Gemeente Harderwijk


Digitaal Loket Harderwijk maakt goede start

De gemeentelijke website www.harderwijk.nl ontwikkelt zich geleidelijk tot het instrument waarvoor het - óók - is bedoeld: een loket waar je als inwoner, bezoeker of bedrijf talrijke gemeentelijke `producten' kunt bestellen zonder naar het stadhuis te komen. Het zijn nog vooral allerlei veiligheidsredenen die de mogelijkheden beperken. Zo moet u voor bepaalde waardevolle documenten hoogstpersoonlijk aan het loket uw handtekening komen zetten. En moeten kinderen zelf meekomen om op een paspoort te kunnen worden bijgeschreven.

Maar er zit beweging in. Door de invoering van het landelijke DigiD (`diegiedee') kunt u zich vanuit huis legitimeren. DigiD is het nieuwe digitale `identiteitsbewijs' voor alle overheden, dus ook voor gemeenten en voor de belastingdienst. Uw DigiD-gebruikersnaam met persoonlijk wachtwoord is te beschouwen als uw digitale identiteit, een soort super-sofinummer of super-pincode. Het zal net als het sofinummer de komende jaren voor iedereen gemeengoed worden.

Heeft u deze via www.digid.nl aangevraagd en gekregen, dan kunt u wat de gemeente Harderwijk betreft gerust vanuit huis uw uittreksel uit de bevolkingsadministratie bestellen of uw verhuizing binnen Harderwijk doorgeven. Wij kunnen aan uw DigiD zien of u bent wie-u-zegt-dat-u-bent.

Het `uittreksel' bijvoorbeeld, vereist bij o.a. examens, rijbewijzen, huwelijken, en dergelijke is een van de meest verkochte documenten. Veel van de 3.700 klanten per jaar zouden zich met DigiD een bezoek aan de Stadswinkel kunnen besparen.

`Overzichtelijk'
De reacties op deze nieuwe service (sinds mei jl.) zijn positief, zo blijkt uit een eerste evaluatie. Het gemiddelde rapportcijfer van de gebruikers is een 7,9. Het aantal `bezoekers' van het digitaal loket is nog bescheiden, maar de terugontvangen evaluatieformulieren getuigen van positieve ervaringen met de nieuwe dienstverlening. Een paar reacties:
- `Meer diensten: paspoort, rijbewijs, alle uittreksels' - `Info menu/bestel menu beter aangeven' - `Complimenten voor deze service !' - `Prima, overzichtelijk en snel; prima service'.

Een drempel is nog wel de DigiD die men nodig heeft om van de digitale diensten gebruik te kúnnen maken. Verder moet men kunnen internetbankieren bij Rabobank, ABN/AMRO, Postbank of ING-bank om online te kunnen betalen.

Een DigiD-gebruikersnaam met wachtwoord kunt u aanvragen via www.digid.nl. Uw gegevens krijgt u vervolgens met de post thuisgestuurd.

Dag en nacht `open'
U kunt het digitaal loket vergelijken met de `echte' balies in het stadswinkel. Alleen bent u door dit digitale loket niet gebonden aan de openingstijden van de stadswinkel en kunt u dus 24 uur per dag informatie vinden en/of diensten afnemen van de gemeente Harderwijk. In de loop der tijd zal dit digitaal loket steeds verder worden uitgebreid met meer producten en diensten. Overigens kunt u via het Digitale Loket ook tal van minder zware zaken bij de gemeente regelen, zoals vergunningen, klachten en informaties. Eén klik op het logo Digitaal Loket op de startpagina van onze website opent een lange lijst van mogelijkheden.

Kijk op www.harderwijk.nl en klik op het Digitaal loket.