Published: 07:23 03.08.2006 GMT+2 /HUGIN /Source: Royal Numico NV /AEX: NUM /ISIN: NL0000375616
Numico: Resultaten Tweede Kwartaal en Eerste Halfjaar 2006
Sterke Resultaten Eerste Halfjaar
Herbevestiging Vooruitzichten 2006
3 augustus 2006
Financiële Hoogtepunten Eerste Halfjaar 2006 (op vergelijkbare basis)
Totale omzet +12,4%; EBITA-marge 19,2%
Omzet Nutricia Baby +10,6%; EBITA-marge 19,7%
Omzet Dumex +25,7%; EBITA-marge 18,0%
Omzet Nutricia Klinisch +10,1%; EBITA-marge 26,1%
Genormaliseerde winst +37,8% en genormaliseerde winst per aandeel +20,6% (tegen huidige wisselkoersen)
De kasstroom uit operationele activiteiten bedraagt ¤ 228 miljoen
Financiële Hoogtepunten Tweede Kwartaal 2006 (op vergelijkbare basis)
Totale omzet +11,3%; EBITA-marge 19,3%
Omzet Nutricia Baby +9,8%; EBITA-marge 20,1%
Omzet Dumex +23,1%; EBITA-marge 16,5%
Omzet Nutricia Klinisch +9,0%; EBITA-marge 26,3%
Genormaliseerde winst +33,2% en genormaliseerde winst per aandeel +16,7% (tegen huidige wisselkoersen)
Toelichting van de CEO
"Numico heeft in de eerste helft van 2006 sterke resultaten geleverd met een autonome omzetgroei van 12,4% en marges die met 40 basispunten stegen tot 19,2%. Nutricia Baby liet dubbelcijferige autonome groei zien met een verbetering van de resultaten in West Europa, waarbij aanzienlijk marktaandeel gewonnen werd in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Duitsland. Ook in Nederland verbeterde het marktaandeel. De nieuwe immuniteitsclaim is in 20 van de 31 landen met succes geïntroduceerd en positief ontvangen binnen de medische wereld. De integratie van Dumex is afgerond. Dumex liet wederom uitstekende resultaten zien in de eerste helft van het jaar met een omzetgroei van 26% en een marge van 18%. Van groot belang is dat de herstelwerkzaamheden in onze twee fabrieken in Indonesië veel sneller zijn verlopen dan aanvankelijk werd aangenomen, waardoor de impact op de tweede helft van het jaar minimaal zal zijn. Ook Nutricia Klinisch liet in de eerste helft van het jaar dubbelcijferige groei zien, ondanks de invloed van de wijzigingen in het vergoedingensysteem in Duitsland. Wij hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt met het Alzheimer project, dat nu de laatste fase van de klinische proeven ingaat. Met deze sterke resultaten in de eerste helft van het jaar, hebben wij er vertrouwen in dat wij onze omzetgroeidoelstelling van 12% - 13% en een EBITA-marge van 18,75% zullen behalen."
Tweede kwartaal
% wijziging
(¤ miljoen)
Eerste halfjaar
% wijziging
2006
2005
vergel.
werkelijk
2006
2005
vergel.
werkelijk
644
593
11,3
31,2
Omzet
1.277
1.156
12,4
36,6
121
104
21,8
30,7
EBITA
239
210
15,2
37,6
73
55
-
33,2
Genormaliseerde winst
136
98
-
37,8
0,38
0,33
-
16,7
Genormaliseerde WPA
0,71
0,59
-
20,6
65
54
-
20,4
Winst over de periode
112
99
-
14,0
0,34
0,32
-
5,6
Gewone WPA (¤)
0,59
0,59
-
(0,1)
0,32
0,31
-
5,4
Verwaterde WPA (¤)
0,57
0,57
-
(0,1)
VOORUITZICHTEN 2006
Gebaseerd op de sterke resultaten in de eerste helft van 2006 en de verwachte resultaten voor de rest van het jaar, herbevestigt Numico haar totale omzetgroeidoelstelling voor 2006 van 12 - 13% en een EBITA-marge van 18,75%. Deze doelstellingen zijn gebaseerd op gelijkblijvende consolidatiegrondslagen, constante wisselkoersen, exclusief bijzondere posten en onvoorziene omstandigheden voorbehouden.
STAND VAN ZAKEN BETREFFENDE DE ZIEKTE VAN ALZHEIMER
Numico heeft de ontwikkeling van een eigen product voor patiënten met de ziekte van Alzheimer voortgezet. Dit is het resultaat van acht jaar onderzoek naar voeding in relatie tot de ontwikkeling van de hersenen. Het productconcept is in Europa ontwikkeld als 'Food for Special Medical Purposes' (voeding voor speciale medische doeleinden) en in de Verenigde Staten als 'Medical Food'. Het productconcept is gericht op patiënten met een lichte tot gematigde vorm van de ziekte van Alzheimer. Het is ontwikkeld om de synaptische en neurale functies van de hersenen te verbeteren, waardoor de ontwikkeling van de ziekte wordt afgeremd en het waarnemingsvermogen verbetert, hetgeen vastgesteld wordt door verbeterde cognitieve functies - inclusief een verbeterde geheugenactiviteit - waardoor patiënten beter in staat zijn om hun normale dagelijkse activiteiten uit te voeren.
Numico heeft het pre-klinische experimentele onderzoek, in samenwerking met Professor Richard Wurtman van M.I.T. in de Verenigde Staten en een aantal voorstaande wetenschappelijke experts in Europa op het gebied van de ziekte van Alzheimer, met succes afgerond. De resultaten van dit onderzoek bij dieren hebben een verbeterd leer- en geheugenvermogen aangetoond en toxicologische onderzoeken onderbouwen de veiligheid van het product.
Als laatste fase voordat het product commercieel kan worden geïntroduceerd, is Numico nu gestart met klinische proeven om het product bij mensen te testen. Deze klinische proeven worden willekeurig, gecontroleerd en dubbel-blind in diverse centra en in diverse landen uitgevoerd bij patiënten met een lichte vorm van de ziekte van Alzheimer. Verwacht wordt dat meer dan 200 patiënten in vier landen aan dit onderzoek zullen meewerken en dat afronding eind 2007 zal plaatsvinden, met publicatie van de resultaten rond medio 2008.
Onder voorbehoud dat de resultaten van de klinische proeven positief zijn, vertrouwt Numico erop dat zij dit productconcept voor de ziekte van Alzheimer in de loop van 2008 op de markt kan introduceren.
STAND VAN ZAKEN AARDBEVING IN INDONESIE
De aardbeving in Indonesië heeft geresulteerd in ¤ 7 miljoen omzetverlies en ¤ 3 miljoen margeverlies in het tweede kwartaal van 2006. Numico's babyvoedingsactiviteiten in Indonesië zijn na de aardbeving veel sneller hersteld dan aanvankelijk werd verwacht, waardoor de basis productiefaciliteiten reeds in juli weer volledig operationeel waren. Numico verwacht geen additioneel materieel omzetverlies in het derde kwartaal en de totale eenmalige kosten worden thans verwacht minder dan ¤ 10 miljoen te bedragen, waarvan ¤ 4 miljoen in het tweede kwartaal is genomen.
FINANCIEEL OVERZICHT (op vergelijkbare basis )
Eerste Halfjaar 2006
(%)
Baby
Dumex
Klinisch
Totaal
Vergelijkbare omzetgroei
10,6
25,7
10,1
12,4
Acquisities/desinvesteringen
9,5
-
(2,2)
22,6
Koersverschillen
1,6
8,8
1,0
2,2
Invloed aardbeving
(1,0)
-
-
(0,6)
Totale omzetgroei
20,7
34,5
8,9
36,6
De totale omzet nam met 36,6% toe tot ¤ 1.277 miljoen in de eerste helft van 2006. Deze groei bestond voor 12,4% uit autonome groei, gedreven door 10,6% autonome groei van Nutricia Baby, 25,7% van Dumex en 10,1% van Nutricia Klinisch. De groei door acquisities bedroeg 22,6% en 2,2% groei werd gedreven door koersverschillen. De aardbeving in Indonesië had een negatieve invloed op de omzetgroei van 60 basis-punten. De autonome groei werd voor 8,2% gedreven door volume en voor 4,2% door prijs/mix.
(¤ miljoen)
Omzet
EBITA
EBITA- marge
wijziging bsp
H1 06
H1 05
Wijziging
H1 06
H1 06
H1 06
Babyvoeding
730
666
10,6%
142
19,7%
90
Dumex
186
148
25,7%
33
18,0%
90
Klinische Voeding
357
326
10,1%
93
26,1%
(120)
Niet-toegerekend
-
-
-
(25)
-
-
Numico voortgezette activiteiten
1.273
1.140
12,4%
244
19,2%
40
De onderliggende bruto marge verbeterde in de eerste helft van 2006 in vergelijking met de eerste helft van 2005. Dit kan worden toegeschreven aan i) een gunstige productmix en prijsstelling, ii) lagere grondstof-prijzen - met name voor aan melk gerelateerde producten - en iii) kostenbesparingen van de diverse effectiviteitsprogramma's.
Numico's totale EBITA-marge was 19,2%, een verbetering van 40 basispunten ten opzichte van de eerste helft van 2005 en ondanks een toename van de advertentie- en promotiekosten en R&D-kosten met respectievelijk 25% en 21%.
De effectieve belastingdruk en de "contante" belastingdruk bedroegen respectievelijk 29% en 25%, in lijn met de verwachting voor het gehele jaar. De genormaliseerde netto winst en de genormaliseerde winst per aandeel bedroegen ¤ 136 miljoen en ¤ 0,71, een toename van respectievelijk 37,8% en 20,6%.
Tweede Kwartaal 2006
(%)
Baby
Dumex
Klinisch
Totaal
Vergelijkbare omzetgroei
9,8
23,1
9,0
11,3
Acquisities/desinvesteringen
8,1
-
(2,5)
20,5
Koersverschillen
0,2
5,0
(0,1)
0,6
Invloed aardbeving
(2,0)
-
-
(1,2)
Totale omzetgroei
16,0
28,1
6,3
31,2
De totale omzet nam met 31,2% toe tot ¤ 644 miljoen in het tweede kwartaal van 2006. Deze groei bestond voor 11,3% uit autonome groei, 20,5% groei kwam van acquisities en 0,6% was het resultaat van koers-verschillen. De aardbeving in Indonesië had een negatieve invloed op de omzetgroei van 120 basispunten.
(¤ miljoen)
Omzet
EBITA
EBITA- marge
wijziging bsp
Q2 06
Q2 05
Wijziging
Q2 06
Q2 06
Q2 06
Babyvoeding
367
341
9,8%
72
20,1%
240
Dumex
91
74
23,1%
15
16,5%
550
Klinische Voeding
184
170
9,0%
48
26,3%
(150)
Niet-toegerekend
-
-
-
(13)
-
-
Voortgezette activiteiten
643
585
11,3%
123
19,3%
160
De bruto marge verbeterde in het tweede kwartaal van 2006 in vergelijking met het eerste kwartaal van 2006 alsmede in vergelijking met het tweede kwartaal van 2005. Dit werd gedreven door i) een gunstige productmix, ii) lagere grondstofprijzen - met name voor aan melk gerelateerde producten - en iii) kostenbesparingen van de diverse effectiviteitsprogramma's.
Numico's totale EBITA-marge was 19,3%, een verbetering van 160 basispunten ondanks een toename van de advertentie- en promotiekosten en R&D-kosten met respectievelijk 21% en 19%.
De genormaliseerde netto winst en de genormaliseerde winst per aandeel bedroegen ¤ 73 miljoen en ¤ 0,38, een toename van respectievelijk 33,2% en 16,7%.
OVERZICHT PER ACTIVITEIT (op vergelijkbare basis )
Babyvoeding
De omzet van Nutricia Baby nam met 10,6% toe tot ¤ 737 miljoen in de eerste helft van 2006, exclusief ¤ 7 miljoen aan omzetverlies door de aardbeving in Indonesië in mei. Deze groei werd voor 6,1% gedreven door volume en 4,5% door prijs/mix. West Europa groeide met 3,5% door sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk en Italië en verbeterende resultaten in Duitsland en Nederland. Oost Europa en de Rest van de Wereld groeiden met respectievelijk 21% en 20%, waarbij met name zeer sterke groei kwam uit Turkije en Indonesië.
De EBITA-marge - exclusief het margeverlies van ¤ 3 miljoen als gevolg van de aardbeving in Indonesië - was 19,7%, een verbetering van 90 basispunten in vergelijking met de eerste helft van 2005 ondanks een toename van de advertentie- en promotiekosten en R&D-kosten met respectievelijk 22% en 13%. Een gunstige productmix, lagere grondstofprijzen en de diverse kostenbesparingsprogramma's droegen bij aan deze margeverbetering.
De omzet van Nutricia Baby groeide met 9,8% in het tweede kwartaal van 2006, exclusief ¤ 7 miljoen omzetverlies als gevolg van de aardbeving in Indonesië. De omzet in West Europa nam toe met 4%, met name gedreven door aanhoudend sterke resultaten in het Verenigd Koninkrijk en verbeteringen in Duitsland. De EBITA-marge was 20,1%, een toename van 240 basispunten in vergelijking met het tweede kwartaal van 2005 en exclusief het margeverlies als gevolg van de aardbeving in Indonesië.
West Europa ligt goed op koers om een 4 - 5% omzetgroei te behalen in 2006. Het totale marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk nam met 240 basispunten toe tot 37,8% in de eerste helft van 2006 en in Italië nam Mellin's marktaandeel in zuigelingenvoeding in volume toe met 430 basispunten in de eerste helft van 2006. Het marktaandeel in Nederland is weer dicht bij het niveau van voor de prijsverhoging en de terughaalactie van potjes die plaatsvonden in de tweede helft van 2005, waarbij in de afgelopen vier maanden 300 basispunten aan marktaandeel gewonnen werd. In Duitsland nam Numico's marktaandeel in zuigelingenvoeding met 180 basispunten toe tot 36,8% in de eerste helft van 2006.
De introductie van de nieuwe immuniteitsformule voor zuigelingenvoeding verloopt ook zeer succesvol. De nieuwe claim "Versterkt op natuurlijke wijze het immuunsysteem van je baby" wordt onderschreven door meer dan 70 publicaties en 11 klinische proeven. De resultaten zijn op meer dan 200 medische congressen en seminars gepresenteerd, waarmee meer dan 26.000 deskundigen en de belangrijkste opinieleiders in de gezondheidszorg in meer dan 20 landen werden bereikt. De nieuwe immuniteitsclaim is reeds in 20 van de 31 landen geïntroduceerd en zal voor medio 2007 in de resterende landen worden geïntroduceerd.
Dumex
De omzet van Dumex groeide met 25,7% tot ¤ 186 miljoen in de eerste helft van 2006, waaraan werd bijgedragen door alle landen, met in het bijzonder sterke groei in China en Vietnam. De groei werd voor 17,1% gedreven door volume en 8,6% door prijs/mix.
De EBITA-marge nam met 90 basispunten toe tot 18,0% ondanks een toename van de advertentie- en promotiekosten met 42%. Door de marketing initiatieven - met name gerelateerd aan de introductie van de immuniteitsclaim - die gepland zijn voor de tweede helft van het jaar, verwacht Numico dat de advertentie- en promotiekosten als percentage van de omzet in de tweede helft van het jaar hoger zullen zijn.
De omzet van Dumex groeide met 23,1% in het tweede kwartaal van 2006 en de EBITA-marge was 16,5%
en 550 basispunten hoger dan in het tweede kwartaal van 2005, ondanks een toename in advertentie- en promotiekosten met 27%. Dit is met name toe te schrijven aan de focus op het premium productensegment, stabielere vaste kosten en fasering van de advertentie- en promotiekosten.
De integratie van Dumex is afgerond. De diverse initiatieven om de effectiviteit te verbeteren liggen goed op schema om de beoogde kostenbesparingen van ¤ 5 miljoen op jaarbasis in 2006, en ¤ 10 miljoen vanaf 2007, te behalen. De acquisitie- en integratiekosten voor Dumex zullen ¤ 35 miljoen bedragen, waarvan ¤ 23 miljoen in de eerste helft van 2006 is genomen. De overgebleven kosten worden naar verwachting in de komende 6 maanden genomen.
Klinische Voeding
De omzet in Klinische Voeding groeide met 10,1% tot ¤ 357 miljoen in de eerste helft van 2006. Deze groei werd gedreven door Zuid Europa (+11%) en de Rest van de Wereld (+20%) en werd gedeeltelijk geneutraliseerd door Noord Europa (+6%) waar de groei negatief beïnvloed werd door veranderingen in het vergoedingensysteem in Duitsland. De nieuwe vergoedingsrichtlijnen in Duitsland houden onder andere in dat i) producten voor algemene ondervoeding nu worden vergoed, ii) voor ziektespecifieke producten een hoger niveau van klinisch bewijs geleverd moet worden en iii) de nadruk is komen te liggen op een volledig dieet in plaats van voedingssupplementen. Met name Frankrijk, België en Brazilië leverden zeer sterke resultaten.
De EBITA-marge was 26,1%, hetgeen met name toe te schrijven is aan een stijging in R&D-kosten en advertentie- en promotiekosten van respectievelijk 33% en 16%, hetgeen de afname met 120 basispunten in vergelijking met de eerste helft 2005 verklaard.
De omzet nam toe met 9,0% in het tweede kwartaal van 2006 en de EBITA-marge nam met 150 basispunten af tot 26,3%, gedreven door een toename in R&D-kosten en advertentie- en promotiekosten van respectievelijk 39% and 12%.
Als onderdeel van het doorlopende beoordelingsproces van Numico's portfolio, heeft het bedrijf besloten de strategische alternatieven voor de glutenvrije productenreeks (Coeliac) te onderzoeken, hetgeen zou kunnen leiden tot de verkoop van deze activiteiten. Numico brengt een brede reeks glutenvrije producten op de markt voor mensen die aan glutenintolerantie lijden. De markt voor glutenvrije producten laat in bepaalde landen waar Numico actief is sterke groei zien in het supermarktkanaal en dit heeft geleid tot een strategische evaluatie, die naar verwachting voor het eind van het jaar zal zijn afgerond. De glutenvrije productactiviteiten behalen op jaarbasis een omzet van ongeveer ¤ 20 miljoen met een EBITA-marge van meer dan 20%.
OVERIGE FINANCIELE INFORMATIE
Kasstroom
Het handelswerkkapitaal als percentage van de omzet nam in vergelijking met juni 2005 met 310 basispunten af tot 10,9%. Dit werd voornamelijk gedreven door een verdere afname in handelsdebiteuren en een voortdurende optimalisering van de handelcrediteuren.
De kasstroom uit operationele activiteiten nam in de eerste helft van 2006 met ¤ 97 miljoen toe tot ¤ 228 miljoen, gedreven door een sterke verbetering in het operationele resultaat en door het voortdurende streven om het handelswerkkapitaal te verlagen.
De investeringen bedroegen ¤ 70 miljoen, ofwel 5,5% van de omzet in de eerste helft van 2006, hetgeen onder Numico's verwachting ligt van 6 - 7% voor het gehele jaar. Dit kan met name toegeschreven worden aan de fasering van bepaalde projecten die pas in de tweede helft van het jaar worden opgestart, zoals investeringen in bepaalde productiefaciliteiten en diverse aan kwaliteit gerelateerde projecten. De vrije kasstroom bedroeg ¤ 120 miljoen in vergelijking tot ¤ 32 miljoen in de eerste helft van 2005, exclusief een netto betaling van ¤ 1.194 miljoen gerelateerd aan de overname van EAC Nutrition in de eerste helft van 2006.
Netto Schuld en Financieringslasten
Door de sterke vrije kasstroom nam de netto schuld met ¤ 64 miljoen af tot ¤ 1.591 miljoen in het tweede kwartaal van 2006. De netto financieringslasten bedroegen ¤ 19 miljoen in het tweede kwartaal van 2006 in vergelijking met ¤ 28 miljoen in het eerste kwartaal. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan positieve wisselkoerseffecten in het tweede kwartaal in vergelijking met een negatieve trend in het eerste kwartaal. Meer gedetailleerde informatie is te vinden in bijlage 9.
Eigen Vermogen
Het eigen vermogen verbeterde met ¤ 44 miljoen tot ¤ 724 miljoen in de eerste helft van 2006. Deze verbetering werd met name gedreven door ingehouden winst van ¤ 112 miljoen, maar ook gedeeltelijk beïnvloed door negatieve wisselkoerseffecten op immateriële vaste activa die met name gerelateerd zijn aan de Chinese renminbi. Een overzicht van de mutaties in het eigen vermogen is te vinden in bijlage 4.
Op donderdag 3 augustus is om 08.30 uur een live audio webcast van de conference call voor analisten en beleggers op onze website (
Vergelijkbare basis is o.b.v. gelijkblijvende consolidatiegrondslagen en constante wisselkoersen en excl. bijzondere posten (zie bijlage 5 en 10)
Genormaliseerd is excl. beëindigde activiteiten, acquisitie- en integratiekosten, resultaat desinvesteringen na belasting en bijzonder posten (zie bijlage 6)
Voor aansluiting van de pro-forma omzet en EBITA zie bijlage 5 en 10. Gebaseerd op gelijkblijvende consolidatiegrondslagen, constante wisselkoersen en exclusief bijzondere posten (zie bijlage 5 en 10)
Voor aansluiting van de pro-forma Q1 05 omzet en EBITA zie bijlage 5 en 10
Voor aansluiting van de pro-forma Q1 05 omzet en EBITA zie bijlage 5
Gebaseerd op gelijkblijvende consolidatiegrondslagen, constante wisselkoersen en exclusief bijzondere posten (zie bijlage 5 en 10)
Klik op onderstaande link voor de volledige versie van dit persbericht, inclusief alle tabellen:
Royal Numico NV, Postbus 75538, 1118 ZN Schiphol Airport, The Netherlands, Tel: +31 20 456 9000, Fax: +31 20 456 8000
Royal Numico NV
Numico NV