Ingezonden persbericht
Persbericht
3 augustus 2006
Halfjaarbericht 2006
NV Nederlandse Spoorwegen
NS Halfjaarbericht 2006: Meer reizigers, verdere verbetering financieel resultaat
Reizigersgroei zet door: met 7%
Klantoordelen blijven op hoog niveau
Financieel resultaat verbetert verder; verdere investeringen in treinen en reisinformatie
Steeds meer mensen kiezen voor de trein. In het eerste halfjaar van 2006 is het aantal
binnenlandse reizigerskilometers wederom toegenomen, en nu met bijna 7% ten opzichte
van het eerste halfjaar van 2005. Deze groei is het resultaat van een verbeterende
economie, files op de wegen, maar bovenal de keuze van de reiziger voor de verbeterde
service en kwaliteit van de trein. Hiermee levert NS een steeds belangrijker bijdrage aan
de bereikbaarheid en de leefbaarheid van Nederland. De toename van het reizigersvervoer
en de groei van andere activiteiten zorgen ook voor een verdere verbetering van het
bedrijfsresultaat.
Dankzij de aanhoudend sterke reizigersgroei en de activiteiten op en rond de stations en succes-
volle vastgoedontwikkelingen is het bedrijfsresultaat van NS verder toegenomen naar 146 miljoen
(eerste halfjaar 2005: 140 miljoen), ondanks een afwaardering van 50 miljoen in verband met
de exploitatie van HSL-Zuid. Het nettoresultaat is 124 miljoen (eerste halfjaar 2005: 114
miljoen).
Om de groei in de reizigersmarkt te kunnen opvangen en de dienstverlening verder te verbeteren,
zullen in de komende jaren honderden miljoenen extra worden geïnvesteerd in nieuwe treinen en
in renovatie van bestaande treinen. Deze investeringen moeten worden terugverdiend. Een verdere
stijging van het bedrijfsresultaat van het segment reizigersvervoer is dan ook noodzakelijk. Kosten-
beheersing blijft daarom ook de komende jaren vereist.
Ontwikkeling opbrengsten en resultaat
De totale opbrengsten van NS zijn met 89 miljoen (ruim 5%) gestegen tot 1.709 (eerste halfjaar
2005 1.620 miljoen). Deze stijging doet zich in het reizigersvervoer over de gehele linie voor,
zowel in Nederland als in het grensoverschrijdend vervoer als in Engeland. De stijging is
voornamelijk het gevolg van een toename van de reizigersomvang. Daarnaast is de omzet uit retail
en horeca op de stations en uit ontwikkeling van vastgoed aanmerkelijk gestegen.
De totale bedrijfslasten van NS stijgen van 1.480 miljoen in het eerste halfjaar 2005 tot
1.563 miljoen in het eerste halfjaar 2006.
Het saldo van rentebaten en rentelasten komt 1 miljoen gunstiger uit op 22 miljoen. Na aftrek
van de belasting wordt een nettoresultaat van 124 miljoen behaald (eerste halfjaar 2005: 114
miljoen).
Datum 1 augustus 2006
Pagina 2/15
In het eerste halfjaar van 2006 is 120 miljoen geïnvesteerd. Een belangrijk deel van de
investeringen is bestemd voor de verdere vernieuwing van het treinenpark voor onze reizigers.
De ingebruikname van de vernieuwde sprinters is afgerond.
Het afgelopen halfjaar zijn de plannen voor verbetering van de actuele reisinformatie voor klanten
en medewerkers aangescherpt en in fasen gedeeld, zodat deelresultaten reeds in de praktijk
kunnen worden gebracht zodra deze gereed komen.
Kwaliteit dienstverlening
Na een pas op de plaats in het eerste kwartaal is de waardering voor de kwaliteit van het
binnenlands reizigersvervoer in het tweede kwartaal verder gestegen. 70% van onze klanten
beoordeelt onze prestaties nu met een 7 of hoger; in het tweede kwartaal van 2005 lag dit nog op
67%. In het tweede kwartaal reed 88,2% van de treinen op tijd, tegen 86,1% in het vergelijkbare
kwartaal van 2005. Bij hantering van de internationaal gebruikelijke 5-minutennorm behaalde NS
een punctualiteit van 93,9%. Het oordeel over de informatieverstrekking bij vertragingen blijft laag.
Slechts bijna de helft van de reizigers geeft hiervoor een ruime voldoende. Er zijn extra middelen
uitgetrokken om dit samen met ProRail te verbeteren.
Belangrijkste ontwikkelingen
In lijn met de ambitie om het beste spoorwegbedrijf van Europa te worden, heeft NS besloten om
een aantal processen en taken efficiënter te groeperen, zodat het bedrijf soepeler en klantgerichter
kan gaan werken en ook meer diensten op meer gebieden aan steeds meer klanten kan gaan
leveren.
Naast het inspelen op toekomstige ontwikkelingen houdt de NS-directie onverminderd vast aan het
in 2002 geïntroduceerde en succesvolle beleid service omhoog, kosten omlaag. NS wil meer
reizigers veilig, op tijd en comfortabel vervoeren via aantrekkelijke stations.
De sturing van de onderneming blijft dan ook gericht op de vijf basisdoelstellingen:
op tijd rijden
informatie verstrekken en service verlenen
bijdragen aan de sociale veiligheid
voldoende vervoerscapaciteit creëren
zorgen voor schone treinen en stations
Andere ontwikkelingen:
De Utrechtboog is in maart in gebruik genomen. De boog biedt reizigers 70 keer per dag een snelle
en comfortabele verbinding tussen het midden en zuiden van het land en Schiphol.
Op station Leiden heeft NS het La Place geopend, een restaurant met 280 zitplaatsen. Het is de
eerste vestiging in een reeks van La Place-restaurants die NS op stations gaat openen. Het betreft
de formules La Place Marché du Monde, La Place Café Boulangerie en La Place Paninishop. Niet
alleen reizigers en passanten zijn er welkom, ook omwonenden en mensen die werken in de
omgeving.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 3/15
Op stations langs de Hoekse Lijn is een begin gemaakt met het gebruik van de OV-chipkaart en de
poortjes. Sinds juni kunnen klanten tussen Rotterdam en Hoek van Holland reizen met de OV-
chipkaart. Dit betekent een eerste zichtbare kennismaking met het nieuwe landelijke vervoerbewijs
bij NS. Met de OV-chipkaart kan de reiziger in de toekomst in het hele openbaar vervoer met één
kaart terecht.
NS Internationaal vierde tien jaar Thalys met een tijdelijke publieksaanbieding: wie snel reageerde
kon tijdens de zomermaanden voor tien euro naar Parijs. Sinds 1996 vervoerde Thalys in totaal
52 miljoen reizigers tussen Amsterdam, Brussel, Keulen en Parijs. De ingebruikname van de HSL-
Zuid brengt vanaf 2007 een aanmerkelijke versnelling van de reistijd tot Parijs. Tijdens de
verslagperiode is NS Internationaal begonnen met proefritten en andere tastbare voorbereidingen
voor de exploitatie van de HSL-Zuid, waarvoor de concessie voor de periode 2007 2022 is
verworven door High Speed Alliance, een dochteronderneming van NS (90%) en KLM (10%).
NS heeft de eerste van een serie van 87 intercitytreinstellen van het type Koploper in renovatie ge-
nomen. De moderniseringsoperatie kost 190 miljoen en levert tevens 2.350 extra zitplaatsen op.
Met de consumentenorganisaties en de rijksoverheid is overeenstemming bereikt over de
hoofdlijnen van een nieuwe dienstregeling vanaf 2007 die NS in samenspraak met de spoorsector
(Prorail, Railion en de andere goederenvervoerders) heeft ontwikkeld. De dienstregeling gaat in op
10 december 2006 onder het motto `meer, makkelijk en betrouwbaar' en maakt het mogelijk om
op de bestaande infrastructuur meer reizigers via meer treinen en stations te vervoeren.
NS-dochter NedRailways mag als een van de vier geprekwalificeerde bedrijven meebieden op de
North London Railconcessie.
Toelichting per segment
NS is actief in de marktsegmenten reizigersvervoer, knooppuntontwikkeling en -exploitatie en
railinfra & bouw. In een apart segment zijn de overige ondersteunende activiteiten
ondergebracht. De ontwikkelingen binnen de verschillende segmenten worden hierna toegelicht.
Segment Reizigersvervoer
Het segment reizigersvervoer heeft in het eerste halfjaar 2006 een positief resultaat behaald van
78 miljoen, tegenover 75 miljoen vorig jaar.
De omvang van het reizigersvervoer in Nederland is verder toegenomen van 7.185 miljoen
reizigerskilometers in de eerste helft van 2005 naar 7.665 miljoen reizigerskilometers in 2006, een
stijging van ongeveer 7%.
De totale opbrengsten zijn met 79 miljoen toegenomen tot 1.146 miljoen. Deze toename is
hoofdzakelijk te verklaren door de stijging van de vervoersomzet, die stijgt van 789 miljoen naar
852 miljoen. De stijging doet zich over de gehele linie voor, zowel in het binnenlandse net als in
het grensoverschrijdende treinvervoer en in het vervoer in Engeland. De vervoersomzet steeg in
Nederland met ruim 7%, het grensoverschrijdende vervoer met ruim 14% en in Engeland met ruim
5%.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 4/15
De bedrijfslasten zijn gestegen van 992 miljoen in het eerste halfjaar van 2005 naar 1.068
miljoen in het eerste halfjaar van 2006. Deze stijging hangt voor 50 miljoen samen met de
voorzichtigheidshalve genomen afwaardering in verband met de HSL-Zuid. De exploitatie-
verwachtingen zijn neerwaarts bijgesteld door lagere omzetverwachtingen en hogere kosten. De
kosten stijgen bovendien als gevolg van wijziging van rijtijden in België en inpassing van de
aansluiting van Den Haag en Breda in de dienstregeling, maar ook door de verlate levering van de
hogesnelheidstreinen met het nieuwe treinbeveiligingssysteem, waardoor tijdelijk ander materieel
moet worden ingezet. NS gaat er van uit dat de nadelen die hieruit voortvloeien gecompenseerd
worden door de overheid als concessieverlener en door de leverancier, omdat zij de verantwoor-
delijkheid hiervoor dragen. Een bindende adviesprocedure conform de contractvoorwaarden zal
hierover uitsluitsel geven.
Zonder deze afwaardering is de kostenstijging minder dan 3%, dankzij voortdurende aandacht
voor kostenbeheersing.
Segment Knooppuntontwikkeling en exploitatie
De opbrengsten van het segment Knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn gestegen van 209
miljoen in het eerste halfjaar van 2005 naar 236 miljoen door stijgende retail- en horecaomzet en
opbrengsten uit ontwikkeling van vastgoedobjecten. Het bedrijfsresultaat is daarmee aanzienlijk
gestegen van 47 miljoen in het eerste halfjaar 2005 naar 62 miljoen in 2006.
Segment Railinfra & Bouw
De opbrengsten van Strukton Groep zijn in het eerste halfjaar 310 miljoen en liggen daarmee
onder het niveau van het eerste halfjaar 2005 ( 332 miljoen). Het bedrijfsresultaat van 13
miljoen is iets lager dan in de eerste helft van het vorige jaar ( 15 miljoen).
Personeel en organisatie
Het aantal medewerkers is gedaald van 24.818 medio 2005 naar 23.767. De daling houdt vooral
verband met het feit dat eind 2005 relatief veel medewerkers (vervroegd) met pensioen zijn
gegaan en hun arbeidsplaatsen niet opnieuw zijn ingevuld. Het ziekteverzuim is in het eerste
halfjaar van 2006 verder gedaald, van 7,2% in het eerste halfjaar 2005 naar 5,8% in 2006.
Ook in het eerste halfjaar van 2006 is het gevoel van veiligheid bij het NS-personeel verder
toegenomen. Maatregelen als beheerste toegang van een aantal stations tijdens de avond, maar
ook de convenanten die met gemeenten zijn afgesloten op agressielijnen werpen hun vruchten af.
Het overleg met de vertegenwoordigers van het personeel over de nieuwe structuur van het bedrijf
verloopt constructief. Verder is meer aandacht om het personeel nauwer te betrekken bij
belangrijke onderwerpen binnen de organisatie, zoals de nieuwe dienstregeling voor 2007.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 5/15
Halfjaarcijfers 2006 NV Nederlandse Spoorwegen
Geconsolideerde winst- en verliesrekening (verkort)
Eerste halfjaar 2006
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2006 2005
Netto omzet 593
1. 1.517
Overige bedrijfsopbrengsten 116 103
Totaal bedrijfsopbrengsten 1.709 1.620
Totaal bedrijfslasten 1.563 1.480
Bedrijfsresultaat 6
14 140
Totaal financiële baten en lasten
22 21
Resultaat voor belasting 8
16 161
Vennootschapsbelasting 4
-4 -47
Nettoresultaat 4
12 114
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder NS 124 114
Minderheidsbelang van derden
- -
Nettoresultaat 4
12 114
Datum 1 augustus 2006
Pagina 6/15
Geconsolideerde balans per 30 juni 2006 (verkort)
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
30 juni 2006 31 december 2005
Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.508
2.540
Vastgoedobjecten 304 305
Immateriële vaste activa 11 8
Financiële vaste activa 268 268
Uitgestelde belastingvorderingen 6
69 689
3.787 3.810
Vlottende activa 2.666 2.456
Totaal activa 6.453 6.266
Passiva
Eigen vermogen 3.764 3.710
Aan komende jaren toe te rekenen baten 279 287
Langlopende verplichtingen
Leningen 741 750
Voorzieningen 180 203
Uitgestelde belastingverplichtingen 56 46
Overige langlopende verplichtingen 111 108
1.088 1.107
Kortlopende verplichtingen 1.322 1.162
Totaal passiva 6.453 6.266
Datum 1 augustus 2006
Pagina 7/15
Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat
Eerste halfjaar 2006
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2006 2005
Nettoresultaat over het halfjaar uit winst-en-verliesrekening 124 114
Nettoresultaat rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen 7
---
Totaal resultaat over het halfjaar 131 115
Toe te rekenen aan:
Aandeelhouder van de moedermaatschappij 131 115
Minderheidsbelang van derden
- -
Totaal resultaat over het halfjaar 131 115
Datum 1 augustus 2006
Pagina 8/15
Geconsolideerd kasstroomoverzicht (verkort)
Eerste halfjaar 2006
NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
eerste halfjaar
2006 2005
Netto resultaat 124 114
Afschrijvingen 169 138
Overige mutaties -25 -23
Bruto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 268 229
Mutatie werkkapitaal 192 22
Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 460 251
Kasstroom uit investeringsactiviteiten -138 -135
Kasstroom uit financieringsactiviteiten -78 -178
Mutatie in liquide middelen en uitgezette gelden 244 -62
Brutoliquiditeiten ultimo 1.846 1.678
Brutoliquiditeiten primo 1.602 1.740
Mutatie brutoliquiditeiten 244 -62
Datum 1 augustus 2006
Pagina 9/15
Toelichting op het geconsolideerde halfjaarbericht 2006
Algemene toelichting
Met ingang van 2006 past NS de International Financial Reporting Standards (IFRS) toe als grondslag voor de
financiële verslaggeving. In de jaarrekening 2005 zijn de grondslagen reeds zoveel mogelijk in overeenstemming
gebracht met IFRS voor zover deze grondslagen waren toegelaten in BW 2 Titel 9 en de Nederlandse Richtlijnen voor
de Jaarverslaggeving. Deze wijzigingen zijn uiteengezet in de jaarrekening 2005.
In 2006 is de financiële verslaggeving in overeenstemming met IFRS. Het halfjaarbericht is opgesteld in
overeenstemming met IAS 34. Het betreft een verkort geconsolideerd halfjaarbericht dat niet alle informatie bevat
van een volledige jaarrekening. Het halfjaarbericht dient dan ook in samenhang met de geconsolideerde jaarrekening
2005 van de Groep te worden gelezen.
Toerekening van kosten en opbrengsten is bij de halfjaarcijfers op gelijke wijze gebeurd als bij de jaarafsluiting
plaatsvindt. Opbrengsten worden toegerekend aan de periode waarin de prestaties, waarvoor de opbrengsten
worden ontvangen, worden geleverd. Er is geen sprake van seizoenspatronen die van belang zijn voor de tussentijdse
berichtgeving.
Bij het opstellen van dit halfjaarbericht zijn bij onzekerheden de door de directie gevormde oordelen gebaseerd op
betrouwbare schattingsbronnen die gelijk zijn aan de bronnen die gehanteerd zijn bij het opstellen van de
jaarrekening 2005.
Aanpassing grondslagen aan IFRS
In de openingsbalans 2005 heeft de Groep de in de voorgaande jaarrekening gerapporteerde bedragen aangepast
aan de gewijzigde grondslagen als gevolg van de invoering van IFRS in 2006. Hiermee blijven 2005 en 2006
vergelijkbaar. De gedragslijnwijzigingen betreffen:
Herclassificering van een aantal leasecontracten, waarbij de Groep optreedt als lessor, van operational lease in
financial lease. Het betreft materieel voor het goederenvervoer dat aan Railion Benelux NV wordt geleasd. In
plaats van het als materiële vaste activa rubriceren van het materieel wordt nu een langlopende vordering
opgenomen onder de financiële vaste activa.
De ontvangen leasebetalingen worden gesplitst in een aflossingsdeel dat in mindering komt op de vordering en
een rentevergoeding die wordt verantwoord onder de financieringsbaten.
De actuariële winsten en verliezen van toegezegd-pensioenregelingen worden volledig en onmiddellijk in het
eigen vermogen verwerkt. In de jaarrekening 2005 werd de corridor-methode toegepast om de actuariële
winsten en verliezen te verwerken. Het betreft de pensioenverplichtingen van Merseyrail en Northern Rail.
Het op de balans opnemen van verplichtingen aan personeel uit hoofde van de Overgangsregeling VUT-40
evenals de vooruitbetaling die is gedaan aan het Spoorwegpensioenfonds om deze overgangsregeling uit te
voeren.
Daarnaast hebben de volgende herrubriceringen in de balans plaatsgevonden, die eveneens in de beginbalans zijn
verwerkt.
De belegde reserves van NS Insurance NV zijn geherrubriceerd van uitgezette gelden naar financiële vaste activa.
De renteswaps zijn geherrubriceerd, hetgeen een mutatie in financiële vaste activa en langlopende leningen met
zich meebrengt.
Onder IFRS wordt goodwill niet afgeschreven, maar vindt jaarlijks een impairmenttest plaats om te beoordelen of de
in de balans opgenomen bedragen voor goodwill worden gerechtvaardigd door de verwachte kasstromen.
Tot en met 2005 werd overeenkomstig de Nederlandse Richtlijnen voor de Jaarverslaggeving systematisch
afgeschreven op goodwill. De afschrijving in 2005 bedroeg 2 miljoen (eerste halfjaar 1 miljoen).
Datum 1 augustus 2006
Pagina 10/15
De invloed van de gedragslijnwijzigingen op de financiële positie van de Groep is weergegeven in het volgende
overzicht.
Effecten van wijzigingen in grondslagen op de balans en op het eigen vermogen
Balans per 31
december Balans per 31
2005 volgens Effect van december
voorheen waarderings- Effect van 2005 volgens
toegepaste wijzigingen in rubricerings- nieuwe
(in miljoenen euro's) grondslagen grondslagen wijzigingen grondslagen
Activa
Materiële vaste activa 2.637 -97 2.540
Financiele vaste activa 196 167 -95 268
Uitgestelde belastingvorderingen 691 -2 689
Uitgezette gelden 1.355 -37 1.318
Totaal activa 6.330 68 -132 6.266
Passiva
Eigen vermogen 3.684 26 3.710
Langlopende verplichtingen 954 36 -132 858
Uitgestelde belastingverplichtingen 40 6 46
Kortlopende verplichtingen 1.162 1.162
Totaal passiva 6.330 68 -132 6.266
Aanpassing van de vergelijkende cijfers 2005 in verband met de grondslagwijzigingen en het effect van de gewijzigde
behandeling van goodwill zou leiden tot de volgende effecten in de winst-en-verliesrekening.
Eerste halfjaar Effect van Eerste halfjaar
2005 waarderings- 2005
(in miljoenen euro's) oude grondslag wijzigingen nieuwe grondslag
Totaal bedrijfsopbrengsten 1.626
-6 1.620
Totaal bedrijfslasten 1.485
-5 1.480
Bedrijfsresultaat 1
14 -1
140
Totaal financiële baten en -lasten
18 3 21
Resultaat voor belasting 159 2 161
Vennootschapsbelasting -47 -47
Netto resultaat
112 2 114
De grondslagwijzigingen hebben geen invloed op de kasstromen.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 11/15
Acquisities
In het eerste halfjaar zijn drie acquisities gerealiseerd:
Adpa Holding BV (met Reef Infra als werkmaatschappij); de bedrijfsactiviteiten omvatten grond en wegenbouw;
100% verworven op 28 maart 2006; opgenomen in geconsolideerde cijfers met ingang van 1 april 2006;
Jernebaneservice AS, gevestigd in Oslo, Noorwegen; de bedrijfsactiviteiten betreffen spoorbouw en
spooronderhoud; 65% verworven op 9 mei 2006; opgenomen in de geconsolideerde cijfers met ingang van
overnamedatum;
WorkSphere BV; de bedrijfsactiviteiten omvatten technische dienstverlening en installatietechniek; 100%
verworven op 30 juni 2006; op te nemen in de geconsolideerde cijfers ingaande 1 juli 2006.
Deze acquisities zijn onderdeel geworden van Strukton Groep NV. De met de eerste twee genoemde acquisities
gemoeide overnamesom en overnamekosten bedragen in totaal 8 miljoen. Door deze twee acquisities is het
balanstotaal gestegen met 50 miljoen. De balanspost immateriële vaste activa is gestegen met 2 miljoen als
gevolg van goodwill voor deze overnames. Door deze toegevoegde activiteiten stijgt de omzet op jaarbasis met
55 miljoen. De bijdrage aan het bedrijfsresultaat en het nettoresultaat zal dit jaar nagenoeg nihil zijn.
De laatstgenoemde acquisitie is op balansdatum geëffectueerd en dient nog verder te worden uitgewerkt. In de
halfjaarcijfers is dit nog niet verwerkt; dat zal in het tweede halfjaar plaatsvinden. De koopsom bedroeg
80,5 miljoen. In de toelichting op de jaarrekening 2006 zal de informatie over deze acquisitie worden opgenomen.
Eigen vermogen en dividend
In de aandeelhoudersvergadering van 7 maart 2006 zijn de jaarrekening over 2005 en de winstbestemming
vastgesteld. Overeenkomstig het voorstel is van de nettowinst van 219 miljoen een bedrag van
142 miljoen toegevoegd aan de reserves en een bedrag van 77 miljoen uitgekeerd als dividend.
Het eigen vermogen heeft zich het eerste halfjaar als volgt ontwikkeld:
Stand per 1 januari 2006 3.710 miljoen
Dividenduitkering - 77 miljoen
Waardewijziging financiële instrumenten
6 miljoen
Overige waardewijzigingen 1 miljoen
Nettowinst eerste halfjaar 2006 124 miljoen
Stand per 30 juni 2006 3.764 miljoen
Rentedragende schulden
Het totaalbedrag aan rentedragende schulden bedraagt per 30 juni 2006 750 miljoen (per 30 juni 2005:
790 miljoen).
Bijzondere waardeverminderingen
De impairmenttest op de in voorbereiding zijnde exploitatie van de HSL-Zuid heeft geleid tot een negatieve uitkomst
van de contante waarde van de toekomstige kasstromen. Als gevolg hiervan is een afwaardering in de halfjaarcijfers
verwerkt van 50 miljoen. Er spelen nog vele onzekerheden, waardoor in het tweede halfjaar de impairmenttest
opnieuw zal worden uitgevoerd.
Terugneming van bijzondere waardeverminderingen
Vanwege de reizigersgroei is een aantal buiten gebruik gestelde rijtuigen, die om strategische redenen in reserve zijn
gehouden, weer in dienst gesteld. Hierdoor is het aantal zitplaatsen voor reizigers vergroot. De bij de buitengebruik-
stelling doorgevoerde afschrijving is naar evenredigheid teruggenomen. Dit betreft een bedrag van ruim 8 miljoen.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 12/15
Investeringsverplichtingen
Eind juni 2006 heeft de Groep investeringsverplichtingen uitstaan voornamelijk voor de aankoop van rollend materieel
voor een bedrag van 400 miljoen.
Vennootschapsbelasting
Voor de Nederlandse vennootschapsbelasting gold in 2005 een tarief van 31,5%. Voor 2006 geldt een tarief van
29,6%. In de waardering van de latente belastingvorderingen en schulden is nog geen rekening gehouden met het
plan van voormalig staatssecretaris Wijn om het percentage vennootschapsbelasting in 2007 terug te brengen naar
25,5%. Dit impliceert dat de latente belastingvorderingen wegens tijdelijke verschillen, welke thans gewaardeerd zijn
tegen 29,1% - het vooralsnog verwachte percentage voor 2007 - afgewaardeerd dienen te worden naar een
belastingpercentage van 25,5%. Doorvoering van het plan in wetswijziging zal dan een negatief effect hebben op de
vordering en op het netto resultaat van ca. 70 miljoen.
Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich geen vermeldenswaardige gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan.
Segmentatieoverzicht
(bedragen in miljoenen euro's) Knooppunt-
ontwikkeling
Reizigersvervoer en -exploitatie Railinfra & Bouw Overig *) Totaal
Eerste halfjaar 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005
Bedrijfsopbrengst 1.146 067 6
1. 23 209 310 332 17 12 1.709 1.620
Bedrijfslasten 1.068 2 174 2 297 316 24 10 563 1.480
99 16 1.
Bedrijfsresultaat 78 75 62 47 13 16 -7 2 146 140
Duurzame bedrijfsmiddelen 2.085 2.156 563 513 135 123 41 112 824 2.904
2.
Investeringen 82 109 15 20 17 6 6 5 120 140
Afschrijvingskosten 95 110 14 13 6 6 3 4 118 133
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 15.684 17.187 3.624 424 826 3.589 633 618 23.767 24.818
3. 3.
*) Betreft facilitaire concerneenheden en -staven.
Niet-
Hoofd- hoofd-
Eerste halfjaar railnet railnet *) Totaal
Bedrijfsopbrengsten 783 363 1.146
Bedrijfslasten 674 394 1.068
Bedrijfsresultaat 9 -31 78
10
Duurzame bedrijfsmiddelen 1.630 455 2.085
Investeringen 58 24 82
Afschrijvingskosten 77 18 95
Aantal medewerkers
in fte's ultimo 8.969 6.715 15.684
*) Het bedrijfsresultaat is inclusief een afwaardering van 50 miljoen.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 13/15
Beoordelingsverklaring
Opdracht
Wij hebben de in dit halfjaarbericht 2006 opgenomen verkorte geconsolideerde halfjaarcijfers,
bestaande uit de balans per 30 juni 2006, de winst- en verliesrekening, het mutatieoverzicht eigen
vermogen en het kasstroomoverzicht over de periode 1 januari 2006 tot en met 30 juni 2006 van
de N.V. Nederlandse Spoorwegen te Utrecht beoordeeld. De halfjaarcijfers zijn opgesteld onder
verantwoordelijkheid van het bestuur van de vennootschap. Het is onze verantwoordelijkheid een
beoordelingsverklaring inzake deze halfjaarcijfers te verstrekken.
Werkzaamheden
Onze werkzaamheden bestonden, overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen
met betrekking tot beoordelingsopdrachten, in hoofdzaak uit het inwinnen van inlichtingen bij
functionarissen van de vennootschap en het uitvoeren van cijferanalyses met betrekking tot de
financiële gegevens. Door de aard en de omvang van onze werkzaamheden kunnen deze slechts
resulteren in een beperkte mate van zekerheid omtrent de getrouwheid van de halfjaarcijfers. Deze
mate van zekerheid is lager dan die welke aan een accountantsverklaring kan worden ontleend.
Oordeel
Op grond van onze beoordeling is ons niets gebleken op basis waarvan wij zouden moeten
concluderen dat de verkorte geconsolideerde halfjaarcijfers niet, in alle van materieel belang zijnde
opzichten, zijn opgesteld in overeenstemming met IAS 34 "Tussentijdse Financiële Verslaggeving",
zoals aanvaard binnen de Europese Unie.
Utrecht, 1 augustus 2006
KPMG Accountants N.V.
H. Dekker RA / A. Zoetbrood RA
Datum 1 augustus 2006
Pagina 14/15
Kerncijfers
eerste halfjaar
2006 2005
Vervoersomzet op het binnenlandse net (in miljoenen euro's) 852 789
Vervoersomvang op het binnenlandse net (in miljoenen reizigerskilometers) 7.665 7.185
Retail en horeca omzet op stations (in miljoenen euro's) 131 121
Bedrijfsresultaat/ bedrijfsopbrengsten (ROS) in % 5
8, 8,7
Personeelsaantal in mensjaren eind juni 23.767
24.818
Kwaliteitscijfers NS 1e en 2e kwartaal 2006
% klanten dat rapportcijfer 7 of hoger geeft1
2005 2006
kwartaal 1e kw 2e kw 3e kw 4e kw 1e kw 2e kw
Op tijd rijden 41% 41% 42% 37% 35% 41%
Beschikbaarheid zitplaats 76% 76% 80% 72% 74% 75%
Informatie bij vertraging (in de trein) 48% 47% 48% 45% 45% 48%
Sociale veiligheid trein en station 70% 71% 72% 72% 72% 74%
Reinheid treininterieur en station 54% 51% 54% 54% 52% 53%
Klantgerichtheid personeel 57% 55% 58% 56% 54% 57%
Algemeen Oordeel 68% 67% 68% 66% 65% 70%
Puntualiteit2
Treinen op tijd binnen 3 minuten3 85,2% 86,1% 85,9% 81,9% 86,4% 88,2%
Treinen op tijd binnen 5 minuten3 92,0% 92,4% 92,6% 90,3% 92,9% 93,9%
Aansluitingen gehaald in % 90,6% 91,2% 91,5% 88,9% 90,9% 91,8%
Uitval van treinen 1,7% 2,7% 1,6% 1,9% 1,3% 1,0%
toelichting
1. Bron klanttevredenheid: onderzoek in opdracht van Ministerie van Verkeer en Waterstaat, consumentenorganisaties en NS.
2. Bron punctualiteitcijfers: ProRail.
3. Betreft operationele prestaties op Hoofdrailnet.
Datum 1 augustus 2006
Pagina 15/15
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS Persvoorlichting 030-2357070 of via persvoorlichting@ns.nl
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd
en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in
Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen,
bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations.
NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van ruim 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn
2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 371 stations. In het Verenigd Koninkrijk
exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail
rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de
dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding,
etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.
---- --