Vereniging FME-CWM

Deze informatie is het laatst gewijzigd op: 21 jul 2006


Cursus Personeelsbeoordeling en dossiervorming

Inleiding
Het is inmiddels voldoende bekend dat er inspanningen nodig zijn om mensen te laten presteren in de richting van gewenste doelen. Het is utopisch te veronderstellen dat medewerkers in bedrijven vanzelfsprekend dezelfde doelstellingen beogen. Al was het maar omdat bedrijfs-/afdelings-/functiedoelen zich lang niet altijd verhouden met privédoelstellingen.

Met allerlei vormen van (formeel) overleg proberen leidinggevenden met medewerkers op één lijn te komen. De laatste jaren blijkt dat, naast functionerings- en beoordelingsgesprekken, wordt gekozen voor coaching en competentiemanagement. De veronderstelling is dat zowel de leidinggevende als de medewerker verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van organisatie en individu (employability).

Uitvoering geven aan het bovenstaande blijkt in de praktijk niet mee te vallen. Het op de juiste manier gebruiken van het beoordelingssysteem is niet eenvoudig. Zo blijkt vaak na jaren dat een relatief groot aantal medewerkers dezelfde beoordeling krijgt en dit jaar na jaar. Ook van de beoogde beloningsdifferentiatie is vaak vrijwel niets meer over. Sterker nog, zelfs medewerkers waarvan bekend is dat zij een mindere prestatie leveren worden beoordeeld op een manier die vergelijkbaar is met veel collegas. Hetzelfde geldt vaak voor de beloning.

Op een goed moment ontstaat bij directie, leidinggevenden, medewerkers en/of ondernemingsraad onvrede met de situatie. Vervolgens krijgt het (beoordelings)systeem de schuld: Er valt niet te werken met dit systeem. De werkelijkheid is anders: het systeem wordt niet toegepast op de bedoelde wijze. Daarvoor zijn echter kennis en kundigheid vereist bij de gebruikers van het systeem, met name bij leidinggevenden en personeelsfunctionarissen. Om helderheid te verschaffen op het terrein van formeel overleg zoals het voeren van beoordelingsgesprekken heeft MOD een cursusdag opgezet over personeelsbeoordeling en dossieropbouw.

In welke situaties is het streven naar prestatieverbetering (nog) haalbaar en in welk geval is van elkaar afscheid nemen de 'beste' oplossing? Moet er worden gecoacht? Moet er scherper worden beoordeeld? Moet er een disciplinegesprek worden gevoerd? Moet er een dossier worden aangelegd? Kortom, wat is de meest wenselijke aanpak in welk geval? Welke mogelijkheden zijn er om disciplinaire maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld boeteoplegging, loonstopzetting, functiewijziging, degradatie? Wanneer kan ik iemand ontslaan en wat is dan de beste weg, CWI of kantonrechter? Hoe moet ik omgaan met wangedrag binnen mijn onderneming? Welke wijzigingen treden er volgend jaar in werking met betrekking tot de WW? Wanneer moet ik een werknemer bij ontslag een vergoeding meegeven en zo ja, hoe bepaal ik wat een redelijke vergoeding is? Op deze vragen en uw eigen vragen krijgt u antwoord gedurende deze eendaagse cursus.

Datum en locatie
De cursus wordt gegeven op 11 oktober in Hilversum.

Doel
Gespreksmethodieken gericht op prestatieverbetering (van coachingsgesprek tot disciplinegesprek) en wegwijs worden op het terrein van dossiervorming en de diverse mogelijkheden tot het nemen van disciplinaire maatregelen en ontslagmaatregelen.

Doelgroep
Directieleden, leden van managementteams, leidinggevenden en verantwoordelijken voor het personeelsbeleid.

Meer informatie
Meer informatie over deze cursus vindt u op de website van MOD.