Deze informatie is het laatst gewijzigd op: 21 jul 2006
Cursus Personeelsbeoordeling en dossiervorming
Inleiding
Het is inmiddels voldoende bekend dat er inspanningen nodig zijn om
mensen te laten presteren in de richting van gewenste doelen. Het is
utopisch te veronderstellen dat medewerkers in bedrijven
vanzelfsprekend dezelfde doelstellingen beogen. Al was het maar omdat
bedrijfs-/afdelings-/functiedoelen zich lang niet altijd verhouden met
privédoelstellingen.
Met allerlei vormen van (formeel) overleg proberen leidinggevenden met
medewerkers op één lijn te komen. De laatste jaren blijkt dat, naast
functionerings- en beoordelingsgesprekken, wordt gekozen voor coaching
en competentiemanagement. De veronderstelling is dat zowel de
leidinggevende als de medewerker verantwoordelijk zijn voor de
ontwikkeling van organisatie en individu (employability).
Uitvoering geven aan het bovenstaande blijkt in de praktijk niet mee
te vallen. Het op de juiste manier gebruiken van het
beoordelingssysteem is niet eenvoudig. Zo blijkt vaak na jaren dat een
relatief groot aantal medewerkers dezelfde beoordeling krijgt en dit
jaar na jaar. Ook van de beoogde beloningsdifferentiatie is vaak
vrijwel niets meer over. Sterker nog, zelfs medewerkers waarvan bekend
is dat zij een mindere prestatie leveren worden beoordeeld op een
manier die vergelijkbaar is met veel collegas. Hetzelfde geldt vaak
voor de beloning.
Op een goed moment ontstaat bij directie, leidinggevenden, medewerkers
en/of ondernemingsraad onvrede met de situatie. Vervolgens krijgt het
(beoordelings)systeem de schuld: Er valt niet te werken met dit
systeem. De werkelijkheid is anders: het systeem wordt niet toegepast
op de bedoelde wijze. Daarvoor zijn echter kennis en kundigheid
vereist bij de gebruikers van het systeem, met name bij
leidinggevenden en personeelsfunctionarissen. Om helderheid te
verschaffen op het terrein van formeel overleg zoals het voeren van
beoordelingsgesprekken heeft MOD een cursusdag opgezet over
personeelsbeoordeling en dossieropbouw.
In welke situaties is het streven naar prestatieverbetering (nog)
haalbaar en in welk geval is van elkaar afscheid nemen de 'beste'
oplossing? Moet er worden gecoacht? Moet er scherper worden
beoordeeld? Moet er een disciplinegesprek worden gevoerd? Moet er een
dossier worden aangelegd? Kortom, wat is de meest wenselijke aanpak in
welk geval? Welke mogelijkheden zijn er om disciplinaire maatregelen
te nemen zoals bijvoorbeeld boeteoplegging, loonstopzetting,
functiewijziging, degradatie? Wanneer kan ik iemand ontslaan en wat is
dan de beste weg, CWI of kantonrechter? Hoe moet ik omgaan met
wangedrag binnen mijn onderneming? Welke wijzigingen treden er volgend
jaar in werking met betrekking tot de WW? Wanneer moet ik een
werknemer bij ontslag een vergoeding meegeven en zo ja, hoe bepaal ik
wat een redelijke vergoeding is? Op deze vragen en uw eigen vragen
krijgt u antwoord gedurende deze eendaagse cursus.
Datum en locatie
De cursus wordt gegeven op 11 oktober in Hilversum.
Doel
Gespreksmethodieken gericht op prestatieverbetering (van
coachingsgesprek tot disciplinegesprek) en wegwijs worden op het
terrein van dossiervorming en de diverse mogelijkheden tot het nemen
van disciplinaire maatregelen en ontslagmaatregelen.
Doelgroep
Directieleden, leden van managementteams, leidinggevenden en
verantwoordelijken voor het personeelsbeleid.
Meer informatie
Meer informatie over deze cursus vindt u op de website van MOD.
Vereniging FME-CWM