AutoRai

Chevrolet richt het vizier op Mexico na intensieve tests

(7/21/2006)
Over ruim een week gaat de tweede helft van het World Touring Car Championship 2006 van start in Puebla, Mexico. Na de eerste âfly-awayâ race in Brazilië is de race op het Puebla-Amozoc circuit de tweede van vier âoverzeeseâ evenementen. En het Chevrolet team racet graag in Zuid Amerika, want de drie Chevrolet WTCC-coureurs zullen Chevrolet Argentinië later dit jaar gaan helpen bij hun titelgevecht in het nationale TC2000 toerwagenkampioenschap.
âJorge Maiquez, mijn Argentijnse collega, bezocht ons team tijdens de vorige WTCC-race in Brazilië,â aldus Eric Nève, Motorsport Manager van Chevrolet Europe. âTraditioneel gezien worden er in het Argentijnse kampioenschap korte races verreden, maar eind oktober is er een race in Buenos Aires over een afstand van 200 kilometer, waarin een tweede coureur aan het bestaande team wordt toegevoegd. Op een gegeven ogenblik hebben we de mogelijkheid besproken hoe positief het zou kunnen werken om alle drie WTCC-coureurs aan de bestaande teams toe te voegen als âingehuurde krachtenâ en daarmee was het bezegeld. Alain Menu heeft al enkele malen eerder in het kampioenschap gereden, dus we hoefden hem niet te overtuigen. Nicola en Rob stonden eveneens te popelen. Ik denk dat het zowel voor de TC2000 klasse als voor Chevroletâs marketing- en communicatieactiviteiten een positieve ontwikkeling is om drie WK-coureurs in een nationale klasse te hebben. Het geeft tevens aan dat wij bij Chevrolet elkaar graag helpen, zelfs als dat aan de andere kant van de wereld is.â

âAutosport is bijzonder populair in Argentinië,â verklaart Jorge Maiquez namens de autosportdivisie van GM Argentinië, âen racefans lopen hier al decennia lang warm voor toerwagenraces. Zelfs Fangio startte zijn carrière in een toerwagen. De belangrijkste race van het seizoen, die plaats vindt in Buenos Aires (op het Autódromo Ãscar Gàlvez in het Almirante Brown Park) is een historisch evenement. Het wordt gehouden in de hoofdstad, brengt vaak de beslissing in het kampioenschap, wordt gereden in een dubbel format â 200 kilometer met twee coureurs per auto â en trekt veel toeschouwers, vorig jaar nog 70.000 mensen. Het evenement vormt tevens een belangrijk PR-instrument, omdat er door fabrikanten en sponsors veel Vips worden uitgenodigd. Voor Chevrolet is TC2000 één van de belangrijkste communicatietools en het speelt daarmee in op de grote passie voor de autosport in dit land.â

âWe zijn bijzonder verheugd en trots dat de drie Chevrolet WTCC-coureurs tijdens dit evenement voor ons zullen rijden,â vervolgt Maiquez. âHet is een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen onze teams en ik hoop dan ook dat dit in de toekomst tot mogelijke andere projecten zal leiden. In Curitiba hebben vijf mensen van ons team, inclusief de technisch directeur en twee engineers, het gehele weekend bij het Chevrolet WTCC-team doorgebracht. Het was een uiterst bruikbare ervaring, die onze verwachtingen ver te boven ging. We konden zelf zien hoe het Chevrolet-team werkt, we konden het hoge professionele niveau van RML zelf ervaren en konden tal van interessante inzichten met onze collegaâs delen. Het was leerzaam om te zien hoe zoân team wordt gerund, hoe het werk van de engineers en monteurs wordt gestroomlijnd en hoe alle processen worden doorlopen.â

Alain Menu heeft al tweemaal eerder deelgenomen aan de 200 Kilometer van Buenos Aires, waarbij hij in 2004 als tweede en in 2005 als derde finishte. âHet is een fantastisch evenement,â aldus Menu. âDe sfeer is geweldig, de tribunes zijn vol en de mensen zijn zonder uitzondering enthousiast. Hun autoâs zijn een beetje vergelijkbaar met de autoâs waarmee wij in het WTCC rijden, hoewel zij meer aerodynamische grip hebben. Nic en Rob zouden geen problemen mogen ondervinden om zich aan de Argentijnse stijl van racen aan te passen!â

Bovendien is Menu er vrij zeker van ook in Puebla enige punten te kunnen scoren. âHet nieuwe ontwerp van het circuit zou ons beter moeten liggen, omdat één van de langzamere bochten niet langer in het parcours is opgenomen. We hebben het voordeel dat we zonder succesgewicht kunnen rijden, hoewel ik nog steeds vijf kilo ballast aan boord heb. Ik denk dat we op dit circuit best goed kunnen kwalificeren en in staat zijn tijdens de eerste race in de top acht te eindigen. Afhankelijk van de uitslag kunnen we daardoor in Race 2 wellicht voor een verrassing zorgen.

Aan Rob Huff hoefde de vraag of hij in oktober in Argentinië wilde racen niet gesteld te worden, want hij probeert alles waar banden onder zitten en een motor in het vooronder. âHet is natuurlijk erg leuk om voor deze race gevraagd te worden. Het wordt pas mijn tweede endurance race, na de 12 Uren van Spa vorig jaar. De TC2000 autoâs zijn klaarblijkelijk vergelijkbaar met de onze, met vergelijkbare motoren en eveneens voorwielaandrijving. Zij rijden op grotere banden en zijn iets scherper op het aerodynamische vlak, maar buiten dat ben ik er van overtuigd dat we ons meteen thuis zullen voelen.â

Net als de rest van het team staat ook Huff te popelen om naar Mexico te gaan. âHet aangepaste circuit zal een stuk veiliger zijn, ondanks dat het niet zoveel is veranderd. Het is nu een stukje langer (3,36 km in plaats van 3,13 km), maar vorig jaar bleek het al een goede baan voor onze auto. In combinatie met hetgeen we de afgelopen twaalf maanden geleerd hebben, denk ik dat we het daar goed zullen doen. Bovendien heb ik twee dagen in Rockingham getest om de prestaties voor de kwalificatie te verbeteren. In race set-up is onze auto concurrerend, maar op de een of andere manier hebben we vaak problemen tijdens de kwalificatie, waar we net die ene snelle ronde nodig hebben. Door het testwerk in Rockingham waren we tevens in de unieke gelegenheid om op een verkant circuit te testen. Precies wat we nodig hadden om ons op Puebla voor te bereiden, omdat het aangepaste circuitontwerp nu voorziet in twee verkantte bochten.â

Net als Huff heeft ook Nicola Larini enkele dagen getest, in zijn geval op Pembrey. âHet doel van deze test was het optimaliseren van de bandenefficiency en het corrigeren van de neiging tot onderstuur die de auto heeft. Vanaf de tweede dag konden we onder perfectie omstandigheden testen, zowel in kwalificatie als race set-up. Er wordt deze zomer nog meer getest en het is zeer belangrijk om dit ontwikkelingswerk voort te zetten, omdat we pas op de helft van het seizoen zitten.â

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster