Ingezonden persbericht
Fotografie
Nieuwe aanwinsten
De stad als inspiratiebron is even uit de gratie. Dat is de boodschap van de fotografietentoonstelling in het Centrum Beeldende Kunst Rotterdam. Elke zomer organiseert het CBK een overzicht van hedendaagse fotografie, nieuw aangekocht voor de uitleencollectei van de Artotheek. Vorig jaar voerde het stedelijk landschap de boventoon, nu is het de stille natuur. Nog een enkele exposant heeft de camera in de stad gebruikt, maar deze weggericht van de drukte vandaan. Huizen, gevels, verkeer en mensenmassa's ontbreken. Ben Schot maakte een foto van een gehaaste zakenman, op weg van huis naar werk of andersom. Stephanie Schneider fotografeerde een vermoedelijk drukke boulevard, maar richtte de camera naar boven. De toppen van de palmen steken de lucht in, van de skaters en cruisende auto's heeft ze haar blik afgewend. Thomas Florschuetz fotografeerde een raam van binnenuit: door de gordijnen schemert de buitenwereld heen, maar liever laat de kunstenaar die drukte buiten. Twintig kunstenaars exposeren veertig foto's, t/m 27 augustus.
Vergezichten voeren de boventoon in deze presentatie: verlaten plekken, met sporen van snelwegen, balustrades of uitkijkposten. De monnik van Caspar David Friedrich in zijn beroemde schilderij van het uitgestrekte landschap waar je blik en geest zich in kunnen verliezen, is door Michael Danner vervangen door een Japanse toerist, die een muntje in een verrekijker heeft gegooid. Maar op veel foto's staat niemand. Daar zijn alleen nog bergen en zee. Manfred Paul fotografeerde in een serie een verlaten zee dusdanig basaal dat deze niet meteen herkenbaar is. Het zijn twee blauwe vlakken boven elkaar, die donkerblauw, -paars en zwart kleuren als de zon ondergaat.
Mensen ontbreken maar bloemen en dieren zijn wel te zien, juist die dieren die tevoorschijn komen als mensen uit de buurt blijven. Het groene hert van Jeroen Bodewits, zo gekleurd dankzij de nachtkijker, heeft een zekere spanning: wij als kijkers weten dat we dichtbij zijn maar het hert weet dat nog niet zeker. Frank Stöckl fotografeerde ook herten, maar dan door er een flitser op te zetten. In het duister lichten de dieren helwit op, gevangen in het licht van de flitslamp. Voor een seconde staan ze even stil als de bloemen die Manfred Paul fotografeerde in een drieluik. Schijnbaar stil, maar wie goed kijkt, ziet dat Paul zich zo heeft geconcentreerd dat hij de meest minieme bewegingen van de lelies op de gevoelige plaat wist vast te leggen. Zo is deze tentoonstelling samen te vatten: bijna bevroren.
Met: Jurgen Bergbauer, Jeroen Bodewits, Michael Danner, Freek Drent, Stefan Fahrlander, Thomas Florschuetz, Gudrun Kemsa, Hans van der Meer, Geert Mul, Floris Neusüss, Manfred Paul, Erik Shmit, Bert Sissingh, Stephanie Schneider, Ben Schot, Nicola Scudy, Ulrike Siecaup, Margherita Spiluttini, David Steets, Frank Stöckl, Gulliver Theis.
Fotografie, Nieuwe aanwinsten
30 juli t/m 27 augustus
Centrum Beeldende Kunst Rotterdam
Nieuwe Binnenweg 75
Di - vr 12 - 17 u, za 10 - 17 u, zo 12 - 17 u.
www.cbk.rotterdam.nl / 010 4360288