Later ontslag gedeeltelijk arbeidsongeschikten socialer
Vng
Persbericht
Later ontslag gedeeltelijk arbeidsongeschikten socialer
De AbvaKabo FNV verwijt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten zich niet te houden aan
het WIA-akkoord in de Pensioenkamer door gedeeltelijk arbeidsongeschikten niet per 1 juli
2006 te ontslaan, maar pas per 1 januari 2007.
Het College voor Arbeidszaken van de VNG is van mening dat zij met dit advies aan
gemeenten juist een zeer vergaande invulling geeft aan de doelstelling van de WIA,
namelijk het in dienst houden en zoveel mogelijk reïntegreren van
arbeidsongeschikten. Daarnaast zullen ook bij onverhoopt ontslag veel van de gedeeltelijk
arbeidsongeschikten er niet op achteruit gaan maar zelfs op vooruit gaan. Het verwijt van
de AbvaKabo dat de veel gedeeltelijk arbeidsongeschikten erop achteruit gaan en dat de
VNG zich niet houdt aan het WIA akkoord is uit de lucht gegrepen. In het WIA-akkoord is
geen verplichting opgenomen om gedeeltelijk arbeidsongeschikten na 1 juli 2006 zo snel
mogelijk te ontslaan.
Na de invoering van de WIA per 1 januari 2006 liet het WIA-akkoord over de gevolgen voor
de overheidssector tussen werkgevers en werknemers lang op zich wachten. De VNG wilde
daar de arbeidsongeschikte medewerkers niet de dupe van laten worden en heeft daarom uit
eigen beweging voorgesteld dat gemeenten hen niet al per 1 januari 2006 konden ontslaan,
maar pas per 1 juli 2006. Door de vakbonden is hiermee ingestemd. In aansluiting daarop
adviseert de VNG nu om gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers nog een half jaar
langer in dienst te houden tot 1 januari 2007.
Een langer dienstverband biedt de medewerker veel voordelen.
- Een langer dienstverband geeft medewerkers langer recht op loondoorbetaling volgens de
regels van de CAR-UWO. Deze rechten zijn ruimer dan de rechten op grond van de WIA.
Medewerkers hebben daardoor langer recht op een hoger inkomen dan wanneer zij waren
ontslagen.
- Een dienstverband biedt meer zekerheid dan ontslag.
- Een langer dienstverband biedt de medewerker meer kans op reïntegratie naar ander
werk. Uit vele praktijkvoorbeelden blijkt dat de kans op werkhervatting groter is als de
reïntegratie plaatsvindt van werk naar werk dan van werkloosheid naar werk.
- Herstel van de medewerker in de periode van 1 januari 2006 tot 1 januari 2007 betekent
dat de medewerker per 1 januari 2007 niet ontslagen kan worden. Was de medewerker al
eerder ontslagen, dan zou hij geen recht op werkhervatting bij de oude werkgever gehad.
Door uitstel van het ontslag is dit recht op werkhervatting in de eigen functie er wel.
Indien ontslag toch onverhoopt onvermijdelijk is, valt de werknemer bij ontslag na 1
januari 2007 onder een nieuwe aanvullende regeling. Naar verwachting gaat het hierbij om
hooguit enkele tientallen werknemers in een sector met in totaal bijna tweehonderdduizend
werknemers. Deze nieuwe aanvulling regeling die met instemming van de vakbonden tot stand
is gekomen, is gelijkwaardig aan de oude regeling. Hoewel deze nieuwe uitkering in de
beginfase iets lager is, is de duur bijna tweemaal zo lang, 10 jaar in plaats van 5 .
jaar. Daarnaast kent de nieuwe regeling een bonus bij werkhervatting die kan oplopen tot
maar liefst 6 maandsalarissen. Hierdoor zullen zeer velen van deze ontslagen werknemers
per saldo zelfs voordeel hebben.
Ook voor gemeenten heeft een langer dienstverband grote gevolgen. Zo bestaat langer een
loondoorbetalingsverplichting. De gemeente neemt hiermee langer de loonkosten voor zijn
rekening. Daarnaast betekent het feit dat het dienstverband langer blijft bestaan dat de
gemeente ook langer verplicht is om reïntegratie-inspanningen te verrichten. Door
het CvA-advies blijven mensen die vanaf 1 januari 2006 ontslagen hadden kunnen worden,
uiteindelijk tot een jaar langer in dienst van gemeenten.
Den Haag, 24 juli 2006