Constructie nieuwe klimaat-windtunnel Audi voltooid
(7/28/2006)
Audi bouwt een nieuwe klimaat-windtunnel. Daarmee kan het merk straks
zijn spreekwoordelijke âVoorsprong door Techniekâ verder uitbouwen.
Met het bereiken van het hoogste punt, gevierd met een traditioneel
âRichtfestâ (pannenbier), is de constructie voltooid en kunnen de
afbouwwerkzaamheden beginnen.
âWij zijn verheugd dat wij deze belangrijke stap op schema hebben
kunnen voltooienâ, verklaart Dr. Stefan Dietz, projectleider van de
klimaat-windtunnel. De investering voor het project bedraagt
tientallen miljoenen. De oplevering is gepland voor eind juli 2007. In
ploegendienst zullen dan zeven medewerkers in de klimaat-windtunnel
actief zijn.
In tegenstelling tot de reeds beschikbare thermo-windtunnel kan de
klimaat-windtunnel de temperatuur ook tot onder 0º C afkoelen. Er is
zelfs een maximale temperatuurvariatie mogelijk van â 40º C tot +
55º C. De ontwikkelingsingenieurs kunnen daardoor niet alleen de
koelprestaties van smeer- en koelsysteem, motor of interieur bij
extreme hitte testen, maar ook de werking van de verschillende
systemen beproeven bij temperaturen ver onder nul.
Het hart van de nieuwe windtunnel is de enorme ventilator, die de
lucht door een zes vierkante meter grote venturi met een snelheid van
meer dan 250 kilometer per uur in de testruimte blaast. Door deze
enorme venturi - die de dubbele doorsnede heeft van die in de
thermo-windtunnel - is het zonder problemen mogelijk om autoâs van de
nieuwste generatie te ontwikkelen en verder te verbeteren. Audi is met
de nieuwe windtunnel optimaal toegerust op trends als hoge SUVâs,
zoals de Audi Q7. Ook voor extreem brede sportwagens, zoals de
Lamborghini Murciélago, biedt de nieuwe windtunnel voldoende ruimte.
Om onder zo natuurgetrouw mogelijke omstandigheden te kunnen testen,
hebben de technici onder andere een zonlicht-simulatie met maximaal
1.200 watt per vierkante meter gepland, en een regen- en
spatwater-simulatie. Met behulp van de regensimulatie kan de
vervuiling van buitenspiegels en zijruiten bij regen verder worden
gereduceerd. Bovendien zijn de ontwikkelingsingenieurs nu in staat om
de ruitenwissers ook bij extreem sterke belastingen, zoals die
bijvoorbeeld kunnen optreden bij hoge snelheden, te testen en te
optimaliseren.
Natuurlijk heeft Audi bij de planning rekening gehouden met het
omvangrijke programma quattro-modellen: de technici hebben voor autoâs
met permanente vierwielaandrijving rekening gehouden met een vermogen
van 150 kW (204 pk) per aangedreven as. In samenspel met de
conditioneerruimtes en een sneeuwsimulatie die nog in voorbereiding
is, kunnen zo op het gebied van klimaattechniek omstandigheden worden
gecreëerd die absoluut identiek zijn aan daadwerkelijke situaties in
de buitenwereld.
De nieuwe klimaat-windtunnel maakt deel uit van het windtunnel-centrum
van AUDI AG in Ingolstadt. Het windtunnel-centrum beslaat meer dan
zesduizend vierkante meter en omvat drie windtunnels, waarin op dit
moment 51 mensen werken. Naast de belangrijkste doelstelling â de
ontwikkeling en verdere optimalisering van modellen van Audi, van
dochterondernemingen en van andere merken binnen het concern â bieden
de windtunnels ook uitstekende onderzoeksomstandigheden voor
topsporters. Onder de bezoekers van de laatste jaren waren onder meer
skiërs uit Duitsland, Zwitserland en Zweden, alsmede de Australische
zwemkampioen en Audi-ambassadeur Ian Thorpe. Topsporters optimaliseren
in de Audi-windtunnel hun lichaamshouding en hun uitrusting om hun
kansen op overwinning te vergroten.
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl
AutoRai