AutoRai

De nieuwe Audi S3: dynamiek en rijplezier

(8/1/2006)
Met een afgewogen combinatie van sportieve dynamiek en raffinement bekleedt de Audi S3 een voorname positie in het compacte premiumsegment. Het nieuwe topmodel van het A3-programma heeft een vermogen van 195 kW (265 pk) en is voorzien van onder meer quattro permanente vierwielaandrijving.
Met zijn superieure prestaties koppelt de Audi S3 puur rijplezier aan maximaal gebruiksgemak â net als alle overige modellen in de S-reeks van Audi.

De nieuwe Audi S3 legt de lat in zijn segment opnieuw hoger â op het niveau van een sportauto. De sprint van 0 tot 100 km/h neemt slechts 5,7 seconden in beslag, terwijl bij 250 km/h pas een einde komt aan het accelererende vermogen. Met een soepel aanspreekgedrag, een snelle toerenopbouw en de juiste akoestiek heeft de krachtige 2.0 liter viercilinder turbomotor met FSI directe injectie de juiste eigenschappen voor een high-performance hatchback.

Het indrukwekkende motorvermogen wordt via de handgeschakelde zesversnellingsbak en de quattro vierwielaandrijving overgebracht op de vier grote, 18 inch lichtmetalen velgen. Dankzij het nieuwe S sportonderstel combineert de nieuwe S3 extreem sportieve rijeigenschappen met de hoogste mate van comfort. Dit uiterst sportieve en compacte model reageert dan ook zeer levendig op stuurbewegingen en heeft een uiterst nauwkeurige en veilige wegligging.

Het dynamische potentieel van deze sportieve driedeurs hatchback is al op het eerste gezicht onmiskenbaar. Met de in chroom uitgevoerde single frame grille, de voorspoiler met grote luchtinlaat en gerestylede dorpels laat de nieuwe S3 geen twijfel bestaan over zijn sportieve ambities. In de achterspoiler is een diffuser in contrasterend grijs geïntegreerd, alsmede twee chromen, ovale uitlaatpijpen in S-design. De aluminium-optiek buitenspiegels en de in carrosseriekleur uitgevoerde dakspoiler geven het geheel een extra onderscheidend accent.

Interieur: sportieve ambiance

Het interieur ademt een sportieve ambiance, met materialen van de hoogste kwaliteit die met het grootste vakmanschap zijn afgewerkt. De opvallendste elementen zijn de sterk geprononceerde sportstoelen, de zwarte hemelbekleding â ook in zilverkleur leverbaar â en het instrumentarium met speciaal gevormde klokken en wijzernaalden.

De pedalen, de pookknop en de ventilatieopeningen zijn uitgevoerd in aluminium-optiek, met sieraccenten in zwart pianolak, aluminium of fijn generfd, grijs berkenhout. Het rood-met-zilveren S-logo siert het met leder beklede sportstuur, het instrumentarium, de pookknop en de dorpellijsten.
De stoelen zijn afgewerkt met een combinatie van stof en leder; optioneel is ook een combinatie van alcantara en leder of een volledig lederen bekleding leverbaar. De two-tone lederen bekleding is uitgevoerd met een stiksel in de kleur van de middelste baan.

TFSI in zijn krachtigste gedaante
De motor van de nieuwe S3 maakt de hoge verwachtingen volledig waar en levert uitstekende prestaties. Mede dankzij directe brandstofinjectie en een turbolader genereert de 2.0 TFSI een vermogen van 195 kW (265 pk) bij 6.000 t/min. Het indrukwekkende koppel van 350 Nm is constant beschikbaar in het brede toerenbereik tussen 2.500 en 5.000 t/min. Bijzonder welkom is ook het feit dat de 2.0 TFSI ondanks zijn hoge prestatiepotentieel een gemiddeld brandstofverbruik kent van slechts 9,1 l/100 h. Dat is opnieuw een bewijs van de toekomstgerichte efficiency van de door Audi ontwikkelde TFSI-technologie.

Vergeleken met de Audi A3 is deze krachtbron een meer geavanceerde versie die op een aantal cruciale punten is aangepast. De nieuwe turbolader genereert met zijn grotere turbine en compressor een ongewoon hoge turbodruk van 1,2 bar. Daarbij zorgt een gemodificeerde intercooler voor een aanzienlijke verlaging van de temperatuur van de samengeperste lucht, waardoor de voor de verbranding benodigde luchtmassa wordt vergroot.

Via zuigers met verstevigde drijfstangen worden de enorme krachten overgebracht op de krukas. Ook is het cilinderblok stijver gemaakt, terwijl de cilinderkop is vervaardigd uit een nieuwe, meer hittebestendige legering.

Met oog op het toegenomen vermogen is de timing van de uitlaatnokkenas gewijzigd. De brandstof wordt rechtstreeks in de verbrandingskamers gespoten, waarbij hogedrukinjectoren zorgen voor een consistente verneveling.

Ondanks deze vooruitstrevende techniek weegt de high-performance turbomotor slechts 152 kilo, wat minder is dan vergelijkbare motoren van concurrenten. Het lage gewicht heeft een gunstig effect op de aslastverdeling. Door zijn compacte afmetingen kon de 2.0 TFSI bovendien dwars worden geplaatst, wat voordelen heeft voor de interieurruimte en het laadvolume van de nieuwe S3.

Ter ondersteuning van zijn sportieve rijeigenschappen is de nieuwe Audi S3 voorzien van een handgeschakelde close-ratio zesversnellingsbak. Om sportiever en nauwkeuriger schakelen mogelijk te maken, is de schakeloverbrenging voor de Audi S3 ingekort. En zoals alle S-modellen van Audi beschikt ook de nieuwe S3 standaard over quattro vierwielaandrijving. Een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling â aan de achterzijde geplaatst met het oog op een ideale gewichtsverdeling - verdeelt het koppel over de voor- en achteras en zorgt zo voor optimale grip en veiligheid. Om berekend te zijn op de enorme krachten van de motor zijn alle componenten in de aandrijflijn bovendien extra sterk uitgevoerd.

Rijeigenschappen: flitsende reacties
Op het gebied van rijeigenschappen beschikt de nieuwe Audi S3 over alle kwaliteiten die verwacht mogen worden van een high-performance hatchback. De S3 reageert direct op stuurbewegingen en laat vooral in bochten graag zijn snelheid zien. De al zeer geavanceerde wielophanging van de A3 â met subframes voor en achter, driehoekige draagarmen voor en vier draagarmen achter â is voor de nieuwe S3 verder verbeterd.

De vering en schokdempers zijn stugger, terwijl de carrosserie 2,5 cm lager ligt dan een Audi A3 met standaard wielophanging. Aluminium fusees en driehoekige draagarmen hebben bij de voorwielophanging gezorgd voor een lager gewicht, terwijl de besturing met stijvere ophangrubbers en een sportievere afstelling voor de elektromechanische stuurbekrachtiging dynamischer en nauwkeuriger is gemaakt. De 18 inch lichtmetalen velgen met banden in de maat 225/40 geven optimale grip, met een 17 inch remsysteem met sport-remblokken en zwarte remklauwen met S3-embleem voor maximale remkracht en vertraging.

De extra uitrusting omvat tevens een met leder afgewerkt stuurwiel met een afgeplat profiel en â voor de quattro GmbH-modelreeks â neerklapbare kuipstoelen. Op gebied van infotainment introduceert Audi een nieuwe generatie audiosystemen. De premiumuitrusting wordt gecompleteerd met universele aansluitmogelijkheden voor een mobiele telefoon en een iPod, alsmede luidsprekers van Bose. Standaard is de Audi S3 voorzien van volautomatische airconditioning, een bestuurdersinformatiesysteem met een nieuwe functie voor rondetijden en een diefstalalarmsysteem. De nieuwe Audi S3 maakt in het vierde kwartaal van dit jaar zijn opwachting bij de Nederlandse Audi-dealers. De prijs is nog niet bekend.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster