Gemeente Harderwijk
Digitaal Loket Harderwijk maakt goede start
De gemeentelijke website www.harderwijk.nl ontwikkelt zich geleidelijk
tot het instrument waarvoor het - óók - is bedoeld: een loket waar je
als inwoner, bezoeker of bedrijf talrijke gemeentelijke `producten'
kunt bestellen zonder naar het stadhuis te komen. Het zijn nog vooral
allerlei veiligheidsredenen die de mogelijkheden beperken. Zo moet u
voor bepaalde waardevolle documenten hoogstpersoonlijk aan het loket
uw handtekening komen zetten. En moeten kinderen zelf meekomen om op
een paspoort te kunnen worden bijgeschreven.
Maar er zit beweging in. Door de invoering van het landelijke DigiD
(`diegiedee') kunt u zich vanuit huis legitimeren. DigiD is het nieuwe
digitale `identiteitsbewijs' voor alle overheden, dus ook voor
gemeenten en voor de belastingdienst. Uw DigiD-gebruikersnaam met
persoonlijk wachtwoord is te beschouwen als uw digitale identiteit,
een soort super-sofinummer of super-pincode. Het zal net als het
sofinummer de komende jaren voor iedereen gemeengoed worden.
Heeft u deze via www.digid.nl aangevraagd en gekregen, dan kunt u wat
de gemeente Harderwijk betreft gerust vanuit huis uw uittreksel uit de
bevolkingsadministratie bestellen of uw verhuizing binnen Harderwijk
doorgeven. Wij kunnen aan uw DigiD zien of u bent
wie-u-zegt-dat-u-bent.
Het `uittreksel' bijvoorbeeld, vereist bij o.a. examens, rijbewijzen,
huwelijken, en dergelijke is een van de meest verkochte documenten.
Veel van de 3.700 klanten per jaar zouden zich met DigiD een bezoek
aan de Stadswinkel kunnen besparen.
`Overzichtelijk'
De reacties op deze nieuwe service (sinds mei jl.) zijn positief, zo
blijkt uit een eerste evaluatie. Het gemiddelde rapportcijfer van de
gebruikers is een 7,9. Het aantal `bezoekers' van het digitaal loket
is nog bescheiden, maar de terugontvangen evaluatieformulieren
getuigen van positieve ervaringen met de nieuwe dienstverlening. Een
paar reacties:
- `Meer diensten: paspoort, rijbewijs, alle uittreksels'
- `Info menu/bestel menu beter aangeven'
- `Complimenten voor deze service !'
- `Prima, overzichtelijk en snel; prima service'.
Een drempel is nog wel de DigiD die men nodig heeft om van de digitale
diensten gebruik te kúnnen maken. Verder moet men kunnen
internetbankieren bij Rabobank, ABN/AMRO, Postbank of ING-bank om
online te kunnen betalen.
Een DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord kunt u aanvragen via
www.digid.nl. Uw gegevens krijgt u vervolgens met de post
thuisgestuurd.
Dag en nacht `open'
U kunt het digitaal loket vergelijken met de `echte' balies in het
stadswinkel. Alleen bent u door dit digitale loket niet gebonden aan
de openingstijden van de stadswinkel en kunt u dus 24 uur per dag
informatie vinden en/of diensten afnemen van de gemeente Harderwijk.
In de loop der tijd zal dit digitaal loket steeds verder worden
uitgebreid met meer producten en diensten. Overigens kunt u via het
Digitale Loket ook tal van minder zware zaken bij de gemeente regelen,
zoals vergunningen, klachten en informaties. Eén klik op het logo
Digitaal Loket op de startpagina van onze website opent een lange
lijst van mogelijkheden.
Kijk op www.harderwijk.nl en klik op het Digitaal loket.