Juli 2006
Green Media Webdevelopment
Recreatiesector voor vijfde keer in actie voor War Child
Vakantievierend Nederland laat 57.000 ballonnen op voor
oorlogskinderen
Donderdag 27 juli houdt Footzy.nl - de officiële website van de
Nederlandse recreatiesector - de 5e Nationale Footzy Ballonnendag voor
War Child. Footzy doet dat, omdat er wereldwijd nog vee kinderen
slachtoffer zijn van oorlog en War Child deze kinderen een betere
toekomst biedt.
Op 150 campings, bungalowparken en attractieparken in heel Nederland
staat de gehele dag in het teken van War Child en kunnen de bezoekers
voor één euro een ballon kopen om kinderen te helpen die getroffen
zijn door oorlog. Exact om 19.00 uur zullen zo door heel Nederland
meer dan 57.000 oranje ballonnen worden opgelaten.
Opbrengst
De opbrengst van deze ballonnendag komt geheel ten goede aan de sport
& spel programma's van War Child in Afghanistan. Marco Borsato,
ambassadeur van War Child, zal op alle parken via grote schermen de
vijftigduizend aanwezigen toespreken en met hen aftellen om de
ballonnen op te laten.
Hoofdlocatie
Recreatiecentrum Ter Spegelt in Eersel (Camping van het jaar 2005) is
dit jaar de hoofdlocatie van dit grootse evenement. Om de actie voor
War Child te ondersteunen zullen op dit park diverse artiesten,
waaronder Do en Lange Frans & Baas B belangeloos een spetterend
live-optreden verzorgen, zal het RTL sterrenvoetbalteam meedoen aan de
War Child sport en spel workshops en zal RTL-presentator John Williams
de dag aan elkaar praten.
Waardecheque
Om 19.00 uur laten alle artiesten met de duizenden bezoekers op Ter
Spegelt 5000 oranje ballonnen op. Om te onderstrepen dat op dat moment
in heel Nederland de ballonnen het luchtruim kiezen, wordt direct na
het oplaten van de ballonnen de symbolische waardecheque, met hierop
het exacte aantal landelijk verkochte ballonnen, overhandigd aan
Willemijn Verloop, directrice van War Child.
Sponsor
Dankzij hoofdsponsor Europeesche Verzekeringen, die wederom alle vaste
kosten voor haar rekening neemt, is ook dit jaar de volledige
opbrengst van dit evenement, dus iedere euro per verkochte ballon,
bestemd voor War Child. Naast de ballonnenverkoop wordt het eindbedrag
bepaald door de aanvullende activiteiten die op veel deelnemende
recreatiebedrijven voor War Child worden georganiseerd.
Eindbedrag
Het definitieve eindbedrag wordt medio augustus bekendgemaakt en zal
naar verwachting 65.000 euro bedragen. Hiermee zal de totaalopbrengst
van 5 jaar B-day op 375.000 euro uitkomen!
Over War Child
War Child helpt wereldwijd oorlogskinderen door middel van
psychosociale programma's. B-day 2006 staat in het teken van Sport &
Spel. Om kinderen te helpen met het verwerken van hun
oorlogservaringen wordt veel gebruik gemaakt van sportieve en
spelactiviteiten. Spelenderwijs leren kinderen omgaan met, en uiting
geven aan hun emoties. Ze leren weer hoe ze met elkaar moeten omgaan
en samenwerken.
Hierdoor kunnen zij opgroeien tot evenwichtige volwassenen, die kunnen
bijdragen aan de vreedzame toekomst van hun land. Omdat er met deze
methodiek in Afghanistan veel succes wordt geoogst zal de gehele
opbrengst van B-day 2006 ten goede komen aan sport en spel projecten
in Afghanistan.
Aangezien dit jaar alle recreatiebedrijven de mogelijkheid hebben om
zelf deze Sport & Spel workshops te organiseren, zullen kinderen en
hun ouders op veel locaties zelf kunnen beleven op welke manieren War
Child kinderen helpt.
Ballonnendag
De ballonnendag wordt georganiseerd i.s.m. brancheorganisatie RECRON,
waarvan alle 1700 aangesloten recreatiebedrijven vermeld worden op de
consumentenportal Footzy.nl. Met dit evenement willen Footzy en RECRON
bereiken dat de vele kinderen die in Nederland vakantie vieren iets
doen voor kinderen die het minder goed getroffen hebben.
Door een ballon te kopen ondersteunen zij het War Child project voor
kinderen in Afghanistan en maken zij uiteraard kans op fantastische
prijzen. Dankzij de medewerking van vele attractieparken zijn er,
naast de hoofdprijzen, 150 setjes toegangskaarten te winnen voor
topattracties als Walibi World, Efteling, Dolfinarium en Madurodam.
Alle informatie over het evenement en deelnemende parken is te vinden
via de speciale `B-day pagina's' op
www.footzy.nl/evenementen/ballonnendag.php
Hoe ver gekomen
Vanaf 8 augustus kunnen de deelnemers via Footzy.nl dagelijks kijken
waar hun ballon terechtgekomen is. Alle retour ontvangen
ballonkaartjes worden gepubliceerd. Men kan direct zien welke afstand
de ballon heeft afgelegd en of men in de prijzen is gevallen.
De ballonnen zijn overigens gemaakt van latex, dat op natuurlijke
wijze uit rubberbomen wordt gewonnen. Er wordt hierbij geen permanente
schade aan de bomen aangericht. De ballonnen zijn volledig biologisch
afbreekbaar en vormen derhalve geen bedreiging voor de natuur en het
milieu.
Noot voor redacties,