Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

SAS vergroot marktaandeel business intelligence

Marktonderzoeksbureau IDC ziet ´geen serieuze bedreiging van SAS´ dominante positie in geavanceerde analytische softwaremarkt´

Huizen, 2 augustus 2006 - Uit een rapport van IDC, een vooraanstaand marktonderzoeksbureau, blijkt dat SAS sneller groeit dan de business intelligence-softwaremarkt zelf. SAS is nu de op een na grootste leverancier in de business intelligence-softwaremarkt die een totale waarde heeft van 5,7 miljard dollar.

In het door IDC uitgevoerde onderzoeksrapport 'Worldwide Business Intelligence Tools 2005 Vendor Shares' zegt IDC dat de wereldwijde opbrengsten van SAS uit business intelligence-software zijn gegroeid van 514,5 miljoen dollar in 2004 naar 582,4 miljoen dollar in 2005. Door deze omzetstijging van 13,2 procent heeft SAS een marktaandeel van 10,2 procent, in 2004 was dit 10 procent.

Investeringsprioriteit
"Business intelligence-software die het voor organisaties mogelijk maakt om hun bedrijfsprestaties te analyseren en te rapporteren blijft een aantrekkelijke markt voor softwarefabrikanten en één van de belangrijkste investeringsprioriteiten voor eindgebruikers", zegt Dan Vesset, Research Director van IDC.

Dominante positie SAS
IDC concludeert verder dat SAS haar grote voorsprong heeft behouden op het gebied van geavanceerde analytische software, die gericht is op het analyseren en voorspellen van data. SAS heeft hier een marktaandeel van 28,3 procent, meer dan twee keer zoveel als het marktaandeel van de dichtstbijzijnde concurrent (12,6 procent).

"De geavanceerde analytische software is goed voor 59 procent van de business intelligence-omzet van SAS. Echter in 2005 zag SAS een toename in de vraag naar haar Enterprise BI Server-producten, hierdoor steeg de omzet met 26 procent afkomstig uit SAS-producten geschikt voor zoekopdrachten, rapportages en analyses", aldus het onderzoek van IDC.

"Op korte termijn ziet IDC geen serieuze bedreiging voor de dominante positie die SAS heeft in de geavanceerde analytische softwaremarkt." IDC verwacht dat SAS sneller zal blijven groeien dan de softwaremarkt voor zoekopdrachten, rapportages en analyses.

Dertig jaar SAS
SAS is marktleider op het gebied van business intelligence-software en dienstverlening. Meer dan 40.000 bedrijven, waaronder 96 van de top 100 van de Fortune Global 500-organisaties, gebruiken SAS-software om hun prestaties te verbeteren door grote hoeveelheden gegevens inzichtelijk te maken om zo sneller accurate zakelijke beslissingen te nemen; winstgevender relaties te ontwikkelen met leveranciers en klanten; wet- en regelgeving na te leven; baanbrekend onderzoek te verrichten en betere producten te ontwikkelen. SAS is toonaangevend in data-integratie, data-opslag en geavanceerde business intelligence toepassingen vanuit een enterprise intelligence platform.

SAS levert haar klanten al sinds 1976 The Power to Know. Er werken wereldwijd 10.000 mensen verspreid over 424 kantoren. SAS staat voor drie decennia groei op rij: resulterend in een recordomzet van 1,68 miljard dollar in 2005. SAS' visie, 'meer dan het denkbare uit data halen' en haar missie, met SAS-software meer waarde toevoegen aan ondernemingen, blijven ook in de komende periode ongewijzigd. Meer informatie is te vinden op www.sas.com/nl.

Meer informatie voor de pers:
SAS Institute B.V.
Hetty Boerakker
t: (035) 699 68 49
e: hetty.boerakker@snl.sas.com

PublieksWerk B.V.
Marije Verdouw
t: (020) 486 21 39
e: marije@publiekswerk.nl