Provincie Groningen

Actie nodig voor verbetering bereikbaarheid regio 1 augustus 2006

De Regio Groningen-Assen is de economische motor van het Noorden. Rijk en regio
hebben samen ambities voor verdere ruimtelijk-economische ontwikkeling van deze
regio.

Voorwaarde hiervoor is een goede bereikbaarheid. Om deze bereikbaarheid op
voldoende niveau te houden is het nodig infrastructurele maatregelen te nemen,
vooral aan de Zuidelijke Ringweg. Bovendien is het nodig om het openbaar vervoer te
versterken, vooral op de route van het hoofdstation in Groningen naar Zernike. Een
tram kan hier zorgen voor de benodigde kwaliteitsslag.

Bereikbaarheid speelt in het bijzonder een cruciale rol bij de gebiedsontwikkelingen in de regio, zoals Assen-Zuid en de Centrale Zone in Groningen tussen de binnenstad en Meerstad. Dit blijkt uit de resultaten van de Netwerkanalyse nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen. Een analyse die is uitgevoerd door de partners in de regio en het
rijk. Het bestuur van de Regio Groningen-Assen heeft op maandag 10 juli jongstleden ingestemd met de resultaten.

Aanleiding
De Regio Groningen-Assen is niet alleen van belang voor de ruimtelijk-economische
ontwikkeling van het Noorden, ook voor de economische ontwikkeling van Nederland en op
internationaal niveau heeft de regio een belangrijke functie.

Mede daarom is de Regio Groningen-Assen in de Nota Ruimte aangemerkt als nationaal stedelijk netwerk (NSN).
Voor economische ontwikkeling is de bereikbaarheid van en binnen het NSN Groningen-
Assen van essentieel belang.

De Nota Mobiliteit geeft aan dat de bereikbaarheidsproblemen juist het grootst zijn rond de stedelijke netwerken. Daarom is samen door rijk, regio en betrokkenen (waaronder marktpartijen) een netwerkanalyse uitgevoerd om te komen tot een maatregelpakket dat een optimale bijdrage levert aan de deur-tot-deur bereikbaarheid. Het gaat om een integrale aanpak van vervoer (auto, openbaar vervoer, fiets en goederenvervoer).

Een gezamenlijke aanpak van bereikbaarheid is overigens niet nieuw voor de regio. Met
behulp van de netwerkanalyse zijn bestaande plannen geactualiseerd en aangescherpt.

Analyse
Economische ontwikkeling brengt (meer) verkeer met zich mee. Het autoverkeer en het
vrachtverkeer staat nu op sommige plekken al vast in de regio. De toename van verkeer
betekent dat het nog vaker en langer vast zal staan in 2020 wanneer we geen maatregelen
nemen.

De grootste problemen doen zich voor op de A7, A28, Ring Groningen en de N33 en
op de belangrijkste knooppunten op deze wegen. Ook zal het absorptievermogen van de
stad Groningen ruim voor 2020 zijn maximum voor het autoverkeer bereiken.

Ondermeer door de bovenstaande problematiek is er nu en in de toekomst een afname van
de betrouwbaarheid van het busverkeer. Door het ontbreken van kwaliteit op belangrijke
hoofdverbindingen van zowel de bus als en het spoor maken in 2020 steeds minder mensen
gebruik van het openbaar vervoer. Hierdoor komt het openbaar vervoer in een negatieve
spiraal terecht.

Kortom, wanneer er geen maatregelen worden genomen verslechterd de bereikbaarheid en
komt de economische positie van het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen - motor
van het Noorden - in het geding.

De aanpak
Om de bereikbaarheid te verbeteren zet de regio samen met het rijk in op een integraal
maatregelenpakket voor de auto, het openbaar vervoer, de fiets en het goederenvervoer.

Hoofdpunten in deze aanpak zijn:

* verbetering van weginfrastructuur;

* verbetering van het openbaar vervoer;

* aangevuld met maatregelen voor mobiliteitsmanagement (organiseren van slim reizen
door bijvoorbeeld het aanbieden van P+R en reisinformatie) en maatregelen voor beter
benutten infrastructuur (beter gebruik van bestaande infrastructuur door bijvoorbeeld
matrixborden en route-informatiepanelen).

Het verbeteren van het openbaar vervoer in combinatie met mobiliteitsmanagement heeft
een eigen functie voor de bereikbaarheid van de (binnen)stedelijke gebieden. De fiets speelt
hierbij ook een belangrijke rol.

De in het oog springende maatregelen rondom de stad Groningen zijn de structurele aanpak
van de Zuidelijke Ringweg, en de tram op het traject CS-Zernike (als onderdeel van het
regionale Kolibri OV-netwerk). Alsmede de integrale gebiedsontwikkeling van de Centrale
Zone van de binnenstad naar Meerstad (Eemskanaalzone).

Voor de stad Assen gaat het in het bijzonder om de aanpak van de knoop A28/N33 in samenhang met de
gebiedsontwikkeling Assen-Zuid. Daarnaast gaat het om - in verhouding
- kleinere maatregelen op het onderliggende wegennet, die niettemin van belang zijn voor de samenhang in het nationaal stedelijk netwerk Groningen-Assen.

Overleg Rijk
De definitieve rapportage over de Netwerkanalyse nationaal stedelijk netwerk Groningen-
Assen wordt 1 augustus opgeleverd bij de minister van Verkeer en Waterstaat. Vervolgens
vindt er op 5 oktober overleg plaats met de minister over de eindresultaten van de
netwerkanalyse. Nog voor de verkiezingen eind november, worden de netwerkanalyse en de
uitkomsten van het gesprek met de minister behandeld door de Tweede Kamer.

De inzet naar het Rijk is: instemming met de uitkomsten van de netwerkanalyse. Dit betekent
een erkenning van onze bereikbaarheidsproblematiek en instemming met de
oplossingsrichtingen en het gekozen maatregelenpakket. Dit is een maatregelenpakket dat
samen uitgevoerd en gefinancierd moet worden.

Zowel de regio als het Rijk heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid. Het Rijk voor de
hoofdinfrastructuur (weg, water en spoor) en de regio voor de regionale infrastructuur. De
regio vraagt specifiek om maatregelen voor een verbetering van de bereikbaarheidsproblematiek op de Zuidelijke Ringweg. De regio vraagt de minister hiervoor
gezamenlijk een planstudie op te starten.

Juist omdat de ontwikkeling van het nationaal stedelijk netwerk een gezamenlijke
(economische) ambitie is, vragen de regio het rijk ook om een extra bijdrage aan de
verbetering van de stedelijke bereikbaarheid en ruimtelijke kwaliteit van het nationaal
stedelijk netwerk Groningen-Assen.

Vervolg
Op basis van ondermeer de reactie van de minister worden de resultaten van de
netwerkanalyse vertaald in het regionale
meerjareninvesteringsprogramma voor 2007 en
verder. Hierover besluit het bestuur van de Regio Groningen-Assen in december. Het
concept meerjareninvesteringsprogramma wordt in het voorjaar van 2007 ter besluitvorming
voorgelegd aan de raden en staten van de partners in de Regio Groningen-Assen.

De Regio Groningen-Assen 2030 is een samenwerkingsverband, waarbij over bestuurlijke grenzen tussen gemeenten en provincies wordt heen gekeken. Deelnemers aan de regio zijn de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Assen, Bedum, Groningen, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Noordenveld, Slochteren, Ten Boer, Tynaarlo, Winsum en Zuidhorn. De Regio Groningen-Assen heeft de erkenning als nationaal stedelijk netwerk verkregen in de Nota Ruimte.

Gerelateerde documenten

Titel en omschrijving
Type
Download
Document icon

Netwerkanalyse Regio Groningen - Assen 2030
nationaal stedelijk netwerk
Document


1 augustus 2006