Shortsea-trafiek in Vlaamse havens overschrijdt voor het eerst 60 miljoen ton
Halfjaarcijfers bevestigen sterke trafiekgroei
In de eerste helft van dit jaar kenden de Vlaamse zeehavens een zeer
sterke groei van hun shortsea-trafiek. Uit cijfers die zopas werden
vrijgegeven door Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen, blijken de
volgende krachtlijnen:
- Voor de eerste keer overschrijdt de shortsea-lading in de Vlaamse
zeehavens de 60 miljoen ton voor de eerste helft van het jaar.
- De SSS-groei in % in het eerste semester lag zelfs hoger dan de
groei van SSS-trafiek, gerealiseerd in het hele jaar 2005.
- Shortsea shipping vertegenwoordigt meer dan de helft van de totale
trafiek in de havens.
- Zowel op het Albertkanaal als op het Zeekanaal is er een opvallende
herneming van de fluvio-maritieme trafiek, wat een trendbreuk
betekent.
Shortsea shipping (SSS) betreft alle vervoer ter zee, zowel van
goederen als van passagiers, waarbij de oceaan niet wordt gekruist.
In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten,
waarbij zeeschepen desgevallend ook tot diep in het binnenland
opstomen langs rivieren en kanalen.
Mede door de steun van de Europese Commissie, is shortsea shipping de
jongste jaren uitgegroeid tot een vervoersmodaliteit die een
belangrijke bijdrage levert in de modal split. Omdat het wegtransport
steeds vaker geconfronteerd wordt met congestie op de Europese wegen,
vinden verladers en ook expediteurs tegenwoordig voor de meeste grote
verbindingen een alternatief in de shortsea, bvb. vanuit de Vlaamse
havens naar Bordeaux, Lissabon of Kopenhagen. Met name voor
containers is het dikwijls slimmer om ze op de kade af te zetten voor
shortseatransport, met voor- en natransport via binnenvaart , weg of
spoor.
In het eerste semester van 2006 werden aldus meer dan 60 miljoen ton
goederen vanuit Vlaamse havens verscheept met shortsea shipping (om
precies te zijn: 60.070.089 ton). Dat is 6,2 procent meer dan in de
overeenkomstige periode van 2005 en bijna een kwart meer (24,7
procent) dan vijf jaar geleden. Het is de eerste keer in de
geschiedenis dat de kaap van 60 miljoen ton in één semester wordt
bereikt.
De groei van de shortsea-trafiek ligt aanzienlijk hoger dan de totale
economische groei. De 6,2 procent semestriële toename van dit jaar is
ook groter dan de totale SSS-groei (5,3 procent) in het volledige
jaar 2005, wat wijst op een versnelling van de groei. De groei doet
zich voor in alle havens, behalve in Oostende waar er een
beperkte achteruitgang van shortsea was in het eerste semester -
volgend op een verdubbeling van de activiteit in de afgelopen vijf
jaar.
Met voorsprong blijft Antwerpen de belangrijkste zeehaven voor
shortsea shipping. In de Scheldehaven werd in het eerste halfjaar
niet minder dan 36,4 miljoen ton vracht verscheept met shortsea
shipping. Dat vertegenwoordigt 60,7 procent van alle shortsea in
Vlaanderen. Toch loopt het relatief belang van Antwerpen enigszins
terug, vooral als gevolg van de sterke inhaalbeweging die Zeebrugge
met zijn SSS realiseerde.
Meer dan de helft van alle trafiek in de Vlaamse zeehavens bestaat
uit SSS-trafiek: 50,9 procent in het eerste semester van 2006. Een
analyse van de cijfers bevestigt ook hier dat SSS marktaandeel wint:
hoewel de maritieme trafiek sterk stijgt, groeit de SSS-trafiek nog
sneller.
De grootste stijger in het eerste semester waren de SSS-trafieken in
Zeebrugge (plus 11,8 procent tot 14,4 miljoen ton). Gent noteerde een
toename met 8,6 procent tot 5,4 miljoen ton, en in Antwerpen groeide
de shortsea trafiek nog met 5,2 procent ondanks het al zeer hoge
niveau van 36,4 miljoen ton. In absolute groeicijfers was Antwerpen
de koploper met een toename van 1.810.765 ton SSS-vracht, op de voet
gevolgd door Zeebrugge dat een absolute stijging optekende van
1.525.769 ton.
Het relatief belang van shortsea verschilt van de ene tot de andere
haven. Nergens is shortsea zo belangrijk als in Oostende, waar de
SSS-trafiek 99,4 procent van alle havenactiviteit vertegenwoordigt.
In Zeebrugge staat SSS voor 73,8 procent van de totale trafiek, in
Gent is dat 48 procent. In de grootste zeehaven van het land,
vertegenwoordigt SSS nog 43,7 procent van alle trafiek.
Een belangrijke troef van shortsea shipping is dat het maritiem
traject kan 'verlengd' worden op de grote rivieren en kanalen,
waardoor SSS-vracht zonder overslag tot diep in het binnenland kan
aangevoerd worden. Na enkele jaren van afnemende belangstelling, een
gevolg van infrastructurele beperkingen, zitten de fluvio-maritieme
trafieken opnieuw in de lift.
Zowel het aantal zeeschepen dat op de binnenwateren kwam als de aan-
of afgevoerde vracht namen toe. In het eerste semester werden op het
Albertkanaal 182 geladen schepen geteld. Ze vervoerden 260.484 ton,
een toename met 22.813 ton tegenover dezelfde periode van vorig jaar
en een trendbreuk met de afgelopen jaren. Op het Zeekanaal verschenen
188 schepen, twee meer dan in het eerste semester van 2005. Deze
schepen zorgden voor 548.511 ton SSS-vracht, een toename met 29.328
ton tegenover vorig jaar. Op semesterbasis wordt nu op het Zeekanaal
opnieuw meer vracht vervoerd dan vijf jaar geleden en reeds 192.204
ton vracht meer dan op het dieptepunt in het eerste semester van
2003.
Aandacht redacties:
Voor bijkomende inlichtingen en gedetailleerde cijfers:
Willy De Decker
Tel.: +32 3 20 20 521
E-mail: willy.de.decker@shortsea.be