College inventariseert organisatorische aandachtspunten
In het concept Plan van Aanpak (PvA) Herstel Vertrouwen is een
drievoudig pad aangegeven:
· Herstel vertrouwen bestuur en burger;
· Verbeteren functioneren college en raad;
· Herstel vertrouwen ambtelijke organisatie en burger.
Veel maatregelen in het PvA betreffen de eerste twee punten. Wat
betreft het derde punt heeft het college een aantal zaken op een rij
gezet, waaraan het de komende periode met de gemeentelijke organisatie
wil gaan werken.
Het college wil hierbij nog eens benadrukken dat het vasthoudt aan de
eerdere constatering dat de gemeentelijke organisatie niet veel
verschilt van andere, vergelijkbare organisaties. Het college wil
echter wel een aantal zaken aanscherpen die in de afgelopen periode
minder aandacht hebben gekregen. Daarmee bouwt het college voort op de
eerder ingeslagen weg ter verbetering van de organisatie. Het
verbeteren van de dienstverlening is daarbij een belangrijk thema. Het
college wil onder andere meer gaan sturen op procedures en termijnen.
Doel hiervan is zorgen voor tijdigheid, correctheid en volledigheid
van informatie.
Dienstverlening
In het kader van het verbeteren van de dienstverlening in het algemeen
wenst het college meer scherpte van de organisatie. Daarnaast zal meer
aandacht worden besteed aan de aansluiting tussen enerzijds
beleidsontwikkeling en anderzijds de uitvoering. Dit heeft ook alles
te maken met een goed verloop van processen en procedures. Daarnaast
zal er ook een strategische visie ontwikkeld worden over wat de
gemeente over 4 jaar bereikt wil hebben. En aangezien de wereld
veranderlijker is dan ooit, wil het college er ook op toezien dat
nieuwe beleidsontwikkelingen op een proactieve manier worden
meegenomen in uitvoeringsplannen.
Plaats van Communicatie
Het team Communicatie zal worden ondergebracht in een kabinet rondom
het college, waar ook de inkoopcoördinatie en juridische zaken worden
ondergebracht. Het team communicatie zal worden uitgebreid met 1 fte.
Dit laatste omdat adequate communicatie een van de voorwaarden is om
het vertrouwen van de burger daadwerkelijk terug te winnen en omdat er
de nodige ontwikkelingen aan zitten te komen (denk aan DigiD en
digitale diensten). Uiteraard zal ook het PvA Herstel Vertrouwen de
nodige communicatieve inspanningen vergen. Denk aan een nieuwe
imago-campagne. Daarnaast zal het Lokaal Sociaal Beleid (denk o.a. aan
Wmo) communicatieve capaciteiten vragen.
VROM
Het college wil onderzoeken in hoeverre erop dit terrein meer kan
worden samengewerkt met de omliggende gemeenten. Daarnaast wil het
college de OMD-organisatie spoedig weer in de ambtelijke organisatie
onderbrengen. Immers het bestaan van de OMD is voor burgers
onduidelijk en verwarrend en bemoeilijkt eenduidige communicatie.
Uiteraard zal hierover met provincie, Acantus en consortium gesproken
worden.
Structuurvisie Delfzijl
Het college wil voor de komende vijf à tien jaar een structuurvisie op
Delfzijl ontwikkelen (uiteraard zal hierbij met betrokken burgers en
bedrijven vroegtijdig worden overlegd). Doel is de plannen rondom de
Eemsdelta te bundelen en de toekomst van Delfzijl in te bedden in de
Eemsdelta-regio in haar geheel.
Organisatie
Bovenstaande wensen/doelen betekenen een goede (administratieve)
organisatie. Het college wil om die reden de routing van de
B&W-stukken verbeteren. Dit komt de transparantie van de besluiten ten
goede. Daarnaast zouden er nieuwe functies moeten komen, zoals een
interne controller, subsidioloog en wordt er gedacht aan het
versterken van Economische Zaken, Sociale Zaken en cultuurbeleid.
Andere aandachtspunten zijn:
- versterking van het management;
- ontwikkeling van een strategisch personeelsbeleid (dit moet
de organisatorische verbeteringen ondersteunen en helpen
faciliteren).
Het project Herstel Vertrouwen (waarin bovenstaande punten worden
meegenomen) zou een looptijd moeten krijgen van 2006 tot 2010.
Gemeente Delfzijl