Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 2 augustus 2006
Klusser is koning
Doe-het-zelfbranche start digitale vakopleiding
De doe-het-zelfbranche start als één van de eerste branches in Nederland met de
ontwikkeling van een volledig digitale vakopleiding voor de 15.000 bouwmarktmedewekers.
Het gerenommeerde bureau Bright Alley te Utrecht is geselecteerd voor de ontwikkeling van
de digitale vakopleiding.
Om de klant nog beter van dienst te zijn en de concurrentiekracht van de bouwmarkten te
versterken wordt de digitale vakopleiding klusgericht opgezet. De Stichting
Retailopleidingen doe-het-zelfbranche (SRD) te Leidschendam gaat de komende jaren een
500.000 euro investeren in het trainen en opleiden van de 3.000 à 5.000 DHZ-medewerkers.
De financiering is mogelijk door een grote bijdrage uit het Sociaal Fonds DHZ-branche.
Een veelgehoord argument voor deelname aan de vakopleiding is dat bouwmarkten hun
personeel langer willen binden. Het voortdurend werven en inwerken van nieuwe
medewerkers drukt sterk op het bedrijfsresultaat. Het is met andere woorden van groot
belang om nieuwe medewerkers langer te binden. Naast een betere employability voor de
medewerker, meer plezier in het werk, is er dus ook een direct bedrijfseconomisch argument
om nieuwe medewerkers snel en goed te scholen.
De bouwmarkten gaan de komende jaren fors investeren in het trainen en opleiden van de
3.000 à 5.000 DHZ-medewerkers om hun concurrentiekracht en aantrekkelijkheid voor
consumenten verder te versterken. Net als in de populaire TV-programma's over klussen is
de vakopleiding DHZ voor medewerkers klusgericht opgezet.
Het aandeel van de bouwmarkten in de DHZ-branche groeit voortdurend en bedraagt in
2005 ca. 2,5 miljard. Grote groeiers in het assortiment zijn parket, laminaat en tuin.
Bouwmarkten zijn zeer populair bij consumenten door in ruim opgezette winkels een breed
assortiment te presenteren (one stop shoppen) en flexibel in te spelen op
consumentenwensen. Bovendien zijn bouwmarkten goed bereikbaar per auto en hanteren ze
zeer ruime openingstijden voor de klusser.
Leden van de VWDHZ zijn Gamma, Karwei, Praxis, Formido, Inkoopcombinatie Bouwen en
Wonen (Nijhof Zelfbouw, Inter Chalet, Bouwmarkt Groenen en De Boer Staphorst),
Hornbach, Multimate, Hubo, Doeland, Big Boss, Welkoop en Boerenbond.
De leden realiseerden in 2005 een omzet van bijna 2,5 miljard met 15.000 medewerkers.