Extra Nieuwsbrief - woensdag 2 augustus 2006
Aanmelden nieuwsbrief
Treinverkeer van en naar Duitsland ontregeld
Op dit moment is het treinverkeer van en naar Duitsland sterk
ontregeld. Met name de treinen die gebruik maken van de
grensovergangen Emmerich en Venlo hebben te kampen met vertragingen en
uitval. De problemen die Railion op dit moment ondervindt zijn terug
te voeren op werkzaamheden tussen het Duitse Mehrhoog en Empel Rees op
het voor het Nederlandse goederenvervoer belangrijke baanvak Arnhem -
Oberhausen. Door deze werkzaamheden is er slechts beperkt treinverkeer
via de grensovergang Emmerich mogelijk. In overleg met de
infrabeheerders aan Nederlandse en Duitse zijde worden nu veel treinen
omgeleid via Venlo. De capaciteit van de Brabantroute en de
grensovergang Venlo is door deze extra treinen maximaal benut. Ruimte
om vertragingen op te vangen is daardoor amper aanwezig. Over deze
infrastructurele beperking heeft Railion Nederland al in een eerder
stadium bericht.
De afgelopen week heeft deze situatie zich voor de klanten van Railion
in Nederland ongunstig ontwikkeld. Dit wordt veroorzaakt door een
samenloop van gebeurtenissen op het Europese railnet. In meerdere
landen worden in de zomerperiode uitgebreide werkzaamheden aan het
spoor uitgevoerd. In Duitsland extra veel, omdat tijdens het WK
Voetbal de meeste werkzaamheden (tijdelijk) waren stilgelegd.
Daarnaast hebben zich als gevolg van de extreme hitte langs het spoor
veel bermbranden voorgedaan. Later leidden hevig onweer en
blikseminslagen op een aantal plaatsen tot schade aan de beveiliging.
Recentelijk heeft hevige wateroverlast op het baanvak tussen Venlo en
München Gladbach ertoe geleid dat daar diverse snelheidsbeperkingen
gelden. Door deze samenloop van omstandigheden en het ontbreken van
extra ruimte in de dienstregeling om bij te sturen, is de kwaliteit
van de treindienst de afgelopen periode verslechterd. Vertragingen
zijn het onvermijdelijke gevolg.
Om deze situatie te verbeteren, neemt Railion een aantal maatregelen.
Herstel van de infrastructuur krijgt uiteraard de hoogste prioriteit.
Daarnaast zullen zoveel mogelijk extra locomotieven en machinisten
worden ingezet om waar nodig achterstanden weg te werken.
De grensovergang bij Emmerich zal naar verwachting eind augustus weer
volledig beschikbaar zijn voor de treindienst.
Railion betreurt het ongemak dat haar klanten ondervinden als gevolg
van deze vertragingen.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.