NMa brengt concurrentierisico's nieuw OV-betalingssysteem in kaart
28-07-2006
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft in een informele
zienswijze twee risicos voor de concurrentie gesignaleerd in het
OV-chipkaartsysteem, het nieuwe betalingssysteem voor het openbaar
vervoer.
De NMa zag een risico in het ontbreken van een onafhankelijke
beroepsmogelijkheid voor OV-bedrijven als toelating wordt geweigerd
tot het OV-chipkaartsysteem door Trans Link Systems (TLS). Op basis
van deze constatering heeft TLS een onafhankelijke arbitrageregeling
ingevoerd, waar onder andere niet toegelaten OV-bedrijven terecht
kunnen met klachten. Een ander risico betreft de positie van
Nederlandse Spoorwegen (NS) binnen TLS. De positie van NS geeft de
spoorwegonderneming mogelijk een belangrijke invloed op toetreding van
concurrenten van NS tot het betalingssysteem, dat naar verwachting de
standaard wordt voor betalingen in het openbaar vervoer.
TLS is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het systeem en is een
samenwerkingsverband van vijf OV-bedrijven: NS, Connexxion, GVB, RET
en HTM. Daarnaast beoordeelt TLS verzoeken tot toelating tot het
betalingssysteem. Het OV-chipkaartsysteem wordt het nieuwe
betalingssysteem voor het openbaar vervoer. De Minister van Verkeer en
Waterstaat is voornemens om de huidige strippenkaarten en
treinkaartjes af te schaffen uiterlijk op 1 januari 2009. De NMa heeft
de Minister van Verkeer en Waterstaat in een brief op de hoogte
gesteld van haar zienswijze.
NS bezit 55% van de aandelen in TLS. De spoorwegonderneming kan
hierdoor een beslissende invloed hebben op de directie van TLS via de
algemene vergadering van aandeelhouders. In de informele zienswijze
wijst de NMa op de bijzondere verantwoordelijkheid van NS om te
waarborgen dat de directie van TLS op onafhankelijke wijze kan
beslissen over de invulling van de toelatingsvoorwaarden van het
OV-chipkaartsysteem. De toegang tot het OV-chipkaartsysteem wordt in
de praktijk een voorwaarde voor het verlenen van OV-diensten. Toegang
tot het systeem voor bestaande aanbieders en voor nieuwe toetreders
mag daarom niet op oneigenlijke gronden worden ontzegd of bemoeilijkt.
De NMa heeft de informele zienswijze opgesteld op verzoek van TLS en
NS. Beide partijen hebben zich coöperatief en transparant opgesteld
tijdens de procedure. TLS en de betrokken OV-bedrijven zijn en blijven
zelf verantwoordelijk voor naleving van de Mededingingswet. De
informele zienswijze staat vanaf vandaag op de website van de NMa:
www.nmanet.nl.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)