Tijd dringt voor mobiele operators
Roland berger
Roland Berger Strategy Consultants waarschuwt operators
Tijd dringt voor succes mobiele datadiensten
Amsterdam, 21 juli 2006 - De spanning stijgt voor Nederlandse mobiele operators. Door
toenemende prijserosie op spraak en SMS en stokkende marktpenetratie, zien zij hun
omzetten nauwelijks meer stijgen. Hierdoor neemt de druk op inkomsten uit innovatieve
mobiele datadiensten toe. Tot op heden zijn de resultaten van deze meer geavanceerde
diensten als bijvoorbeeld MMS (multimedia messaging) teleurstellend: momenteel beslaan
innovatieve datadiensten slechts vijf procent van de omzet. Dit alles blijkt uit een
internationale studie van Roland Berger Strategy Consultants. Toch zijn mobiele
datadiensten volgens het strategisch adviesbureau nog steeds veelbelovend.
Mobiele datadiensten gelden internationaal al jaren als het beloofde land voor mobiele
operators. Lang werd aangenomen dat inkomsten hieruit voor voldoende compensatie zouden
kunnen zorgen bij toenemende prijsconcurrentie. Deze belofte hebben zij echter tot op
heden niet in kunnen lossen. Dit was aanleiding voor Roland Berger om te spreken met
telecommunicatie-experts en marketing- en product managers uit zeven Europese landen. In
het onderzoek What's the score on mobile data services? stond de vraag centraal wat er
moet gebeuren om de verwachte inkomsten uit mobiele datadiensten alsnog waar te kunnen
maken. Jochem Moerkerken, lid van het Nederlandse management team van Roland Berger,
biedt vijf adviezen:
Zorg dat het werkt
Om een daadwerkelijke toename in het gebruik van mobiele datadiensten te zien, is het
noodzakelijk dat voldoende consumenten de geavanceerde technologie in handen hebben,
én dat deze technologie goed functioneert. Eén van de grootste problemen
bij mobiele datadiensten is het gebrek aan compatibiliteit, oftewel: verschillende
producten en merken die niet met elkaar kunnen 'praten'. Het komt nog steeds voor dat een
MMS bericht van een Nokia niet te ontvangen is met een Samsung-toestel. Intensieve
samenwerking en standaardisatie zijn dan ook een absolute vereiste. 'Hoewel operators
sinds een jaar betere producten op de markt brengen - de toestellen worden automatisch
geconfigureerd 'over the air'- , moeten klanten bij oude toestellen zelf nog handmatig
instellingen doorvoeren, Als het twee keer niet lukt, haken veel gebruikers af. Om ze
dan weer aan te laten haken is lastig,' aldus Moerkerken.
Zorg voor gebruiksgemak
Niet alleen consumenten, maar ook zakelijke gebruikers haken vaak af bij een te hoge
complexiteit. Ingewikkelde menu's, vaak met verschillende lagen en onduidelijke
sneltoetsen, zijn simpelweg te veel gevraagd voor de gemiddelde gebruiker. 'Het instellen
gaat dus al beter, maar technisch functioneren wil nog niet zeggen dat het voldoet aan de
klantverwachting. Door foto's te versturen met de telefoon wil je een moment delen. Als
de ontvanger geen MMS kan ontvangen en naar een PC moet, een internetverbinding moet
maken, de foto moet downloaden en dan hopen dat deze leesbaar is, is het moment al weer
voorbij.'
Zorg voor transparantie
De branche moet simpele diensten aanbieden met een doorzichtige prijsstructuur, inclusief
lage instaptarieven en zonder verborgen kosten. Voor consumenten is transparantie het
belangrijkste criterium bij het maken van keuzes. 'De complexe tarievenstructuur voor
datadiensten maakt het voor klanten nagenoeg onmogelijk in te schatten hoeveel zij
maandelijks moeten betalen, terwijl men nu nog maar nauwelijks gebruik maakt van andere
diensten dan bellen en het versturen van SMS. Gelukkig zijn recente prijsdalingen en
-vereenvoudigingen van bijvoorbeeld KPN hierin veelbelovend,' aldus Moerkerken.
Zorg voor voldoende gebruiksmogelijkheden
De consument wil geavanceerde toepassingen en producten, en is bereid hiervoor te betalen.
Een voorwaarde hierbij is echter wel dat het leuk is om deze technologie te gebruiken. Een
multimediabericht versturen, kan alleen als ook de ontvanger over een MMS-telefoon
beschikt. Voor het slagen van mobiele datadiensten is dan ook een hoge marktpenetratie
vereist. Roland Berger verwacht dat deze benodigde marktpenetratie pas in 2007 wordt
gehaald.
Zorg dat het snel werkt
Snelheid is alles. MP3-spelers op mobiele telefoons verliezen hun functionaliteit als het
downloaden van een liedje verscheidene minuten in beslag neemt. Zo werd WAP al cynisch
Wait and Pay genoemd en is UMTS, ondanks snelle vooruitgang, nog niet op het gewenste
niveau. Kortom, bandbreedte blijft het sleutelwoord. 'Bij real-time services zoals
telefonie en videotelefonie, is vertraagd signaal of zelfs het wegvallen van signaal,
niet acceptabel voor gebruikers. Operators moeten hier rekening mee houden als zij nieuwe
diensten lanceren,' aldus Moerkerken.
Conclusie
'De Nederlandse spelers doen er goed aan om te leren van de weinige successen die er
wèl zijn. De Blackberry is een voorbeeld van zo'n groot succes. De penetratie
hiervan in de zakelijke markt neemt snel toe doordat het simpel, betrouwbaar en
functioneel is,'aldus Moerkerken. 'Dit verlengstuk van de office-agenda en e-mailbox
biedt precies waar de zakelijk gebruiker naar op zoek was én het is vooraf
geïnstalleerd.' Moerkerken constateert dat de meeste mobiele toepassingen in het
bedrijfsleven een lange aanlooptijd kennen. 'Dit komt vooral doordat veelal sprake is van
maatwerk.'
Optimistisch is Moerkerken over de consumentenmarkt. 'De hordes liggen daar lager.' Vooral
jongeren zijn bedreven in het gebruik van multimediatelefoons. 'Terwijl zakelijke
gebruikers alles panklaar willen hebben, vinden jeugdige consumenten het niet erg om wat
te experimenteren. Ringtones, screensavers en spelletjes hebben de weg geplaveid voor de
meer ingewikkelde diensten. Moerkerken verwacht veel van cross media. Hoewel de
aanlooptijd voor succesvolle mobiele datadiensten nu eenmaal lang is, bieden ze nog
steeds een enorm groeipotentieel voor operators.'
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.
35)