Gemeente Den Haag

Het Haags Gemeentearchief verwerft werk van Jan van Call

Het Haags Gemeentearchief is onlangs in het bezit gekomen van 'Zorgvliet met oprijlaan en ommuurde parterre tuin' (ca. 1690), vervaardigd door de bekende kunstenaar Jan van Call (1656-ca.1705). Het werk op papier (177 x 294mm) is uitgevoerd in loodstift en inkt in zwart en grijs en met penseel verder uitgewerkt. De kaderlijn is in bruine inkt uitgevoerd. Jacob Cats, bekende politicus en dichter, nam het Huis Sorghvliet - zoals hij het zelf noemde - op 14 juli 1652 in gebruik.

Vanuit welke hoek de schildering is gemaakt is aan de hand van een vogelvluchtperspectief ( Plan van het Schoone perk van Sorgvliet) vast te stellen. De kunstenaar moet in noordwestelijke richting hebben gekeken. Via de oprijlaan naderen we het Catshuis. Prachtige boompartijen staan in perspectief tot aan het huis, links de ommuurde tuin met een aantal doorkijkjes. De tuin is door een sloot gescheiden van de oprijlaan. Links een triomfboog of zogenoemd grotwerk, rechts daarvan een prieel dat nog alleen uit een latwerkconstructie bestaat. De schildering is een goede weergave van een deel van Zorgvliet met huis en tuinen. Een mooie aanwinst voor het Haags Gemeentearchief.

"Dit werk behoort tot een serie topografische werken van J. van Call die hij van Den Haag maakte. Het Haags Gemeentearchief heeft al een aantal van zijn werken in de collectie, zoals:
de Hofvijver gezien vanaf de Lange Vijverberg, de Korte Vijverberg, de Prinsessegracht,
de voorzijde van de Oranjezaal, het latere Paleis Huis ten Bosch, de linker zijkant van de Oranjezaal, het Lange Voorhout gezien naar de Kneuterdijk en de de Orangerie in de tuin van het huis Zorgvliet. Deze werken werden allen rond 1690 vervaardigd", aldus Behrang Mousavi, conservator (prenten & tekeningen) van het Haags Gemeentearchief .

Het Haags Gemeentearchief bezit ook aantal door J. van de Avelen vervaardigde prenten van Zorgvliet. Deze dateren uit ongeveer dezelfde periode (1690 en later). Voor het overgrote deel komt de nieuwe aanwinst overeen met enkele van deze prenten. Het grootste verschil ligt in de wijze waarop de afgebeelde begroeiing van het Prieel (latwerk), rechts van de triomfboog, is weergegeven. De begroeiing is minimaal, terwijl op de gravure van J. van der Avelen hetzelfde prieel geheel begroeid is. Hierdoor kun je, met enig voorbehoud, aannemen dat het werk van Van Call waarschijnlijk enkele jaren eerder is vervaardigd.