Chevrolet richt het vizier op Mexico na intensieve tests
(7/21/2006)
Over ruim een week gaat de tweede helft van het World Touring Car
Championship 2006 van start in Puebla, Mexico. Na de eerste âfly-awayâ
race in Brazilië is de race op het Puebla-Amozoc circuit de tweede
van vier âoverzeeseâ evenementen. En het Chevrolet team racet graag in
Zuid Amerika, want de drie Chevrolet WTCC-coureurs zullen Chevrolet
Argentinië later dit jaar gaan helpen bij hun titelgevecht in het
nationale TC2000 toerwagenkampioenschap.
âJorge Maiquez, mijn Argentijnse collega, bezocht ons team tijdens de
vorige WTCC-race in Brazilië,â aldus Eric Nève, Motorsport Manager
van Chevrolet Europe. âTraditioneel gezien worden er in het
Argentijnse kampioenschap korte races verreden, maar eind oktober is
er een race in Buenos Aires over een afstand van 200 kilometer, waarin
een tweede coureur aan het bestaande team wordt toegevoegd. Op een
gegeven ogenblik hebben we de mogelijkheid besproken hoe positief het
zou kunnen werken om alle drie WTCC-coureurs aan de bestaande teams
toe te voegen als âingehuurde krachtenâ en daarmee was het bezegeld.
Alain Menu heeft al enkele malen eerder in het kampioenschap gereden,
dus we hoefden hem niet te overtuigen. Nicola en Rob stonden eveneens
te popelen. Ik denk dat het zowel voor de TC2000 klasse als voor
Chevroletâs marketing- en communicatieactiviteiten een positieve
ontwikkeling is om drie WK-coureurs in een nationale klasse te hebben.
Het geeft tevens aan dat wij bij Chevrolet elkaar graag helpen, zelfs
als dat aan de andere kant van de wereld is.â
âAutosport is bijzonder populair in Argentinië,â verklaart Jorge
Maiquez namens de autosportdivisie van GM Argentinië, âen racefans
lopen hier al decennia lang warm voor toerwagenraces. Zelfs Fangio
startte zijn carrière in een toerwagen. De belangrijkste race van het
seizoen, die plaats vindt in Buenos Aires (op het Autódromo Ãscar
Gàlvez in het Almirante Brown Park) is een historisch evenement. Het
wordt gehouden in de hoofdstad, brengt vaak de beslissing in het
kampioenschap, wordt gereden in een dubbel format â 200 kilometer met
twee coureurs per auto â en trekt veel toeschouwers, vorig jaar nog
70.000 mensen. Het evenement vormt tevens een belangrijk
PR-instrument, omdat er door fabrikanten en sponsors veel Vips worden
uitgenodigd. Voor Chevrolet is TC2000 één van de belangrijkste
communicatietools en het speelt daarmee in op de grote passie voor de
autosport in dit land.â
âWe zijn bijzonder verheugd en trots dat de drie Chevrolet
WTCC-coureurs tijdens dit evenement voor ons zullen rijden,â vervolgt
Maiquez. âHet is een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen onze
teams en ik hoop dan ook dat dit in de toekomst tot mogelijke andere
projecten zal leiden. In Curitiba hebben vijf mensen van ons team,
inclusief de technisch directeur en twee engineers, het gehele weekend
bij het Chevrolet WTCC-team doorgebracht. Het was een uiterst
bruikbare ervaring, die onze verwachtingen ver te boven ging. We
konden zelf zien hoe het Chevrolet-team werkt, we konden het hoge
professionele niveau van RML zelf ervaren en konden tal van
interessante inzichten met onze collegaâs delen. Het was leerzaam om
te zien hoe zoân team wordt gerund, hoe het werk van de engineers en
monteurs wordt gestroomlijnd en hoe alle processen worden doorlopen.â
Alain Menu heeft al tweemaal eerder deelgenomen aan de 200 Kilometer
van Buenos Aires, waarbij hij in 2004 als tweede en in 2005 als derde
finishte. âHet is een fantastisch evenement,â aldus Menu. âDe sfeer is
geweldig, de tribunes zijn vol en de mensen zijn zonder uitzondering
enthousiast. Hun autoâs zijn een beetje vergelijkbaar met de autoâs
waarmee wij in het WTCC rijden, hoewel zij meer aerodynamische grip
hebben. Nic en Rob zouden geen problemen mogen ondervinden om zich aan
de Argentijnse stijl van racen aan te passen!â
Bovendien is Menu er vrij zeker van ook in Puebla enige punten te
kunnen scoren. âHet nieuwe ontwerp van het circuit zou ons beter
moeten liggen, omdat één van de langzamere bochten niet langer in
het parcours is opgenomen. We hebben het voordeel dat we zonder
succesgewicht kunnen rijden, hoewel ik nog steeds vijf kilo ballast
aan boord heb. Ik denk dat we op dit circuit best goed kunnen
kwalificeren en in staat zijn tijdens de eerste race in de top acht te
eindigen. Afhankelijk van de uitslag kunnen we daardoor in Race 2
wellicht voor een verrassing zorgen.
Aan Rob Huff hoefde de vraag of hij in oktober in Argentinië wilde
racen niet gesteld te worden, want hij probeert alles waar banden
onder zitten en een motor in het vooronder. âHet is natuurlijk erg
leuk om voor deze race gevraagd te worden. Het wordt pas mijn tweede
endurance race, na de 12 Uren van Spa vorig jaar. De TC2000 autoâs
zijn klaarblijkelijk vergelijkbaar met de onze, met vergelijkbare
motoren en eveneens voorwielaandrijving. Zij rijden op grotere banden
en zijn iets scherper op het aerodynamische vlak, maar buiten dat ben
ik er van overtuigd dat we ons meteen thuis zullen voelen.â
Net als de rest van het team staat ook Huff te popelen om naar Mexico
te gaan. âHet aangepaste circuit zal een stuk veiliger zijn, ondanks
dat het niet zoveel is veranderd. Het is nu een stukje langer (3,36 km
in plaats van 3,13 km), maar vorig jaar bleek het al een goede baan
voor onze auto. In combinatie met hetgeen we de afgelopen twaalf
maanden geleerd hebben, denk ik dat we het daar goed zullen doen.
Bovendien heb ik twee dagen in Rockingham getest om de prestaties voor
de kwalificatie te verbeteren. In race set-up is onze auto
concurrerend, maar op de een of andere manier hebben we vaak problemen
tijdens de kwalificatie, waar we net die ene snelle ronde nodig
hebben. Door het testwerk in Rockingham waren we tevens in de unieke
gelegenheid om op een verkant circuit te testen. Precies wat we nodig
hadden om ons op Puebla voor te bereiden, omdat het aangepaste
circuitontwerp nu voorziet in twee verkantte bochten.â
Net als Huff heeft ook Nicola Larini enkele dagen getest, in zijn
geval op Pembrey. âHet doel van deze test was het optimaliseren van de
bandenefficiency en het corrigeren van de neiging tot onderstuur die
de auto heeft. Vanaf de tweede dag konden we onder perfectie
omstandigheden testen, zowel in kwalificatie als race set-up. Er wordt
deze zomer nog meer getest en het is zeer belangrijk om dit
ontwikkelingswerk voort te zetten, omdat we pas op de helft van het
seizoen zitten.â
BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai