Invloed moeders op voedingskeuze veel groter dan vaders en kinderen

Vaders kritischer dan moeders over de commerciële invloed op hun kinderen Invloed moeders op voedingskeuze veel groter dan invloed vaders en kinderen

ROTTERDAM, 20060801 -- Twee belangrijke conclusies uit kwantitatief online onderzoek van IPM KidWise, die we graag nader toelichten


Opvoedingsonzekerheid bij ouders gering
Over het algemeen geven ouders aan zich bekwaam te voelen als opvoeders; zij denken over voldoende kennis te beschikken over voeding en ook acht men zichzelf meestal in staat om de kinderen aan te zetten tot gezond leefgedrag.

Gaat het echter om het meegeven van waarden en normen, dan vinden meer ouders het lastig worden.

Meer moeders dan vaders vinden dat hun kinderen niét teveel door commercie worden beïnvloed.

Inspelen op het streefbeeld van ouders als zelfverzekerd opvoeder ligt aan de basis van succesvolle marketing.

Op de gebieden ethische en commerciële opvoeding bestaat bij ouders een manifeste behoefte aan praktische handvatten. Ouders accepteren deze handvatten óók van commerciële afzenders (met name A-merken); dit vormt een kans voor marketeers!

Moeders bepalen de voeding; het gezin bepaalt de vrijetijdsbesteding

Welke tv-programma's thuis worden gekeken is in veel gevallen een gezamenlijke beslissing. Bij de invulling van een dagje uit geldt dit nog sterker.

Gaat het echter om voeding (zowel het avondeten als tussendoortjes) dan is de rol van de moeder in veel gezinnen onbetwist; zij is de 'gatekeeper' die bepaalt wat er in huis en op tafel komt. Wel oefenen andere gezinsleden duidelijk invloed uit op de beslissingen van de moeder omtrent het eten.

Marketing kan op de 'gezinspraak' m.b.t. vrijetijdsbestedingen inspelen door voor alle gezinsleden argumenten op te spelen om te gebruiken tijdens het 'polderen'.

Het loont om vraaggedrag bij gezinsleden te stimuleren en om richting moeders signalen af te geven dat voedingsproducten specifiek voor haar gezinsleden aantrekkelijk zullen zijn.




IPM KidWise