Nfi

Studie over frisdranken en overgewicht klopt niet

Rotterdam, 9 augustus 2006 - De recente Amerikaanse studie waarin een direct verband tussen frisdrank en overgewicht wordt gelegd, is misleidend. Van een paar glazen frisdrank drinken wordt niemand dik. Dat gebeurt pas als je zoveel eet en drinkt dat de energiebalans wordt verstoord. Het gaat dus om het hele voedingspatroon en ook om hoeveel je aan beweging doet. Dat zeggen de Nederlandse en Amerikaanse vereniging van frisdrankenfabrikanten, gesteund door verschillende andere studies en deskundigen in binnen- en buitenland.

Studie eenzijdig
De studie die in het augustusnummer van het American Journal of Clinical Nutrition wordt besproken, laat een aantal andere studies met andere conclusies over dit onderwerp buiten beschouwing. Belangrijker nog: er wordt voorbij gegaan aan het feit dat overgewicht een complex probleem is, dat niet aan één product - frisdranken - te wijten is. Deskundigen en voorlichtingsinstanties in Nederland zijn het erover eens dat overgewicht ontstaat wanneer mensen stelselmatig meer eten en drinken dan ze nodig hebben voor de energiehuishouding van het lichaam. Een groot probleem is daarbij dat mensen in de westerse wereld steeds minder bewegen. Verder moet de consument weer leren om matig en gevarieerd te eten en drinken.

Industrie heeft wel een verantwoordelijkheid
Het bedrijfsleven heeft samen met een aantal andere betrokkenen afspraken gemaakt met minister Hoogervorst om een bijdrage te leveren aan beperking van het overgewichtprobleem. De frisdrankenindustrie heeft een aantal specifieke afspraken vastgelegd in een gedragscode. Zo is het aanbod en de variatie van dranken in automaten verruimd, zijn promotieacties op scholen afgeschaft, sponsoren wij beweeg- en sportprogramma's en komen er meer kleinverpakkingen. Ook promoten wij light frisdranken steeds meer. Die dranken bevatten niet of nauwelijks calorieën.

Noten voor de redactie:

1. voor nadere inlichtingen over de inhoud van dit persbericht kunt u zich wenden tot de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI), Jouke Schat, tel.: 010 - 4774033, e-mail: j.j.schat@bbm.nl

2. de Gedragscode verantwoord gewicht is te vinden op www.frisdrank.nl/gezond/frgezond.htm

De Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is de brancheorganisatie voor de Nederlandse frisdranken- en mineraalwaterindustrie. Bij de NFI zijn de in Nederland gevestigde producenten en verkoopkantoren van frisdranken en mineraalwaters aangesloten.