Kloof tussen provincies en plattelandsgemeenten

Akertech beheer b.v.


--- PERSBERICHT --- PERSBERICHT --- PERSBERICHT ---

KLOOF TUSSEN PROVINCIES EN PLATTELANDSGEMEENTEN

Twijfels bij gemeentebesturen over rol provincies en rijk in gebiedsontwikkeling

Veel plattelandsgemeenten in de zandprovincies zijn ontevreden over de rolverdeling op het platteland. Het rijk en de provincies leggen de gemeenten doelen op die onhaalbaar blijken en niet voldoende aansluiten op de lokale behoeften. En van de puur lokale projecten die voor rijks- en provinciale subsidie worden voorgedragen, vallen nog teveel buiten de boot.

Dit blijkt uit een enquête die door Akertech (adviesbureau voor Ruimtelijke Ontwikkeling) uit Nijmegen is gehouden onder de verantwoordelijke wethouders van ruim 200 plattelandsgemeenten in Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Limburg. Deze enquête heeft de stemming onder de lokale bestuurders gepeild over de herinrichting van het landelijk gebied. En die is niet onverdeeld positief.

Plattelandsgemeenten zijn het er vrijwel unaniem over eens dat zij van -met name de provincie- te weinig speelruimte krijgen in de omvorming van het buitengebied. Het platteland moet van het rijk op de schop, mede naar aanleiding van ruimtelijke claims die elkaar in de weg zitten (landbouw, natuur, waterberging, wonen en recreatie). Bovendien geven de matige milieucondities in vooral de zandprovincies aanleiding om het platteland te 'revitaliseren'. Maar deze herontwikkeling gaat met horten en stoten. Uit de enquête van Akertech blijkt dat driekwart van de gemeenten de rijksoverheid veel te optimistisch vindt, als het gaat om het tempo waarin de veranderingen moeten plaatsvinden. Het rijk denkt in hun ogen veel te gemakkelijk over het beïnvloeden van de grondmobiliteit, het verplaatsen van intensieve veehouderij uit natuurgebieden en het aanleggen van nieuwe natuur: 'Tel daar maar gerust 10 jaar bij op', menen zij.

Meer nog dan het rijk, zijn de provincies de gebeten hond, zoveel is wel duidelijk. Zij krijgen er in de enquête flink van langs. Zo blijkt er op gemeentelijk niveau grote onvrede te heersen over lange procedures en de veelvuldige afwijzing van initiatieven die uit de gemeenten zelf komen. Stroperige procedures, verlammende regels en voorwaarden, knellende beleidskaders..., de provincie is nauwelijks betrokken bij het platteland, zo meent een meerderheid van de gemeenten. 'De hogere overheid moet meer vertrouwen hebben in de kwaliteit van de lagere overheid' schrijft een Gelderse wethouder enigszins gepikeerd. De bestuurlijke vernieuwing die met een nieuwe rolverdeling tussen provincie en gemeente gepaard gaat, kan de meeste gemeentebestuurders gestolen worden, zo lijkt het. Met het zicht op de aanstaande Wet Inrichting Landelijk Gebied (WILG), die op 1 januari 2007 in werking treedt, is dit een veeg teken.

Nijmegen, 21 juli 2006