Actie nodig voor verbetering bereikbaarheid regio
1 augustus 2006
De Regio Groningen-Assen is de economische motor van het Noorden. Rijk
en regio
hebben samen ambities voor verdere ruimtelijk-economische ontwikkeling
van deze
regio.
Voorwaarde hiervoor is een goede bereikbaarheid. Om deze
bereikbaarheid op
voldoende niveau te houden is het nodig infrastructurele maatregelen
te nemen,
vooral aan de Zuidelijke Ringweg. Bovendien is het nodig om het
openbaar vervoer te
versterken, vooral op de route van het hoofdstation in Groningen naar
Zernike. Een
tram kan hier zorgen voor de benodigde kwaliteitsslag.
Bereikbaarheid speelt in het bijzonder een cruciale rol bij de
gebiedsontwikkelingen in de regio, zoals Assen-Zuid
en de Centrale Zone in Groningen tussen de binnenstad en Meerstad. Dit
blijkt uit de resultaten van de Netwerkanalyse nationaal stedelijk
netwerk Groningen-Assen. Een analyse die is uitgevoerd door de
partners in de regio en het
rijk. Het bestuur van de Regio Groningen-Assen heeft op maandag 10
juli jongstleden ingestemd met de resultaten.
Aanleiding
De Regio Groningen-Assen is niet alleen van belang voor de
ruimtelijk-economische
ontwikkeling van het Noorden, ook voor de economische ontwikkeling van
Nederland en op
internationaal niveau heeft de regio een belangrijke functie.
Mede daarom is de Regio Groningen-Assen in de Nota Ruimte aangemerkt
als nationaal stedelijk netwerk (NSN).
Voor economische ontwikkeling is de bereikbaarheid van en binnen het
NSN Groningen-
Assen van essentieel belang.
De Nota Mobiliteit geeft aan dat de bereikbaarheidsproblemen juist het
grootst zijn rond de stedelijke netwerken. Daarom is samen door rijk,
regio en betrokkenen (waaronder marktpartijen) een netwerkanalyse
uitgevoerd om te komen tot een maatregelpakket dat een optimale
bijdrage levert aan de deur-tot-deur bereikbaarheid. Het
gaat om een integrale aanpak van vervoer (auto, openbaar vervoer,
fiets en goederenvervoer).
Een gezamenlijke aanpak van bereikbaarheid is overigens niet nieuw
voor de regio. Met
behulp van de netwerkanalyse zijn bestaande plannen geactualiseerd en
aangescherpt.
Analyse
Economische ontwikkeling brengt (meer) verkeer met zich mee. Het
autoverkeer en het
vrachtverkeer staat nu op sommige plekken al vast in de regio. De
toename van verkeer
betekent dat het nog vaker en langer vast zal staan in 2020 wanneer we
geen maatregelen
nemen.
De grootste problemen doen zich voor op de A7, A28, Ring Groningen en
de N33 en
op de belangrijkste knooppunten op deze wegen. Ook zal het
absorptievermogen van de
stad Groningen ruim voor 2020 zijn maximum voor het autoverkeer
bereiken.
Ondermeer door de bovenstaande problematiek is er nu en in de toekomst
een afname van
de betrouwbaarheid van het busverkeer. Door het ontbreken van
kwaliteit op belangrijke
hoofdverbindingen van zowel de bus als en het spoor maken in 2020
steeds minder mensen
gebruik van het openbaar vervoer. Hierdoor komt het openbaar vervoer
in een negatieve
spiraal terecht.
Kortom, wanneer er geen maatregelen worden genomen verslechterd de
bereikbaarheid en
komt de economische positie van het nationaal stedelijk netwerk
Groningen-Assen - motor
van het Noorden - in het geding.
De aanpak
Om de bereikbaarheid te verbeteren zet de regio samen met het rijk in
op een integraal
maatregelenpakket voor de auto, het openbaar vervoer, de fiets en het
goederenvervoer.
Hoofdpunten in deze aanpak zijn:
* verbetering van weginfrastructuur;
* verbetering van het openbaar vervoer;
* aangevuld met maatregelen voor mobiliteitsmanagement (organiseren
van slim reizen
door bijvoorbeeld het aanbieden van P+R en reisinformatie) en
maatregelen voor beter
benutten infrastructuur (beter gebruik van bestaande
infrastructuur door bijvoorbeeld
matrixborden en route-informatiepanelen).
Het verbeteren van het openbaar vervoer in combinatie met
mobiliteitsmanagement heeft
een eigen functie voor de bereikbaarheid van de (binnen)stedelijke
gebieden. De fiets speelt
hierbij ook een belangrijke rol.
De in het oog springende maatregelen rondom de stad Groningen zijn de
structurele aanpak
van de Zuidelijke Ringweg, en de tram op het traject CS-Zernike (als
onderdeel van het
regionale Kolibri OV-netwerk). Alsmede de integrale
gebiedsontwikkeling van de Centrale
Zone van de binnenstad naar Meerstad (Eemskanaalzone).
Voor de stad Assen gaat het in het bijzonder om de aanpak van de knoop
A28/N33 in samenhang met de
gebiedsontwikkeling Assen-Zuid. Daarnaast gaat het om - in verhouding
- kleinere maatregelen op het onderliggende wegennet, die niettemin
van belang zijn voor de samenhang in het nationaal stedelijk netwerk
Groningen-Assen.
Overleg Rijk
De definitieve rapportage over de Netwerkanalyse nationaal stedelijk
netwerk Groningen-
Assen wordt 1 augustus opgeleverd bij de minister van Verkeer en
Waterstaat. Vervolgens
vindt er op 5 oktober overleg plaats met de minister over de
eindresultaten van de
netwerkanalyse. Nog voor de verkiezingen eind november, worden de
netwerkanalyse en de
uitkomsten van het gesprek met de minister behandeld door de Tweede
Kamer.
De inzet naar het Rijk is: instemming met de uitkomsten van de
netwerkanalyse. Dit betekent
een erkenning van onze bereikbaarheidsproblematiek en instemming met
de
oplossingsrichtingen en het gekozen maatregelenpakket. Dit is een
maatregelenpakket dat
samen uitgevoerd en gefinancierd moet worden.
Zowel de regio als het Rijk heeft daarbij een eigen
verantwoordelijkheid. Het Rijk voor de
hoofdinfrastructuur (weg, water en spoor) en de regio voor de
regionale infrastructuur. De
regio vraagt specifiek om maatregelen voor een verbetering van de
bereikbaarheidsproblematiek op de Zuidelijke Ringweg. De regio vraagt
de minister hiervoor
gezamenlijk een planstudie op te starten.
Juist omdat de ontwikkeling van het nationaal stedelijk netwerk een
gezamenlijke
(economische) ambitie is, vragen de regio het rijk ook om een extra
bijdrage aan de
verbetering van de stedelijke bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit
van het nationaal
stedelijk netwerk Groningen-Assen.
Vervolg
Op basis van ondermeer de reactie van de minister worden de resultaten
van de
netwerkanalyse vertaald in het regionale
meerjareninvesteringsprogramma voor 2007 en
verder. Hierover besluit het bestuur van de Regio Groningen-Assen in
december. Het
concept meerjareninvesteringsprogramma wordt in het voorjaar van 2007
ter besluitvorming
voorgelegd aan de raden en staten van de partners in de Regio
Groningen-Assen.
De Regio Groningen-Assen 2030 is een samenwerkingsverband, waarbij
over bestuurlijke grenzen tussen gemeenten en provincies wordt heen
gekeken. Deelnemers aan de regio zijn de provincies Drenthe en
Groningen en de gemeenten Assen, Bedum, Groningen, Haren,
Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer,
Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn. De Regio Groningen-Assen heeft de
erkenning als nationaal stedelijk netwerk verkregen in de Nota Ruimte.
Gerelateerde documenten
Titel en omschrijving
Type
Download
Document icon
Netwerkanalyse Regio Groningen - Assen 2030
nationaal stedelijk netwerk
Document
1 augustus 2006
Provincie Groningen