Spoor HSL-Zuid tussen Rotterdam en België opgeleverd
Hsl-zuid
Zoetermeer, 28 juli 2006
Spoor HSL-Zuid tussen Rotterdam en België opgeleverd
De HSL-infrastructuur tussen Rotterdam en de Belgische grens is vandaag officieel
opgeleverd aan de Nederlandse Staat. De oplevering is een belangrijke mijlpaal op weg
naar de ingebruikname van de hogesnelheidslijn.
Hoofdingenieur-directeur Jaap Geluk van Rijkswaterstaat HSL-Zuid heeft vandaag het
opleveringscontract met aannemer Infraspeed ondertekend. 'Het was niet altijd even
makkelijk, maar uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen,' zegt Geluk. 'De
constructieve opstelling van de aannemer heeft daar zeker aan bijgedragen. Ik ben
verheugd dat we vandaag een belangrijke stap hebben gezet op weg naar de voltooiing van
de HSL-Zuid.'
Aannemer Infraspeed, een consortium van BAM, Fluor en Siemens, is verantwoordelijk voor de
bovenbouw van de HSL-Zuid: onder meer de rails, bovenleiding, communicatiesystemen,
geluidsschermen en hekwerken. Daarnaast is het consortium gedurende 25 jaar
verantwoordelijk voor het onderhoud van de HSL-Zuid en het beschikbaar houden van het
spoor. Infraspeed heeft de bovenbouw volledig gefinancierd en ontvangt van de Staat een
maandelijkse vergoeding als het spoor 99 procent van de tijd beschikbaar is voor
treinverkeer. De samenwerking tussen de Staat en Infraspeed is het grootste Publiek
Private Samenwerking (PPS) contract dat ooit in Nederland is afgesloten.
De oplevering van het zuidelijk gedeelte van het HSL-spoor stond aanvankelijk gepland voor
1 april 2006. Omdat op dat moment nog niet volledig kon worden voldaan aan de contractuele
vereisten, werd de oplevering uitgesteld tot uiterlijk 30 juli 2006. Nu aan de vereisten
is voldaan, kan het zogeheten Certificate of Availibility worden verleend. Het beheer van
het zuidelijk deel van de spoorlijn komt vanaf oktober in handen van ProRail.
Feiten en cijfers zuidelijk deel HSL-Zuid (Rotterdam - Belgische grens)
Lengte ballastloosspoor : 39 kilometer
Lengte ballastspoor : 4,5 kilometer
Lengte rijdraad : 89.000 meter
Hoeveelheid beton ballastloosspoor : 60.000 m3
Aantal dwarsliggers ballastloosspoor: 125.000 stuks
Maximale snelheid : 300 km/uur
Spanning op bovenleiding nieuw spoor: 25.000 Volt
Lengte per spoorstaaf : 120 meter
Voor bijna het hele HSL-Zuid tracé (met uitzondering van de aansluitingen op
bestaand spoor en het laatste deel in Noord-Brabant tot de Belgische grens) is gekozen
voor zogenoemd ballastloos spoor als stabiele basis van de spoorstaven. Bij ballastloos
spoor worden rails en dwarsliggers niet op een ondergrond van stenen gelegd, zoals bij
ballastspoor, maar verankerd in betonplaten die op de zettingsvrije platen worden
gestort. Dit maakt het spoorsysteem zeer stijf en sterk. Meer voordelen van ballastloos
spoor zijn: lange levensduur, gering onderhoud en minder slijtage van rails en wielen.
Meer informatie: www.hslzuid.nl