( BW)(VA-GMAC) Enorme stijging aantal aanmeldingen business school in
2006; volgens GMA onderzoek stijgt het aantal aanmeldingen voor
fulltime, parttime en executive MBA programma's sterk
Redactie Business
MCLEAN, Va.--(BUSINESS WIRE)--7 augustus 2006--Het aantal
aanmeldingen voor business school steeg in 2006 enorm, volgens een
onderzoek door de Graduate Management Admission Council(R) (GMAC(R)).
De resultaten tonen een grote meerderheid van fulltime, parttime en
executive MBA programma's met een gestegen aantal aanmeldingen
vergeleken met het jaar daarvoor.
Bij tweederde van de full-time MBA programma's die deelnemen aan
de 2006 GMAC Application Trends Survey stegen de aanmeldingsniveaus in
2006 meer dan de slechts 21 procent in het jaar daaraan voorafgaand.
Part-time programma's meldden een soortgelijke stijging in aantal: 62
procent in 2006, vergeleken met 46 procent het afgelopen jaar. Van de
executive MBA programma's had 69 procent te maken met een stijging van
het aantal aanmeldingen, wat een stijging betekent vergeleken met 38
procent in 2005.
"De MBA-roos staat in volle bloei," aldus David A. Wilson,
president en CEO van GMAC. "De vraag naar plaatsen in alle typen MBA
programma's in landen over de hele wereld is weer aan het stijgen."
Naast het belangrijk hogere aantal aanmeldingen is opvallend dat
steeds meer vrouwen zich aanmelden. Bij ongeveer 64 procent van de
fulltime MBA programma's steeg in 2006 het aantal aanmeldingen van
vrouwen; het cijfer is 47 procent voor parttimeprogramma's en 50
procent voor executive programma's. Ook de aanmeldingen voor MBA uit
minderheidsgroepen is aan het stijgen.
Uit het onderzoek bleek dat meer aanstaande MBA-studenten mondiaal
denken als ze nadenken over het kiezen van een school. Driekwart van
de MBA-programma's in de V.S. gaf aan dat het aantal aanmeldingen
vanuit het buitenland in 2006 steeg met een percentage dat hoger was
dan de 28 procent die in 2005 een dergelijke stijging meldde. Onder de
scholen buiten de Verenigde Staten steeg bij 62 procent het aantal
internationale aanmeldingen, een stijging vergeleken met 37 procent in
2005.
De 2006 GMAC Application Trends Survey geeft de reacties weer van
230 MBA programma's op 147 graduate business schools over de hele
wereld.
Het opnieuw stijgen van het aantal MBA-aanmeldingen geeft weer dat
de vooruitzichten voor MBA-studenten gestaag verbeteren. Uit andere
GMAC surveys die in 2006 zijn uitgevoerd blijkt dat de gemiddelde
salarissen voor pas afgestudeerde MBA'ers blijven stijgen en de meeste
afgestudeerden aan business schools hebben al een baan voordat ze zijn
afgestudeerd. Bedrijven die MBA'ers zoeken melden intussen dat ze een
beter gevoel hebben over de economie en meer business school campuses
bezoeken om pas afgestudeerde MBA'ers te werven.
"Uit ons eerder onderzoek bleek een belangrijke stijging in het
aantal wervers dat MBA-programma's bezocht en in het aantal
aanbiedingen dat elke recruteerder deed," aldus Wilson. "De stijging
in het aantal aanmeldingen vesterkt alleen maar de conclusie dat de
markt voor MBA's hot is en steeds hotter aan het worden is."
De Graduate Management Admission Council (www.gmac.com), gevestigd
in McLean, Va., is een nonprofit onderwijsorganisatie bestaande uit
vooraanstaande graduate business schools wereldwijd die zich
bezighouden met het geven van toegang tot en het verspreiden van
informatie over graduate management education. GMAC onderzoekt
jaarlijks duizenden corporate recruiters, MBA studenten en medewerkers
van business schools en alumni om hun gevoelens te peilen over de
banenmarkt en om andere gegevens te verzamelen. De organiatie is ook
eigenaar van de Graduate Management Admission Test(R) (GMAT(R)), die
door business schools over de wereld gebruikt wordt om
adspirant-studenten te beoordelen. De GMAT werd opgericht in 1954 en
blijft de eerste en enige gestandaardiseerde test die speciaal is
ontworpen voor graduate business en management programma's.
--30--CD/ny*
CONTACT: Graduate Management Admission Council
Sam Silverstein, 703-245-4317
ssilverstein@gmac.com