De nieuwe Audi S3: dynamiek en rijplezier
(8/1/2006)
Met een afgewogen combinatie van sportieve dynamiek en raffinement
bekleedt de Audi S3 een voorname positie in het compacte
premiumsegment. Het nieuwe topmodel van het A3-programma heeft een
vermogen van 195 kW (265 pk) en is voorzien van onder meer quattro
permanente vierwielaandrijving.
Met zijn superieure prestaties koppelt de Audi S3 puur rijplezier aan
maximaal gebruiksgemak â net als alle overige modellen in de S-reeks
van Audi.
De nieuwe Audi S3 legt de lat in zijn segment opnieuw hoger â op het
niveau van een sportauto. De sprint van 0 tot 100 km/h neemt slechts
5,7 seconden in beslag, terwijl bij 250 km/h pas een einde komt aan
het accelererende vermogen. Met een soepel aanspreekgedrag, een snelle
toerenopbouw en de juiste akoestiek heeft de krachtige 2.0 liter
viercilinder turbomotor met FSI directe injectie de juiste
eigenschappen voor een high-performance hatchback.
Het indrukwekkende motorvermogen wordt via de handgeschakelde
zesversnellingsbak en de quattro vierwielaandrijving overgebracht op
de vier grote, 18 inch lichtmetalen velgen. Dankzij het nieuwe S
sportonderstel combineert de nieuwe S3 extreem sportieve
rijeigenschappen met de hoogste mate van comfort. Dit uiterst
sportieve en compacte model reageert dan ook zeer levendig op
stuurbewegingen en heeft een uiterst nauwkeurige en veilige
wegligging.
Het dynamische potentieel van deze sportieve driedeurs hatchback is al
op het eerste gezicht onmiskenbaar. Met de in chroom uitgevoerde
single frame grille, de voorspoiler met grote luchtinlaat en
gerestylede dorpels laat de nieuwe S3 geen twijfel bestaan over zijn
sportieve ambities. In de achterspoiler is een diffuser in
contrasterend grijs geïntegreerd, alsmede twee chromen, ovale
uitlaatpijpen in S-design. De aluminium-optiek buitenspiegels en de in
carrosseriekleur uitgevoerde dakspoiler geven het geheel een extra
onderscheidend accent.
Interieur: sportieve ambiance
Het interieur ademt een sportieve ambiance, met materialen van de
hoogste kwaliteit die met het grootste vakmanschap zijn afgewerkt. De
opvallendste elementen zijn de sterk geprononceerde sportstoelen, de
zwarte hemelbekleding â ook in zilverkleur leverbaar â en het
instrumentarium met speciaal gevormde klokken en wijzernaalden.
De pedalen, de pookknop en de ventilatieopeningen zijn uitgevoerd in
aluminium-optiek, met sieraccenten in zwart pianolak, aluminium of
fijn generfd, grijs berkenhout. Het rood-met-zilveren S-logo siert het
met leder beklede sportstuur, het instrumentarium, de pookknop en de
dorpellijsten.
De stoelen zijn afgewerkt met een combinatie van stof en leder;
optioneel is ook een combinatie van alcantara en leder of een volledig
lederen bekleding leverbaar. De two-tone lederen bekleding is
uitgevoerd met een stiksel in de kleur van de middelste baan.
TFSI in zijn krachtigste gedaante
De motor van de nieuwe S3 maakt de hoge verwachtingen volledig waar en
levert uitstekende prestaties. Mede dankzij directe brandstofinjectie
en een turbolader genereert de 2.0 TFSI een vermogen van 195 kW (265
pk) bij 6.000 t/min. Het indrukwekkende koppel van 350 Nm is constant
beschikbaar in het brede toerenbereik tussen 2.500 en 5.000 t/min.
Bijzonder welkom is ook het feit dat de 2.0 TFSI ondanks zijn hoge
prestatiepotentieel een gemiddeld brandstofverbruik kent van slechts
9,1 l/100 h. Dat is opnieuw een bewijs van de toekomstgerichte
efficiency van de door Audi ontwikkelde TFSI-technologie.
Vergeleken met de Audi A3 is deze krachtbron een meer geavanceerde
versie die op een aantal cruciale punten is aangepast. De nieuwe
turbolader genereert met zijn grotere turbine en compressor een
ongewoon hoge turbodruk van 1,2 bar. Daarbij zorgt een gemodificeerde
intercooler voor een aanzienlijke verlaging van de temperatuur van de
samengeperste lucht, waardoor de voor de verbranding benodigde
luchtmassa wordt vergroot.
Via zuigers met verstevigde drijfstangen worden de enorme krachten
overgebracht op de krukas. Ook is het cilinderblok stijver gemaakt,
terwijl de cilinderkop is vervaardigd uit een nieuwe, meer
hittebestendige legering.
Met oog op het toegenomen vermogen is de timing van de uitlaatnokkenas
gewijzigd. De brandstof wordt rechtstreeks in de verbrandingskamers
gespoten, waarbij hogedrukinjectoren zorgen voor een consistente
verneveling.
Ondanks deze vooruitstrevende techniek weegt de high-performance
turbomotor slechts 152 kilo, wat minder is dan vergelijkbare motoren
van concurrenten. Het lage gewicht heeft een gunstig effect op de
aslastverdeling. Door zijn compacte afmetingen kon de 2.0 TFSI
bovendien dwars worden geplaatst, wat voordelen heeft voor de
interieurruimte en het laadvolume van de nieuwe S3.
Ter ondersteuning van zijn sportieve rijeigenschappen is de nieuwe
Audi S3 voorzien van een handgeschakelde close-ratio
zesversnellingsbak. Om sportiever en nauwkeuriger schakelen mogelijk
te maken, is de schakeloverbrenging voor de Audi S3 ingekort. En zoals
alle S-modellen van Audi beschikt ook de nieuwe S3 standaard over
quattro vierwielaandrijving. Een elektronisch gestuurde
lamellenkoppeling â aan de achterzijde geplaatst met het oog op een
ideale gewichtsverdeling - verdeelt het koppel over de voor- en
achteras en zorgt zo voor optimale grip en veiligheid. Om berekend te
zijn op de enorme krachten van de motor zijn alle componenten in de
aandrijflijn bovendien extra sterk uitgevoerd.
Rijeigenschappen: flitsende reacties
Op het gebied van rijeigenschappen beschikt de nieuwe Audi S3 over
alle kwaliteiten die verwacht mogen worden van een high-performance
hatchback. De S3 reageert direct op stuurbewegingen en laat vooral in
bochten graag zijn snelheid zien. De al zeer geavanceerde
wielophanging van de A3 â met subframes voor en achter, driehoekige
draagarmen voor en vier draagarmen achter â is voor de nieuwe S3
verder verbeterd.
De vering en schokdempers zijn stugger, terwijl de carrosserie 2,5 cm
lager ligt dan een Audi A3 met standaard wielophanging. Aluminium
fusees en driehoekige draagarmen hebben bij de voorwielophanging
gezorgd voor een lager gewicht, terwijl de besturing met stijvere
ophangrubbers en een sportievere afstelling voor de elektromechanische
stuurbekrachtiging dynamischer en nauwkeuriger is gemaakt. De 18 inch
lichtmetalen velgen met banden in de maat 225/40 geven optimale grip,
met een 17 inch remsysteem met sport-remblokken en zwarte remklauwen
met S3-embleem voor maximale remkracht en vertraging.
De extra uitrusting omvat tevens een met leder afgewerkt stuurwiel met
een afgeplat profiel en â voor de quattro GmbH-modelreeks â
neerklapbare kuipstoelen. Op gebied van infotainment introduceert Audi
een nieuwe generatie audiosystemen. De premiumuitrusting wordt
gecompleteerd met universele aansluitmogelijkheden voor een mobiele
telefoon en een iPod, alsmede luidsprekers van Bose. Standaard is de
Audi S3 voorzien van volautomatische airconditioning, een
bestuurdersinformatiesysteem met een nieuwe functie voor rondetijden
en een diefstalalarmsysteem. De nieuwe Audi S3 maakt in het vierde
kwartaal van dit jaar zijn opwachting bij de Nederlandse Audi-dealers.
De prijs is nog niet bekend.
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai