Extra Nieuwsbrief - woensdag 2 augustus 2006
Aanmelden nieuwsbrief

Treinverkeer van en naar Duitsland ontregeld

Op dit moment is het treinverkeer van en naar Duitsland sterk ontregeld. Met name de treinen die gebruik maken van de grensovergangen Emmerich en Venlo hebben te kampen met vertragingen en uitval. De problemen die Railion op dit moment ondervindt zijn terug te voeren op werkzaamheden tussen het Duitse Mehrhoog en Empel Rees op het voor het Nederlandse goederenvervoer belangrijke baanvak Arnhem - Oberhausen. Door deze werkzaamheden is er slechts beperkt treinverkeer via de grensovergang Emmerich mogelijk. In overleg met de infrabeheerders aan Nederlandse en Duitse zijde worden nu veel treinen omgeleid via Venlo. De capaciteit van de Brabantroute en de grensovergang Venlo is door deze extra treinen maximaal benut. Ruimte om vertragingen op te vangen is daardoor amper aanwezig. Over deze infrastructurele beperking heeft Railion Nederland al in een eerder stadium bericht.

De afgelopen week heeft deze situatie zich voor de klanten van Railion in Nederland ongunstig ontwikkeld. Dit wordt veroorzaakt door een samenloop van gebeurtenissen op het Europese railnet. In meerdere landen worden in de zomerperiode uitgebreide werkzaamheden aan het spoor uitgevoerd. In Duitsland extra veel, omdat tijdens het WK Voetbal de meeste werkzaamheden (tijdelijk) waren stilgelegd. Daarnaast hebben zich als gevolg van de extreme hitte langs het spoor veel bermbranden voorgedaan. Later leidden hevig onweer en blikseminslagen op een aantal plaatsen tot schade aan de beveiliging. Recentelijk heeft hevige wateroverlast op het baanvak tussen Venlo en München Gladbach ertoe geleid dat daar diverse snelheidsbeperkingen gelden. Door deze samenloop van omstandigheden en het ontbreken van extra ruimte in de dienstregeling om bij te sturen, is de kwaliteit van de treindienst de afgelopen periode verslechterd. Vertragingen zijn het onvermijdelijke gevolg.

Om deze situatie te verbeteren, neemt Railion een aantal maatregelen. Herstel van de infrastructuur krijgt uiteraard de hoogste prioriteit. Daarnaast zullen zoveel mogelijk extra locomotieven en machinisten worden ingezet om waar nodig achterstanden weg te werken. De grensovergang bij Emmerich zal naar verwachting eind augustus weer volledig beschikbaar zijn voor de treindienst.

Railion betreurt het ongemak dat haar klanten ondervinden als gevolg van deze vertragingen.

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.