Digitale Gemeente Houten

Explosieve stijging hulpvragen via chat

zondag 23 juli 2006 - Bron: SOShulp Nederland

Steeds meer mensen zoeken hulp via internet. Dat blijkt uit het jaarverslag 2005 van de stichting SOShulp Nederland. Het aantal hulpvragen via chat en email is ten opzichte van 2004 met 39% gestegen. Bij de stichting zijn 7 Telefonische Hulpdiensten aangesloten, waaronder de SOS Telefonische Hulpdienst Utrecht.

In 2005 zochten 3107 hulpvragers ondersteuning via chat, 61% meer dan in 2004. Ruim 45% van de chatters was jonger dan 35 jaar. Belangrijke onderwerpen waren depressie, seksueel misbruik, relatieproblemen en psychiatrische problemen.

De hulpverleners zijn geselecteerde en getrainde vrijwilligers die ondersteund worden door professionele krachten. Telefonische hulpverlening is anoniem en heeft daarom een lage drempel om thema's die pijnlijk of beschamend zijn bespreekbaar te maken. Email en chat zijn nóg anoniemer en dus nóg veiliger.

De vrijwilligers van de SOS Telefonische Hulpdienst zijn dag en nacht bereikbaar voor elke inwoner van de regio Utrecht die behoefte heeft aan contact of het bespreken van problemen. Bel: 0900 0767. Via de chat zijn wij elke avond van de week te bereiken via www.soshulp.nl

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2006 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).