AutoRai

Nieuwe Volvo C30 opvallend en sportief

(7/24/2006)

Een zeer opvallend, dynamisch driedeurs koetswerk, vier ruimbemeten individuele zitplaatsen en een glazen achterklep. Dat zijn de uiterlijke kenmerken van Volvo's jongste, de C30. Bij de onthulling van de Design Concept eerder dit jaar in Detroit beloofde Volvo al dat de echte C30 even opvallend zou zijn. Die belofte maken de Zweden nu waar. CEO Fredrik Arp van Volvo Cars stelt het onomwonden: "De C30 is een hippe auto. Een sportieve hatchback waarin je gezien wilt worden. "We richten ons met de C30 met name op een jeugdig koperspubliek - singles en jonge stellen - met een hele actieve, stadse levensstijl. Mensen die vinden dat hun auto zowel qua design als qua rijeigenschappen perfect bij hun karakter moet passen."

Krachtig front, snel silhouet, zeer karakteristieke achterpartij Uiterlijk wijkt het productiemodel maar weinig af van de Volvo C30 Design Concept zoals die begin dit jaar op de Detroit Motor Show werd gepresenteerd. De frontpartij heeft met zijn krachtige blik en brede, lage grille zijn dynamische karakter onveranderd behouden. Het zijaanzicht is al even daadkrachtig. De verbrede wielkasten die in de voor- en achterbumper doorlopen, de naar achteren aflopende daklijn en de gespierde schouders die de achterlichten omlijsten, geven de auto een snel silhouet. Meest karakteristieke stijlelement is echter de glazen achterklep - een onverbloemde knipoog naar Volvo's klassieke 1800 ES - die wordt geflankeerd door langwerpige en hoefijzervormige achterlichten. Het geheel wordt extra geaccentueerd door een harmonieus met de bovenkant van de achterruit meelopende dakspoiler. "De C30 is echt een sportieve, gespierde verschijning," verklaart Volvo Cars' Design Director Steve Mattin, "waarin kenners stijlkenmerken als de glazen achterpartij van de Volvo SCC (Safety Concept Car) herkennen. De achterlichten zijn zo karakteristiek gevormd, dat je nooit zult twijfelen welke auto er voor je rijdt."

Individualistisch design, ruimte voor vier
De nieuwe C30 biedt onderdak aan vier volwassenen, met een riant aanbod van been- en hoofdruimte. De auto heeft geen achterbank, maar twee stoelen die van elkaar zijn gescheiden door een smalle console. Dankzij hun positie ontstaat er een ruimtelijk gevoel en is er goed zicht naar voren. "De C30 is er voor de individualist", benadrukt Håkan Abrahamsson, die leiding geeft aan het C30-project. "Het programma kent tal van opties om de C30 geheel naar eigen stijl en smaak aan te kleden." Net als veel andere Volvo-modellen is ook de C30 voorzien van de karakteristieke zwevende middenconsole tussen de voorstoelen, te verkrijgen in diverse uitvoeringen. Verder voorziet Volvo voor de interieuraankleding in een ruime keuze. Zo kan er bijvoorbeeld zelfs in de basisuitvoering al gekozen worden uit drie bekledingsstoffen in aantrekkelijke kleurstellingen. Het basismodel is bovendien al uitgerust met Volvo's bekende, zeer hoogwaardige geluidsinstallatie. Voor de ware audioliefhebbers is het Premium Sound System beschikbaar, voorzien van een digitale 5x130W ICE Power-versterker van Alpine®, Dolby® Pro Logic II Surround en tien luidsprekers van het Deense Dynaudio®.

Motoren van 100 tot 220 pk
De nieuwe Volvo C30 is leverbaar met een heel breed motorenpakket, variërend van een 100 pk sterke viercilinder 1,6-liter benzinemotor en een schone 1,6-liter diesel met 109 pk tot aan de D5 turbodiesel met 180 pk en de 220 pk sterke T5. Daartussenin nog een viercilinder 2.0 en 2.0D en Volvo's bekende vijfcilinder 2.4i. Met een lengte van 4.25 meter is de C30 veruit de kleinste uit het Volvo-gamma; hij is 22 centimeter korter dan de S40, waarmee hij zijn onderstel deelt. "Dat onderstel is voor de C30 speciaal afgestemd op een sportiever rijgedrag, of je nu kiest voor de 1.6-motor of de zeer krachtige T5. Want een auto die zo duidelijk de indruk van sportieve prestaties wekt, moet dat ook waarmaken als je achter het stuur plaatsneemt", aldus Abrahamsson.

Eersteklas veiligheid
Vanzelfsprekend is de C30 als het op veiligheid aankomt een èchte Volvo. De auto is onder meer leverbaar met BLIS (Blind Spot Information System), dat de bestuurder helpt auto's te spotten die zich in de dode hoeken links en rechts van de auto bevinden. Verder is de frontpartij van de C30 van dezelfde gepatenteerde structuur als die van de S40 en V50. De veiligheidsuitrusting omvat eveneens het Whiplash Protection System (WHIPS) en het Side Impact Protection System (SIPS) met zij-airbags en Inflatable Curtain. Gecombineerd met de overige airbags en de gordelspanners levert dat een optimale veiligheid van de inzittenden op.

Verjonging van de doelgroep
De nieuwe C30 speelt een belangrijke rol in ons streven om 600.000 Volvo's per jaar af te zetten", zegt Fredrik Arp. "Door deze verbreding (lees: verjonging) van ons modellenprogramma maken we het nieuwe, jonge klanten met een intensieve, dynamische levensstijl mogelijk een Volvo te kiezen die perfect aansluit bij hun wensen, behoeften en verlangens." De nieuwe Volvo C30 zal zijn publieksdebuut beleven tijdens de Autosalon van Parijs in september. De productie gaat eind dit jaar van start. Met de C30 beoogt Volvo Cars een verkooptarget van 65.000 auto's per jaar. Waarbij Italië, Duitsland, Spanje en Groot-Brittannië de grootste markten in Europa zullen zijn. De prijzen van de Volvo C30 zijn op dit moment nog niet bekend.