Politie in 2006 nummer één als Meest Favoriete Werkgever
Intelligence group
Politie in 2006 nummer één als Meest Favoriete Werkgever
Politie stoot Philips van de eerste plaats
Rotterdam, 03 augustus 2006 De Politie is volgens de Nederlandse beroepsbevolking de meest
favoriete werkgever van Nederland in de eerste zes maanden van 2006, gevolgd door Philips
en Shell. Philips heeft jaren op de eerste plaats gestaan, maar wordt daar nu vanaf
gestoten door de Politie. Tevens zijn er twee nieuwkomers in de top tien. Dit blijkt uit
het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group dat onder 8.295 personen
is gehouden in het eerste half jaar van 2006. De uitkomsten zijn representatief voor de
Nederlandse beroepsbevolking.
Top 10 Meest Favoriete Werkgevers van Nederland
In vergelijking met 2005 is het opvallend dat Philips haar eerste plaats heeft moeten
afstaan aan de Politie. De populariteit is met name gestegen onder de middelbaar
opgeleiden. De populariteit van de Politie onder hoogopgeleiden is gelijk gebleven
ondanks de nieuwe succesvolle opleiding Master of Criminal Investigation. In 2006 zijn
ook de banken weer sterk vertegenwoordigd in de top tien van meest favoriete werkgever.
Hierin is ten opzichte van eerdere metingen weinig veranderd. Nieuwkomers in de top tien
zijn Defensie en Het Rijk. Deze stijgingen zijn mede te verklaren door de intensieve
wervingscampagnes van de verschillende Defensie onderdelen en de nieuwe wervingscampagne
van Het Rijk.
Meest Favoriete Werkgevers van Nederland
Eerste 6 maanden van 2006
Politie 1
Philips 2
Shell 3
Rabobank 4
ABN AMRO 5
KLM 6
KPN 7
ING 8
Defensie 9
Het Rijk 10
Totaal 2005
Politie 3
Philips 1
Shell 2
Rabobank 4
ABN AMRO 5
KLM 6
KPN 8
ING 7
Defensie 13
Het Rijk 12
Opvallende stijgers en dalers
Ten opzichte van 2005 is een aantal werkgevers in populariteit gestegen. Opvallende
stijgers zijn Akzo Nobel, PWC, AIVD en DHL. Deze laatste twee zijn nieuwkomers in de top
50 (zie ook www.wervingswereld.nl). De energieleveranciers stijgen in 2006 ook in
populariteit. Zo zien we bij Gasunie, Nuon, Essent en de Nederlandse Aardolie
Maatschappij (NAM) een stijgende lijn.
Opvallend is dat Albert Heijn in populariteit is gestegen terwijl het moederbedrijf Ahold
sterk in populariteit is gedaald. De media aandacht kan hierin een rol hebben gespeeld.
Ahold is negatief in de media gekomen door de rechtzaak naar aanleiding van het
boekhoudschandaal,
terwijl Albert Heijn de laatste tijd meer positief in de media is geweest met bijvoorbeeld
haar Wuppie actie.
Bedrijven die in populariteit zijn gedaald - en nog wel in de top 50 staan zijn Heineken,
DSM en de ICT dienstverleners, te weten Getronics PinkRoccade, IBM en Microsoft.
Getronics PinkRoccade, die vorig jaar een voorsprong had door als eerste een
grootschalige wervingscampagne op te starten, is duidelijk haar voorsprong aan het
verliezen. Alleen bij LogicaCMG zien we een lichte stijging in populariteit.
Voor de volledige top 50 verwijzen wij u naar www.wervingswereld.nl/barometer.php
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met:
Intelligence Group
Nicoline den Boogert
T 010 280 90 10
E nicoline@intelligence-group.nl