Ingezonden persbericht


2006 - 2007: internationale luchtvaartindustrie in de lift

Euler Hermes signaleert positieve trend in

luchtvaartindustrie ondanks hoge olieprijzen

De internationale luchtvaartindustrie zit in 2006 en 2007 in de lift. Dit blijkt uit een internationale brancheanalyse van Euler Hermes, wereldmarktleider in kredietverzekeringen. Ondanks de hoge olieprijzen signaleert de kredietverzekeraar positieve ontwikkelingen, met name als resultaat van de sterke financiële positie van vliegtuigbouwers en hun onderdelenleveranciers. Wel tekent Euler Hermes aan dat toeleveranciers onder druk blijven staan. Herstructurering, nieuwe ontwikkelingen in de olieprijzen en de euro-dollarkoers kunnen deze tendens naar verwachting doorbreken.


* Luchtvaartmaatschappijen blijven herstructureren in groeiende markt

Progressieve terugloop in vervoer

In 2005 werden wereldwijd meer dan 2 miljard passagiers vervoerd. De vertraging van de internationale economische groei van 3,3 procent in 2006 naar 2,9 procent in 2007 mist echter haar uitwerking niet op de wereldwijde passagiersaantallen. Euler Hermes heeft berekend dat een groeivertraging met 1 procent leidt tot een vertraging van de groei van het aantal passagiers met 2 procent. Niettemin wordt in 2007 nog steeds een stijging van 5 procent gerealiseerd. De groeivooruitzichten blijven dus positief, al wordt de groei enigszins getemperd. Euler Hermes tekent hierbij aan dat het aantal vervoerde passagiers in Noord-Amerika per 100 inwoners 25 keer hoger is dan in China en 115 keer hoger dan in India. De kredietverzekeraar verwacht dan ook dat het aantal vervoerde passagiers in China en India met respectievelijk 10 en 12 procent per jaar stijgt.

Negatieve impact olieprijzen op resultaten 2005, maar goede vooruitzichten in 2006 en 2007

In 2005 stegen de prijzen van tickets voor het eerst sinds 2000 met 1,9 procent als gevolg van een voortdurende groei in luchtvervoer (+8 procent). De positieve effecten hiervan worden echter volledig overschaduwd door de stijging van de olieprijzen met 43 procent. De vooruitzichten voor 2006 en 2007 zijn niettemin positief. Euler Hermes voorspelt circa 30 faillissementen in 2006 ten opzichte van 43 faillissementen in 2005 en nog hogere aantallen in voorgaande jaren. Dit ondanks de verwachte vertraging in het aantal passagiers en het feit dat luchtvaartmaatschappijen prijzen niet verder kunnen verhogen door de aanhoudende concurrentie. Euler Hermes verwacht een betere performance van luchtvaartmaatschappijen, omdat de operationele marges en de kosten beter onder controle zijn. Om structureel beter te presteren, dient echter ook sprake te zijn van stabiele olieprijzen.


* Airbus versus Boeing en de Verenigde Staten versus de eurozone

Bewogen jaar voor vliegtuigbouwers en onderdelenleveranciers

Na de recente commotie rond Airbus verwachten veel analisten een terugval in het aantal orders voor de Frans-Duitse vliegtuigbouwer. Met een orderportefeuille van 2.177 vliegtuigen voor de komende 6 jaar verwacht Euler Hermes echter dat Airbus in 2006 en 2007 goed presteert en haar voorsprong op Boeing behoudt. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn door Airbus 291 vliegtuigen afgeleverd in vergelijking met 195 door Boeing (+16 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2005). Wel blijkt dat Boeing, na enkele jaren van intensieve herstructurering, haar operationele marges bijna op hetzelfde niveau als Airbus heeft gebracht.

Ook voor leveranciers van onderdelen breken betere tijden aan. Doordat in 2005 een recordaantal orders is opgetekend door Boeing (1.002) en Airbus (1.055) kunnen leveranciers rekenen op een grote vraag in 2006 en 2007. Daarnaast profiteren zij vooral van zeer winstgevende servicecontracten. De onderdelenleveranciers brengen hun marges in 2007 naar verwachting dan ook weer op het topniveau van het jaar 2000.

Europese luchtvaartindustrie bedreigd door ongunstige euro-dollarkoers

De dollar is de valuta van de luchtvaartindustrie. Daarom zijn de ontwikkelingen van de euro-dollarkoers van groot belang voor de Europese luchtvaartindustrie. Sinds 2000 steeg de euro met 25 procent ten opzichte van de dollar en met 40 procent ten opzichte van de yen. Op het gebied van loonkosten kunnen bedrijven in de eurozone de concurrentie met lagelonenlanden in Oost-Europa en China hierdoor nauwelijks aan. Zo stegen in de eurozone de relatieve loonkosten tussen 2000 en 2005 met 15,9 procent, terwijl deze in de VS met 12,6 procent daalden. Gezien het feit dat ongeveer 75 procent van de productie van Airbus in de eurozone plaatsvindt, wordt deze vliegtuigbouwer de komende jaren geconfronteerd met een grote uitdaging.

"Als je wisselkoers-hedging buiten beschouwing laat en in aanmerking neemt dat de omzet in de luchtvaartindustrie volledig wordt gerealiseerd in dollars en daarnaast drievierde van Airbus' productie (en dus de kosten) wordt gerealiseerd in de Eurozone kun je ervan uitgaan dat de operationele marges onder druk komen te staan. Als de dollar bijvoorbeeld 10 procent goedkoper wordt, daalt de operationele marge van een vliegtuigbouwer als Airbus met 6,8 procent", licht Walter Toemen, directeur Risk van Euler Hermes, toe.

De positie van Nederland als toeleverancier internationale luchtvaartindustrie

Nederland heeft in beperkte mate te maken met de vliegtuigindustrie. Na het faillissement van Fokker bleef de expertise behouden en ontwikkelde Nederland zich tot een belangrijke toeleverancier voor de wereldwijde luchtvaartindustrie. TNO en Stork ontwikkelen nieuwe lichtere en sterkere materialen voor Airbus, bij 40 Nederlandse bedrijven zijn inmiddels orders geplaatst voor onderdelen van de Joint Strike Fighter en Van Der Lande Industries levert wereldwijd transportbanden aan luchthavens. "Als de ontwikkelingen in een branche achterblijven, liggen er kansen voor innovatieve bedrijven", aldus Toemen, die positief is over de mogelijkheden van Nederlandse toeleveranciers in de luchtvaartsector. Wel hebben leveranciers grote moeite de operationele marges op niveau te houden. Door steeds hogere kwaliteitseisen en vergaande concurrentie zien bedrijven zich genoodzaakt samenwerkingsverbanden aan te gaan. De vraag dringt zich op of de investeringen die daarmee gepaard gaan ook daadwerkelijk rendement opleveren. Euler Hermes signaleert hierbij een aanvullend probleem. Luchtvaartmaatschappijen verwachten van leveranciers een internationale service om hun groei te ondersteunen, maar het is de vraag of deze hieraan kunnen voldoen.

Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen. Met ruim 5.400 medewerkers in 43 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan klanten die hun debiteuren willen verzekeren.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van AGF en onderdeel van de Allianz Group, is genoteerd aan Euronext Parijs. De groep en haar belangrijkste dochtermaatschappijen op het gebied van kredietverzekeringen hebben een AA- rating van Standard & Poor's.


- EINDE PERSBERICHT -

Contact:

Perscontacten / Euler Hermes in Nederland

Kristof Franse: +31 (0) 73 688 96 65; Kristof.franse@eulerhermes.com

www.eulerhermes.com

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements:

Certain of the statements contained herein may be statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words 'may, will, should, expects, plans, intends, anticipates, believes, estimates, predicts, potential, or continue' and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, (iii) the frequency and severity of insured loss events, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) the extent of credit defaults (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the Euro-U.S. Dollar exchange rate, (ix) changing levels of competition, (x) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (xi) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xii) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xiii) reorganization measures and (xiv) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The matters discussed herein may also involve risks and uncertainties described from time to time in Allianz AG's filings with the U.S. Securities and Exchange Commission. The company assumes no obligation to update any forward-looking information contained herein.

Euler Hermes is the world's premier credit insurer, offering solutions for the management of trade receivables, from credit insurance and financing of trade receivables to bonding and guarantees. Euler Hermes is a subsidiary of AGF and a member of Allianz. www.eulerhermes.com
---