen om de extra belasting voor
huisartsen te verminderen c.q. te compenseren? Zo ja,welke?Zo neen,
waarom niet?
Antwoord 9
Nee, dat ben ik niet van plan. Zoals ik in het antwoord op vraag 3 en
4 al beschreef, heeft de huisarts als vrije ondernemer een eigen
verantwoordelijkheid in het declaratieverkeer. Zowel de overheid als
de zorgverzekeraars hebben zich bereid gevonden om de huisarts, als
enige beroepsgroep, tegemoet te komen in eventuele extra
administratieve lasten. M.i. krijgt de huisarts dan ook voldoende
financiële ondersteuning. Daarnaast verwacht ik dat de administratieve
belasting van de huisarts op termijn weer zal dalen. Ik zie tevens
niet in waarom de huisarts meer debiteuren- / ondernemersrisico loopt
dan andere paramedici.
1) Huisarts Vandaag, 14 juni 2006
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport