Vragen van de PvdA inzake overlast rondom Lorentzschool
1 augustus 2006
Geacht college van burgemeester en wethouders,
Hierbij wil ik u namens de gemeenteraadsfractie van de Partij van de
Arbeid in Hilversum in het kader van artikel 41 van het Reglement van
Orde enige vragen stellen.
Kort geleden is ons onder de aandacht gekomen dat de bewoners rondom
de Lorentzschool al een tijdje ernstige overlast ondervinden van
jongeren die 's avonds op en rond het plein achter de school
'rondhangen'.
Volgens de verklaringen van bewoners gaat het om de wat oudere jeugd,
die vanaf een uur of 7 bij het plein voetbalt en 'hangt'.
Helaas blijft het echter niet alleen daarbij. Onder het genot van een
biertje en een joint wordt de jeugd naarmate de avond vordert steeds
luidruchtiger en agressiever. Bierflesjes worden kapot gegooid op het
schoolplein, de daken van het schoolgebouw worden beklommen, er worden
kleine brandjes gestoken en andere vernielingen aangericht. Bewoners
durven de jeugd hier zelf niet meer op aan te spreken uit angst voor
bedreigingen en andere agressieve uitingen.
De politie en de wijkagent hebben op aandringen van de bewoners
beloofd actie te ondernemen en strenger te controleren.
De fractie van de PvdA is hier natuurlijk blij om, maar vreest dat
dit, zonder een structurele aanpak, alleen maar tot een verplaatsing
van het probleem zal leiden. We hopen daarom dat u bereid bent ons
verheldering te geven op de volgende vragen:
1. Waarom is dit probleem niet eerder door bijvoorbeeld de wijkagent
geconstateerd, aangezien het al enige tijd lijkt te spelen in de
buurt?
2. Gebeurt het vaker dat de politie pas na herhaaldelijk aandringen
van de bewoners actie onderneemt? Zo ja, wat is het college van
plan om deze manier van handelen te verbeteren?
3. Deelt het college onze opvatting dat er, naast controle en
handhaving, ook een structurele aanpak gewenst is om deze jongeren
een alternatief te geven voor het 'rondhangen'? Zo ja, wat voor
ideeën heeft het college over deze structurele aanpak?
4. Sinds het college in april is aangesteld, bestaat er een nieuwe
portefeuille 'Jeugdzaken'. Redelijkerwijs valt te verwachten dat
de wethouder Jeugdzaken zich zal inzetten voor het verbeteren van
het jeugdbeleid. Is het college c.q. de wethouder van plan, de
bovenstaande problematiek mee te nemen in de ontwikkeling van dit
jeugdbeleid?
5. Wanneer kan de raad verwachten inzicht te krijgen in de eerste
beeldvorming van de ontwikkeling naar een beter jeugdbeleid?
In afwachting van uw antwoord,
Teken ik met vriendelijke groet,
Femke van Drooge
Namens de fractie van de Partij van de Arbeid.
Antwoorden van burgemeester en wethouders
In zijn algemeenheid willen wij opmerken dat in de zomer het aantal
klachten en meldingen van overlast altijd toeneemt. Klagers en
overlastveroorzakers zijn door het mooie weer meer buiten; allerlei
gedragingen zijn daardoor wat meer hoor- en zichtbaar.
Beantwoording van de vragen:
1. Naar onze mening heeft de politie adequaat ingespeeld op de
problemen. Sinds 15 juni jl. is de wijkagent met de overlast bij
de Lorentzschool bezig. Pas sinds die datum komen er regelmatig
meldingen uit die buurt over overlast op het desbetreffende
schoolplein. Het betreft veelal meldingen over overlast van
voetballende jonge jeugd (12-13-jarigen); de meldingen komen
grotendeels van 1 adres. Daarnaast betreffen de meldingen ook wat
oudere hangjeugd op het schoolplein. Voor die tijd was de
problematiek bij de politie niet bekend, zo blijkt uit de
dagrapporten van de politie. Dit mag ook blijken uit de recente
aanpak van locaties waar overlast wordt veroorzaakt door overmatig
alcoholgebruik. Op verzoek van de politie hebben wij in juni
besloten tot het instellen van een alcoholverbod op een groot
aantal plekken in Hilversum teneinde hier beter te kunnen
optreden. De Lorentzschool staat hier niet bij, omdat het geen
'bekende' overlastplek is en daartoe dus geen aanleiding bestond.
Wel is op verzoek van het jongerenopbouwwerk SIS toegevoegd het
uitkijkpunt bij de Lorentzvijver, omdat daar bij het SIS klachten
over binnenkomen. Deze locatie kent nu dan ook een alcoholverbod
op grond van het recente collegebesluit (juni 2006).
2. Een beeld van overlast tekent zich in zijn algemeenheid nog niet
af na een enkele melding; dat beeld wordt geleidelijk opgebouwd.
Het is gebruikelijk dat 'pas' na enige meldingen, bij voorkeur van
meerdere bewoners, een traject om de problematiek aan te pakken
wordt gestart door de wijkagent, waar mogelijk en nodig ook in
samenwerking met bijvoorbeeld het (jongeren)opbouwwerk SIS, de
school e.d. Wij vinden het begrijpelijk dat de politie dat niet
reeds doet na een of twee meldingen; er moet wel sprake zijn van
enige problematiek die niet door buurtbewoners zelf onder elkaar
wordt c.q. kan worden opgelost. Er wordt stevig opgetreden door de
wijkagent, die ook de surveillanten en de bikers aanstuurt. Elke
avond is er toezicht en er is ook verbaliserend opgetreden. De
politie is bij alle meldingen gaan kijken (bikers, motoragenten,
surveillanten), op 2 gevallen na, toen dat niet mogelijk was door
andere prioriteiten op dat moment. De politie stuurt de jongeren
dan weg om zo de overlast, veroorzaakt door voetballen of
rondhangen, meer te spreiden.
In overleg met de wijkagent heeft de school reeds artikel
461-bordjes (verboden toegang voor onbevoegden) opgehangen en is
de jeugd aangegeven na 21.00 uur naar huis te gaan om de overlast
te beperken. De wijkagent heeft naast de jeugd ook contact met een
aantal omwonenden. De politie probeert derhalve te komen tot
werkbare compromissen tussen de volwassenen en de jeugd in de
buurt. De politie heeft overigens nog nooit geconstateerd dat er
spuiten of glas liggen en ook blowende jongeren zijn nooit
geconstateerd.
3. Dit thema zal zowel in het nieuwe Integraal veiligheidsplan
(paragraaf Jeugd en veiligheid) als in het op te stellen integrale
jeugdbeleid aan de orde komen.
Een structurele aanpak en alternatief voor rondhangen is in zijn
algemeenheid overigens niet eenvoudig en bovendien kostbaar.
Rondhangen laat zich maar ten dele sturen; jongeren maken zelf uit
waar zij graag 'rondhangen' om te zien en gezien worden. De straat
is bovendien een openbare ruimte, ook voor jongeren, en daar
verblijven ('rondhangen') is op zichzelf legitiem gedrag. Andere
bewoners ervaren dit soms wel als probleem. Er zijn talloze
voorbeelden in den lande van speciale kostbare hangplekken en
voorzieningen die niet gebruikt worden omdat ze daar zijn
geplaatst waar buurtbewoners er geen bezwaar tegen hebben, maar
waar de jongeren niet (meer) willen zijn.
Waar het gaat om voetbaloverlast is het ook niet makkelijk;
bewoners ervaren al snel overlast van een bal in hun tuin of tegen
hun muur, of tegen hun auto als de jeugd op straat voetbalt. En
een schoolplein is vaak de enige (verkeersveilige) voorziening in
een buurt.
Naast het bieden van een alternatief voor rondhangen, vinden wij
het dan ook zinvol om ook iets te doen aan het ervaren van
overlast en de onderlinge tolerantie. Wat de één ervaart als
jongerenoverlast, vindt de ander acceptabel jongerengedrag en zal
daar geen melding van doen. De onderlinge tolerantie tussen
volwassenen en jongeren is naar onze mening voor verbetering
vatbaar. Het is wellicht ook mogelijk iets te doen aan het elkaar
onderling op een effectieve wijze aanspreken op bepaald ongewenst
gedrag, zonder agressie of angst.
Inmiddels is er met o.a. SIS en politie een
concept-protocol 'spanningen tussen volwassenen en jeugdigen in
wijken' (werktitel) opgesteld met als doel zo snel mogelijk te
kunnen bemiddelen wanneer er zich spanningen voordoen. Daarbij
wordt door SIS gezocht naar oplossingen en samenwerking. Tevens
wordt tijdens de vrijetijdsbesteding in de leefomgeving een
pedagogisch klimaat gerealiseerd, waardoor de jeugd zich kan
ontwikkelen tot verantwoordelijke burgers, leren omgaan met
grenzen, leren op een prettige manier met elkaar om te gaan.
4. Ja, dit thema zal worden meegenomen in de ontwikkeling van het
integrale jeugdbeleid.
5. In oktober zal een plan van aanpak aan de commissie welzijn worden
voorgelegd. Begin 2007 moet in samenwerking met alle betrokkenen
het kader voor het integrale jeugdbeleid zijn opgesteld.
Hilversum, 1 augustus 2006
Burgemeester en wethouders van Hilversum
De secretaris de burgemeester
H.P. Janssen, l.s. E.C. Bakker
Gemeente Hilversum