'Whoppers' houden van schone toiletten
Onderzoek wensen van senioren in horeca- en recreatiebedrijven
Woerden, 2 augustus 2006 - 'Whoppers' (Wealthy Healthy Older People) vinden netheid en frisheid van voorzieningen in horeca- en recreatiebedrijven uiterst belangrijk. Dat blijkt uit onderzoek over de wensen van senioren door Koninklijk Horeca Nederland. Naast hygiëne staan vriendelijkheid van het personeel en vermaak voor (klein)kinderen als belangrijke wensen aangegeven.
Gezien de toenemende vergrijzing, is de seniorenmarkt een interressante groeimarkt voor de horecabranche. Doel van het onderzoek dat is gehouden, is meer inzicht te krijgen in de wensen en voorkeuren van de doelgroep senioren, zodat horecaondernemers hierop zo goed mogelijk kunnen inspelen. De 'ondergrens' van de seniorengroep is in dit onderzoek vastgesteld op 50 jaar.
Hygiëne, gastvriendelijkheid en vermaak voor (klein)kinderen werden het meest belangrijk gevonden. Bovendien vindt men het belangrijk dat in eetgelegenheden rekening wordt gehouden met diëten en aangepaste porties (kleiner en gezonder). Ook de mogelijkheden voor rookvrij eten en leesbaarheid van menukaarten wordt als belangrijk gesteld. In toeristische en recreatieve bedrijven vindt men rust in en rond de lokatie belangrijk en wordt ook de aanwezigheid van voldoende rustplekken (bankjes/zitplaatsen) als belangrijk aangegeven. In theaters en bioscopen zou wat meer aandacht mogen zijn voor de wijze waarop de horeca in de pauzes wordt verzorgd.
Wat opvalt is dat de leeftijdsgroep 60-plussers (60-69 jaar) het meest actief is van de senioren. Vrije tijd wordt veelal besteed aan sporten, hobbyen en het bezoeken van beurzen en braderiën. Verder blijkt uit het onderzoek dat het gebruik van internet onder senioren (nog) laag is, maar wel steeds meer toeneemt.
In het onderzoek zijn de voorzieningen in zes soorten bedrijven nader onderzocht:
. Atttractieparken en dierentuinen
. Restaurants
. Sauna's en thermen
. Bowlingcentra
. Cafés
. Schouwburgen, theaters en bioscopen
Koninklijk Horeca Nederland heeft de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek voor haar leden beschikbaar gesteld op de website.
| | |Noot voor de redactie -