Kloof tussen provincies en plattelandsgemeenten
Akertech beheer b.v.
--- PERSBERICHT --- PERSBERICHT --- PERSBERICHT ---
KLOOF TUSSEN PROVINCIES EN PLATTELANDSGEMEENTEN
Twijfels bij gemeentebesturen over rol provincies en rijk in gebiedsontwikkeling
Veel plattelandsgemeenten in de zandprovincies zijn ontevreden over de rolverdeling op het
platteland. Het rijk en de provincies leggen de gemeenten doelen op die onhaalbaar blijken
en niet voldoende aansluiten op de lokale behoeften. En van de puur lokale projecten die
voor rijks- en provinciale subsidie worden voorgedragen, vallen nog teveel buiten de
boot.
Dit blijkt uit een enquête die door Akertech (adviesbureau voor Ruimtelijke
Ontwikkeling) uit Nijmegen is gehouden onder de verantwoordelijke wethouders van ruim 200
plattelandsgemeenten in Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg. Deze
enquête heeft de stemming onder de lokale bestuurders gepeild over de herinrichting
van het landelijk gebied. En die is niet onverdeeld positief.
Plattelandsgemeenten zijn het er vrijwel unaniem over eens dat zij van -met name de
provincie- te weinig speelruimte krijgen in de omvorming van het buitengebied. Het
platteland moet van het rijk op de schop, mede naar aanleiding van ruimtelijke claims die
elkaar in de weg zitten (landbouw, natuur, waterberging, wonen en recreatie). Bovendien
geven de matige milieucondities in vooral de zandprovincies aanleiding om het platteland
te 'revitaliseren'. Maar deze herontwikkeling gaat met horten en stoten. Uit de
enquête van Akertech blijkt dat driekwart van de gemeenten de rijksoverheid veel te
optimistisch vindt, als het gaat om het tempo waarin de veranderingen moeten plaatsvinden.
Het rijk denkt in hun ogen veel te gemakkelijk over het beïnvloeden van de
grondmobiliteit, het verplaatsen van intensieve veehouderij uit natuurgebieden en het
aanleggen van nieuwe natuur: 'Tel daar maar gerust 10 jaar bij op', menen zij.
Meer nog dan het rijk, zijn de provincies de gebeten hond, zoveel is wel duidelijk. Zij
krijgen er in de enquête flink van langs. Zo blijkt er op gemeentelijk niveau grote
onvrede te heersen over lange procedures en de veelvuldige afwijzing van initiatieven die
uit de gemeenten zelf komen. Stroperige procedures, verlammende regels en voorwaarden,
knellende beleidskaders..., de provincie is nauwelijks betrokken bij het platteland, zo
meent een meerderheid van de gemeenten. 'De hogere overheid moet meer vertrouwen hebben
in de kwaliteit van de lagere overheid' schrijft een Gelderse wethouder enigszins
gepikeerd. De bestuurlijke vernieuwing die met een nieuwe rolverdeling tussen provincie
en gemeente gepaard gaat, kan de meeste gemeentebestuurders gestolen worden, zo lijkt
het. Met het zicht op de aanstaande Wet Inrichting Landelijk Gebied (WILG), die op 1
januari 2007 in werking treedt, is dit een veeg teken.
Nijmegen, 21 juli 2006