IBM

Nieuws

Verse producten nóg verser door IBM en Wageningen UR: Fresh on Demand

Ruim 1 miljard euro te winnen

Amsterdam, 24 Juli 2006 - IBM Nederland NV en Wageningen UR bundelen hun krachten om de koppositie van Nederland in versketens verder uit te bouwen en om consumenten specifieker te bedienen. In een gezamenlijk initiatief genaamd Fresh On Demand gaan de partijen de versketen van grond tot mond optimaliseren.

Fresh on Demand staat voor een open innovatie netwerk waarin IBM, Wageningen UR en marktpartijen de strijd aangaan om voedselverliezen in de keten en bij de consument tegen te gaan. Het verlies aan vers voedsel is jaarlijks circa 3,5 miljard euro. Wanneer voedselverliezen vergeleken wordt met onkruid (komt namelijk terug tenzij structureel bestreden), zijn oplossingen in de vorm van (technologische) systemen wenselijk. Daarom wordt in Fresh on Demand de kracht van twee sterke Nederlandse sectoren (zakelijke dienstverlening/ICT en agrofood) gecombineerd: IBM brengt haar ICT-kennis in en Wageningen UR haar kennis over verse producten en ketens. Samen met marktpartijen ontstaat hiermee een combinatie met nieuwe mogelijkheden. Integratie van kennis leidt tot efficiëntere ketens, minder derving (40 % reductie), versere producten en hogere marges voor alle ketenpartners. Voor consumenten gelden vooral de nog versere producten en het minder weggooien van eten als belangrijkste voordelen.

De partners verwachten met het programma een structurele bijdrage te kunnen leveren aan het behoud van de Nederlandse koppositie. Voor de Nederlandse verssector kan Fresh on Demand door middel van kostenbesparingen en margevergrotingen een jaarlijks economisch voordeel opleveren van ruim 1 miljard euro.

Om dit te bereiken worden vanuit verschillende invalshoeken oplossingen gerealiseerd. Vanuit het perspectief van de consument wordt inzicht verkregen in de wijze waarop consumenten met hun producten omgaan na aanschaf en worden methodes ontwikkeld om dit gedrag te optimaliseren. Daarnaast worden concepten ontwikkeld om de sturing versketens efficiënt in te richten aan de hand van retail-verkoopgegevens. Vanuit het perspectief van ketenpartijen wordt onderzoek verricht naar nieuwe ketenconcepten en worden bestaande concepten geoptimaliseerd.

Fresh on Demand heeft een looptijd van vijf jaar.

Voor informatie over IBM, surf naar www.ibm.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Gerjan Vasse
IBM Corporate Communications

06-20226356
gerjan_vasse@nl.ibm.com