ECN
o Mei 2006
o Juni 2006
maandag 24 juli 2006 16:30
ECN: eerste in Nederland gefabriceerde waterstofauto
Het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) in Petten heeft de eerste
auto met Nederlands brandstofcelsysteem gerealiseerd. Het hart van het
systeem, de PEM-brandstofcel en het waterstofsysteem zijn volledig in
Petten ontwikkeld. De auto is een aangepaste versie van een bestaand
elektrisch voertuig, de door Daimler Chrysler vervaardigde GEM. In
zijn oorspronkelijke uitvoering is de GEM uitgerust met een accu,
waardoor de actieradius beperkt is, en het voertuig regelmatig
langdurig aan het stopcontact moet worden opgeladen. De inmiddels door
ECN tot HydroGEM omgedoopte waterstofversie heeft een sterk vergrote
actieradius en kan snel worden bijgetankt. De brandstofcel produceert
zoveel vermogen dat ook elektriciteit beschikbaar is voor bijvoorbeeld
elektrische gereedschappen. De HydroGEM is stil en uitermate schoon,
en kan daardoor worden toegepast in de hallen en op de perrons van
vliegvelden, stations, bedrijven en distributiecentra. Of in
natuurgebieden en zelfs in ziekenhuizen.
Volgens Frank de Bruijn, manager van de onderzoeksunit Waterstof &
Schoon Fossiel wil ECN met de HydroGEM onderzoeken hoe de door ECN
ontwikkelde brandstofceltechnologie zich bewijst in de praktijk. "In
het najaar komt de HydroGEM in dienst bij de Facilitaire Dienst van
ECN. Hiermee is de HydroGEM gelijk de eerste Nederlandse waterstofauto
in operationele dienst!" In vergelijking met accuvoertuigen is de
bedrijfstijd aanmerkelijk langer, en behoren lange oplaadtijden tot
het verleden. Het tanken van de waterstof duurt maximaal 10 minuten.
Het voertuig heeft een elektronisch begrensde maximum snelheid van 40
km/uur en heeft een laadvermogen van 400 kg. Het door ECN ontwikkelde
systeem bevat een 5 kWe brandstofcel, welke gebruikt wordt in
combinatie met het oorspronkelijke accupakket van 6.5 kWh. De
waterstof is op een druk van 200 bar opgeslagen in brandstoftank met
een inhoud van 76 liter. Dit is voldoende om tenminste 200 km te
rijden.
ECN is één van de toonaangevende onderzoeksinstituten in Europa op het
gebied van waterstof. De unit Waterstof & Schoon Fossiel heeft tot
doel nieuwe brandstofceltechnologie te ontwikkelen die leidt tot
verdere prestatieverbetering, kostenreductie en levensduur van
brandstofcellen voor mobiele en stationaire toepassingen. In april van
dit jaar hebben ECN en het Joint Research Centre JRC-IE van de
Europese Gemeenschap op het onderzoeksterrein in Petten een
drukbezochte informatiedag gorganiseerd voor bestuurders en lokale
overheden met lezingen over regelgeving en veiligheidsaspecten rondom
waterstof, praktijkervaringen, en vergunningen.
Einde persbericht
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald Mallant,
manager PEMFC, telefoon 0224 - 56 45 89 of e-mail mallant@ecn.nl. Of
met Harold IJskes, persvoorlichter, telefonisch bereikbaar via
telefoon 0224 - 56 40 50, mobiel 06 - 127 98 123 of e-mail
ijskes@remove-this.ecn.nl.
Links naar rechtenvrije foto's op drukwerkkwaliteit. Bij publicatie
naamsvermelding ECN
ECN HydroGEM schuin achter
ECN HydroGEM voorzijde schuin
ECN HydroGEM zijkant
ECN HydroGEM voorzijde schuin 2
ECN HydroGEM schuin achter
ECN HydroGEM schuin achter
ECN HydroGEM waterstoftank
ECN HydroGEM artist impression met bak
ECN HydroGEM artist impression zonder bak
---
Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), Postbus 1, 1755 ZG Petten,
tel. 0224 56 4949, info@ecn.nl