Werkplekken in de zorg steeds minder schoon

Hago nederland b.v.

Onderzoek: 92% zorgmedewerkers vindt dat er vaker en beter schoongemaakt moet worden Werkplekken in de zorg steeds minder schoon

Capelle aan den IJssel, 2 augustus 2006 - Medewerkers in de intramurale zorg hebben relatief vaker het idee dat hun werkomgeving minder schoon is dan een jaar geleden. In andere branches (productie/industrie, handel/distributie, overheid en dienstverlening) hebben werknemers juist het gevoel dat hun werkplek schoner is geworden. Dit blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek door Interview NSS naar schoonmaakbeleving in opdracht van schoonmaakbedrijf Hago. 92% van de zorgmedewerkers vindt dat er vaker en beter schoongemaakt moet worden. Daarnaast vindt tweederde van de zorgmedewerkers dat er meer tijd en geld beschikbaar moet komen voor schoonmaak van de werkomgeving.

Volgens Rob Westerlaken, algemeen directeur van Hago, is het niet zo verwonderlijk dat medewerkers in de zorg, in vergelijking met werknemers in andere branches, het idee hebben dat hun werkomgeving minder schoon is. 'Zorgmedewerkers zijn kritischer als het gaat om een schone werkomgeving. Juist in de zorg is hygiëne natuurlijk belangrijk. Dat is niet alleen belangrijk voor de medewerkers, maar natuurlijk ook voor de patiënten en cliënten.'

Minder budget voor schoonmaak
Het onderzoek laat verder zien dat bijna 50% van de medewerkers in de zorg het gevoel heeft dat er momenteel wordt bezuinigd op schoonmaak binnen het eigen pand. Westerlaken: 'Deze mensen hebben het vaak bij het juiste eind. Er zijn heel wat instellingen die minder budget hebben voor schoonmaak. Op hun beurt bieden schoonmaakbedrijven diensten aan tegen té lage tarieven en onrealistische prestatienormen. Een zorgelijke ontwikkeling, want schoonmakers moeten steeds meer vierkante meters schoonmaken in een steeds korter tijdsbestek. Dat gaat ten koste van de kwaliteit! Ik verwacht echter dat de prijzenslag nog dit jaar over z'n hoogtepunt heen zal zijn en de aandacht voor kwaliteit weer zal toenemen. En daar liggen kansen voor ons. Wij houden altijd vast aan onze kwalitatieve uitgangspunten en zullen nooit zwichten voor een destructieve prijsdruk.'

Grootste ergernis
Uit het onderzoek komt ook nog naar voren dat de kamers van bewoners en patiënten als minst schoon worden beschouwd. Als grootste ergernis noemt men een vies toilet (77%). Andere bronnen van ergernis zijn: een vieze werkruimte (29 %), vieze vloeren (26%) en vieze behandelkamers (9%).

Kwaliteit
De schoonmaakbeleving van medewerkers is voor Hago een belangrijk, zoniet het belangrijkste uitgangspunt om de kwaliteit van de schoonmaak te verbeteren. Westerlaken: 'Door de schoonmaakbeleving van werknemers periodiek in kaart te brengen en te evalueren krijg je een goed beeld van de wensen en behoeften op het gebied van schoonmaak en daarop baseren wij onze aanpak. Uiteindelijk werkt iedereen prettiger en beter in een schone werkomgeving.'

/////


Noot voor de redactie /