Ingezonden persbericht
Persbericht
ZLTO OndernemersCoach vervult sleutelrol bij vorming melkmaatschappen
Kenmerk
ZGDW.06.0066
Datum
2 augustus 2006
Steeds meer melkveehouders oriënteren zich op samenwerking met één of meerdere collega's. Een melkmaatschap vormt één van de mogelijke samenwerkingsverbanden. Een dergelijke maatschap kan veel voordelen bieden, míts aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Bij het in goede banen leiden van dit proces, heeft de ZLTO Ondernemerscoach een duidelijke meerwaarde. De coach beschikt namelijk over een breed netwerk én heeft een ruime ervaring in het coördineren van samenwerkingsverbanden.
"Veel melkveehouders zoeken naar mogelijkheden om hun bedrijf verder te ontwikkelen, ze willen profiteren van de voordelen van schaalvergroting. Omdat het aankopen van extra melkquotum, ook vanwege de hoge quotumprijzen, niet altijd mogelijk is, is er steeds meer animo voor de vorming van een melkmaatschap. Het samenvoegen van melkveebedrijven kan diverse voordelen opleveren." Aan het woord is Bram den Hollander, Ondernemerscoach Rundveehouderij bij de ZLTO. Hij is de laatste jaren steeds vaker betrokken bij de vorming van melkmaatschappen, als kritische gesprekspartner maar ook als kennis- en netwerkmakelaar en als regisseur van het totale proces. De voordelen van een samenvoeging liggen volgens Den Hollander onder meer op het financiële vlak; er kan goedkoper worden ingekocht en de opbrengsten zijn hoger. "Daarnaast worden machines en eventuele melkrobots beter benut, is de mestafzet vaak makkelijker te regelen én kan de arbeidsbehoefte flexibeler worden ingevuld. Over het algemeen krijgen ondernemers méér vrije tijd en, wanneer ze een keer weg moeten, kan de andere partij de zaken waarnemen", aldus Den Hollander.
Succesfactoren
Om een melkmaatschap tot een succes te maken, moet echter aan diverse randvoorwaarden worden voldaan. Bram den Hollander noemt de belangrijkste succesfactoren: "In de eerste plaats is het essentieel dat er een 'klik' is tussen de ondernemers, ze moeten het goed met elkaar kunnen vinden en op één lijn zitten. Is dit niet het geval, dan kun je beter geen samenwerkingsverband aangaan. Verder is het belangrijk dat er met open vizier gecommuniceerd wordt en dat beide ondernemers hun administratie goed op orde hebben. "Den Hollander geeft ook aan dat niet over één nacht ijs moet worden gegaan, de vorming van een melkmaatschap neemt volgens de Ondernemerscoach gemiddeld één tot anderhalf jaar in beslag. "Allereerst moet de visie van beide ondernemers helder zijn, daarna moeten deze visies aan elkaar worden gekoppeld en moet de precieze vorm van de samenwerking worden bepaald. Uiteindelijk kan dan alles op papier worden vastgelegd."
Praktijkvoorbeeld
De families De Schepper en Peters, beiden woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen, vormden bijna anderhalf jaar geleden een melkmaatschap. Zij werden met elkaar in contact gebracht door Bram den Hollander. "We wonen bij elkaar in de buurt maar kenden elkaar, tot twee jaar geleden, nauwelijks. Bram had echter in de gaten dat onze wensen perfect op elkaar aansloten en heeft een ontmoeting gearrangeerd. Het bleek fantastisch te klikken, zowel zakelijk als privé", zo zegt Jack Peters. Zijn compagnon, Pascal de Schepper, geeft aan dat de samenwerking eigenlijk alleen maar voordelen biedt. Zo worden de melkrobots en machines efficiënter ingezet, worden de kosten gedrukt en zijn de opbrengsten hoger. "Daarnaast zijn we flexibeler, wat arbeid betreft, en gaf de samenwerking mij de kans om een parttime baan buitenshuis te aanvaarden. Dit biedt mij de afwisseling waarnaar ik op zoek was. Zonder de Ondernemerscoach waren we echter niet zover gekomen. Niet alleen heeft Bram ons bij elkaar gebracht, ook heeft hij het totale proces begeleid. Hierbij had hij oog voor zaken waar wij vaak niet aan dachten. In feite was de Ondernemerscoach de regisseur van dit zakelijk huwelijk."
Meer weten over de samenvoeging van de bedrijven van de families De Schepper en Peters? Kijk dan op www.zlto.nl/ondenemerscoach.
De ZLTO is de vereniging van boeren en tuinders in Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Gelderland.
De ZLTO heeft zo'n 19.000 leden die ruim 12.000 agrarische bedrijven vertegenwoordigen.
Noot voor de pers: voor meer informatie M. Venner, woordvoerster.
Telefoon 06-295 202 55 of 013-583 63 36.
---- --