IBM
Nieuws
Verse producten nóg verser door IBM en Wageningen UR: Fresh on Demand
Ruim 1 miljard euro te winnen
Amsterdam, 24 Juli 2006 - IBM Nederland NV en Wageningen UR bundelen
hun krachten om de koppositie van Nederland in versketens verder uit
te bouwen en om consumenten specifieker te bedienen. In een
gezamenlijk initiatief genaamd Fresh On Demand gaan de partijen de
versketen van grond tot mond optimaliseren.
Fresh on Demand staat voor een open innovatie netwerk waarin IBM,
Wageningen UR en marktpartijen de strijd aangaan om voedselverliezen
in de keten en bij de consument tegen te gaan. Het verlies aan vers
voedsel is jaarlijks circa 3,5 miljard euro. Wanneer voedselverliezen
vergeleken wordt met onkruid (komt namelijk terug tenzij structureel
bestreden), zijn oplossingen in de vorm van (technologische) systemen
wenselijk. Daarom wordt in Fresh on Demand de kracht van twee sterke
Nederlandse sectoren (zakelijke dienstverlening/ICT en agrofood)
gecombineerd: IBM brengt haar ICT-kennis in en Wageningen UR haar
kennis over verse producten en ketens. Samen met marktpartijen
ontstaat hiermee een combinatie met nieuwe mogelijkheden. Integratie
van kennis leidt tot efficiëntere ketens, minder derving (40 %
reductie), versere producten en hogere marges voor alle ketenpartners.
Voor consumenten gelden vooral de nog versere producten en het minder
weggooien van eten als belangrijkste voordelen.
De partners verwachten met het programma een structurele bijdrage te
kunnen leveren aan het behoud van de Nederlandse koppositie. Voor de
Nederlandse verssector kan Fresh on Demand door middel van
kostenbesparingen en margevergrotingen een jaarlijks economisch
voordeel opleveren van ruim 1 miljard euro.
Om dit te bereiken worden vanuit verschillende invalshoeken
oplossingen gerealiseerd. Vanuit het perspectief van de consument
wordt inzicht verkregen in de wijze waarop consumenten met hun
producten omgaan na aanschaf en worden methodes ontwikkeld om dit
gedrag te optimaliseren. Daarnaast worden concepten ontwikkeld om de
sturing versketens efficiënt in te richten aan de hand van
retail-verkoopgegevens. Vanuit het perspectief van ketenpartijen wordt
onderzoek verricht naar nieuwe ketenconcepten en worden bestaande
concepten geoptimaliseerd.
Fresh on Demand heeft een looptijd van vijf jaar.
Voor informatie over IBM, surf naar www.ibm.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Gerjan Vasse
IBM Corporate Communications
06-20226356
gerjan_vasse@nl.ibm.com