Ingezonden persbericht


Donderdag 20 juli 2006

----------
Deze week in FEM Business


Excellerende Hollanders
Zonder internationale ervaring is het niet meer mogelijk de top te halen. Voor Nederlands toptalent is dat echter steeds lastiger. Zelfs vaderlandse multinationals hebben tegenwoordig liever lokale managers in dienst dan expats. Toch is het een aantal Nederlandse managers gelukt om de baas te worden van een buitenlandse onderneming. Wat onderscheidt deze Hollandse Sterren van anderen? In ieder geval een ding: een combinatie van lef en Hollandse nuchterheid.

Bouwschandalen versterken roep om kwaliteit
De dreigende instorting van een parkeergarage in Amsterdam werpen opnieuw een donkere schaduw over de bouwsector. De oplossing zit hem niet alleen in meer en betere controle, maar vooral in verbetering van de professionaliteit. Bij de bouwer, én bij de opdrachtgever.

Heineken lest Russische dorst
Topman Jean-François van Boxmeer laat een frisse oostenwind door het concern blazen. Light bier in de Verenigde Staten, fikse kostenbesparingen en een Blitzkrieg-achtige expansie in Rusland, het speerpunt van Heinekens nieuwe strategie.

Philips vergt drastische stappen
Topman Gerard Kleisterlee maakt zijn beloftes waar. Philips transformeert zich in rap tempo tot een marktgericht gezondheids-, lifestyle- en technologiebedrijf. Beleggers zijn echter nog niet overtuigd. Zelfs het aandeleninkoopprogramma haalt ze niet over. Verkoop van Consumer Electronics misschien wel.

MG rijden? Eerst betalen
Merkwaardig: de rechten op de merknaam MG in West-Europa zijn in handen van de failliete Nederlandse importeur. De Chinezen moeten onderhandelen met de curator als ze het merk nieuw leven willen inblazen.

Verder in dit nummer:
>> Zweedse degelijkheid met elegant trekje: de Volvo C70 cabrio >> kunsthandelaar Rob Noortman verkoopt zichzelf aan Sotheby's >> ondernemer Willem Smit speelt spannend spel met zijn Playlogic

Informatie: Arne van der Wal 06 22 31 37 18

De business weekly FEM Business ordent wekelijks de relevant zakelijke, economische en financiële informatie. Naast het feitelijke nieuws ook oorzaken en gevolgen, achtergronden, heldere analyses en scherpe commentaren. De redactie schrijft over bedrijven, markten, sectoren en de mensen die erover beslissen. Deskundig en onafhankelijk. Naast het weekblad is er een goed bezochte website waarop de vaste abonnees toegang hebben tot het elektronische archief van FEM Business. Tevens verschijnt dagelijks FEM Business Update, de gratis dagelijkse E-nieuwsservice van FEM Business.