Conjunctuurbericht
Dinsdag 25 juli 2006 9:30
Consumentenvertrouwen valt licht terug
Het consumentenvertrouwen is in juli licht gedaald ten opzichte van
een maand eerder. Het is de eerste daling na tien maanden waarin het
vertrouwen onafgebroken steeg. Consumenten zijn nog altijd licht
positief gestemd.
De daling van het consumentenvertrouwen is voornamelijk veroorzaakt
door een verslechterd oordeel over het economisch klimaat. Vooral het
oordeel van consumenten over de economie in de komende twaalf maanden
verslechterde. Het oordeel over de afgelopen twaalf maanden bleef
vrijwel ongewijzigd.
De daling van het oordeel over het economisch klimaat in juli volgt op
een sterkere stijging in juni. Het niveau ligt nu nog altijd duidelijk
hoger dan in mei.
De koopbereidheid van consumenten bleef deze maand nagenoeg
onveranderd. De consument is hier nog altijd negatief over gestemd.
Wel verbeterde het oordeel over het doen van duurzame aankopen fors.
Over de eigen financiën daarentegen verslechterde het oordeel van de
consument.
Voor het vergelijken van het consumentenvertrouwen tussen de lidstaten
van de Europese Unie worden aparte geharmoniseerde cijfers berekend.
Volgens deze methode is het Nederlandse consumentenvertrouwen in juni
uitgekomen op 16. Dit is 7 punten hoger dan in april. Maandag 10 juli
is een focusartikel verschenen, waarin nader is ingegaan op de
Europese cijfers: "Nederlandse consument positiever dan Europese".
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers over consumentenvertrouwen en andere
conjunctuurindicatoren
CBS