Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
4 augustus 2006
Mobiele beller heeft vooral binding met sterke merken
Lange tijd werd er gedacht dat de keuze bij de aanschaf van een
mobiele telefoon afhankelijk was van een handset of operator. Uit
onderzoek van TNS NIPO blijkt echter dat de Nederlandse consument van
mobiele telefonie de meeste binding heeft met een sterk merk. Dat
bepaalt vaak de keuze voor een toestel of abonnement. De sterkste
merken zijn Nokia, KPN (Hi), Samsung en Vodafone.
De binding met een toestel of provider is belangrijk omdat het voor
een groot deel de herhalingsaankoop van een klant bepaalt. Ook is te
zien dat de consument die veel binding heeft met het toestel of
provider zijn toestel intensiever gebruikt.
Gekeken naar de merken op zich laat de Nokia-gebruiker zich bij
aanschaf vooral leiden door hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Doordat Nokia extreem hoog scoort op gebruiksvriendelijkheid,
kwaliteit van het toestel en batterij, is de binding ook heel hoog.
---
1 | Binding met mobiele telefonie merken (gemeten d.m.v. Conversion
Model)
---
---
De Samsung-consument laat zich vooral verleiden door extra geboden
features, zoals SMS, MMS, spelletjes en de mogelijkheid tot het
downloaden van ringtones. Het mooie design en het kleine formaat van
het toestel speelt ook een grote rol bij de keuze voor dit merk.
Bij de providers scoren KPN en Vodafone het hoogst vanwege hun
degelijke netwerk en klantvriendelijkheid.
C0705 | TNS EAP | Het veldwerk vond plaats in december 2005. Voor het
onderzoek werden 5388 personen ondervraagd in zes Europese landen
(n=5388).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
meer informatie kunt u contact opnemen met Anco van 't Hof (tel: 020
522 57 55).
TNS NIPO