21-7-2006
Topscores voor Mazda in JD power onderzoek in Duitsland
Ook dit jaar behoort Mazda weer tot de top drie in het Duitse JD Power
onderzoek naar de klanttevredenheid bij auto-eigenaren. Het onderzoek
werd in Duitsland gehouden onder 22.000 bezitters van een maximaal
twee jaar oude auto naar de tevredenheid op het gebied van kwaliteit,
betrouwbaarheid, aantrekkelijkheid van het model, de service van de
dealer en de autokosten. Evenals vorig jaar is Mazda daarmee één van
de topmerken in Duitsland met een positieve uitstraling naar andere
markten in Europa.
In het D-segment van de middenklassers won de Mazda6 met overmacht en
behaalde met 861 punten de hoogste score van alle autos in het
onderzoek, ongeacht het segment. De Mazda MX-5 bevestigde zn reputatie
als één van s werelds meest favoriete roadsters met de eerste plaats
in de categorie van de sportautos. Mazda behaalde in twee andere
categorieën ook nog uitstekende tweede plaatsen: de Mazda3 in het
C-segment en de Mazda Premacy in de klasse van de midi-MPVs.
Al deze scores resulteerden uiteindelijk in een zeer sterke derde
plaats voor Mazda in de eindrangschikking met een totaal van 834
punten. De uitslag is daarmee veel hoger dan het gemiddelde van 795
punten van de totaal 28 merken in dit Duitse
klanttevredenheidsonderzoek. Mazda scoort met dit puntenaantal hoger
op het gebied van klanttevredenheid dan de bekende luxe merken.
J.D. Power & Associates is een wereldomspannend bureau voor marketing
services, dat actief is in de belangrijkste sectoren zoals
marktonderzoek, voorspellingen, advies, opleiding en
klanttevredenheid. De genoemde scores peilen de mate waarin aan de
verwachtingen van de klanten van een bepaald automerk worden voldaan.
In volgorde van belangrijkheid worden de klanten ondervraagd over:
* Kwaliteit / betrouwbaarheid van de auto. Aan dit punt wordt een
gewicht van 30% van de totale score toegekend
* De aantrekkingskracht van de auto. Hoe waardeert de eigenaar de
prestaties, het ontwerp, het comfort en de uitrusting van de auto
(25%)
* Tevredenheid op het gebied van de service van de dealer (23%)
* De door de eigenaar te dragen autokosten (22%)
Mazda