Minder overlast op stations
28 juli 2006
Passanten ervaren minder overlast op het Stationseiland en op de
verschillende metrostations tussen het Centraal Station en Amstel. De
overlast die men ervaart heeft voornamelijk betrekking op rondhangende
jongeren en junks. Het oordeel over de ervaren veiligheid bij de
verschillende stations is stabiel.
In het kader van het Convenant Sociale Veiligheid Stationseiland en
het Veiligheidsplan Amsterdam heeft O+S eind 2005 op het
Stationseiland voor de derde keer een passantenonderzoek uitgevoerd
over de ervaren veiligheid en overlast. Daarnaast zijn ook objectieve
politiecijfers over aangiftes en overlast geanalyseerd.
Uit tabel 1 valt af te lezen hoe het eind 2005 is gesteld met de
subjectieve en objectieve veiligheid bij het Stationseiland ten
opzichte van 2004. Een groene kleur duidt op verbetering, een oranje
kleur duidt op geen verandering en een rode kleur duidt op
verslechtering. De subjectieve veiligheid (het oordeel van de
passanten zelf) is verbeterd of gelijk gebleven. Hetzelfde geldt voor
de objectieve veiligheid (cijfers van de politie). Indien bezoekers
wel overlast ervaren dan gaat het vooral om overlast van rondhangende
jongeren. Volgens de passanten zijn op dit moment de belangrijkste
verbeterpunten voor het Stationseiland dat het schoner kan en beter
verlicht.
De metrostations vanaf Nieuwmarkt tot aan Amstel
In het kader van het Veiligheidsarrangement Openbaar Vervoer Amsterdam
heeft O+S voor de tweede keer een passantenonderzoek uitgevoerd bij de
stations vanaf Nieuwmarkt tot aan Amstel.
Tabel 2 geeft op zowel de subjectieve als de objectieve aspecten de
verschillen tussen de stations weer. De kleuren in tabel kunnen als
volgt worden geĂŻnterpreteerd: een groene kleur betekent dat de score
bij het betreffende station beter is dan het gemiddelde voor de
stations, een oranje kleur komt overeen met het gemiddelde en rood is
slechter dan gemiddeld.
De Wibautstraat en station Amstel scoren op een aantal aspecten
slechter dan gemiddeld. Bij station Weesperplein gaat het juist beter
dan gemiddeld.
De meeste overlast bij de metrostations wordt veroorzaakt door junks.
Ook bedelaars en rondhangende jongeren vormen een bron van overlast.
De overlast van bedelaars en junks is afgenomen, de overlast van
jongeren is gelijk gebleven.
De verbeterpunten voor de verschillende stations komen redelijk
overeen. Het gaat voornamelijk om de sfeer die verbeterd mag worden:
meer kleur en meer verlichting. Ook meer beveiliging wordt genoemd.
Gemeente Amsterdam