ABN AMRO

Amsterdam, 20 juli 2006

ABN AMRO introduceert biometrische stemverificatie voor telefonisch bankieren

Klanten van ABN AMRO gaan telefonisch bankieren met de stem als verificatiemiddel. Chris Vogelzang, directielid ABN AMRO Nederland: 'Stemverificatie is snel, gemakkelijk en bovenal veilig.' De computer verifieert op basis van meer dan 100 biometrische kenmerken of de stem de juiste is (toonhoogte, frequentie, zacht-hard gehemelte, kaakstructuur, etc).

Stemverificatie wordt in eerste instantie toegepast bij klanten die bellen voor saldo-informatie, telefonisch overboeken en beleggen. Dit gebeurt door het uitspreken van het rekeningnummer. Klanten hoeven dus geen cijfercodes als wachtwoord (TIN-code) meer te onthouden. Deze technologie wordt gecombineerd met de invoering van spraakherkenning. Daarbij wordt aan de klant een open vraag gesteld: 'Waarmee kunnen we u van dienst zijn'? Op basis van het antwoord wordt de klant met de juiste medewerker doorverbonden. Tijdrovende keuzemenu's behoren daarmee tot het verleden.

Met deze nieuwe manier van bankieren speelt ABN AMRO in op moderne ontwikkelingen. 95% van alle transacties vindt tegenwoordig plaats via de directe kanalen (internet en telefoon). Chris Vogelzang: 'Uit klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat deze directe kanalen steeds belangrijker worden voor onze klanten. Stemverificatie betekent een betere toegankelijkheid en meer gemak voor de klant'.

Aan invoering van stemverificatie is een uitgebreide periode van testen voorafgegaan met ruim 1450 testpersonen en 25.000 testtelefoontjes. Daarbij is gebeld met vaste- en mobiele telefoons, op alle momenten van de dag en door familieleden (waaronder zes tweelingen). Speciale aandacht is besteed aan personen, die tijdens de testperiode verkouden waren. ABN AMRO is de eerste grootbank ter wereld die deze technologie op deze schaal en op deze manier invoert.

Een eerste groep klanten heeft inmiddels met de technologie kennis gemaakt. In de komende periode zullen die een deel van hun bankzaken via dit systeem uitvoeren. Hun ervaringen met klanten zullen de basis vormen voor de verdere uitrol in 2007. De mogelijkheid van stemverificatie als toegangsmiddel wordt op vrijwillige basis aan de klanten aangeboden.

Perscontacten: 020-6288900

ABN AMRO Bank N.V.

Afdeling Persvoorlichting
(HQ 9140)
Postbus 283
1000 EA Amsterdam

Telefoon: 020 628 89 00
Buiten kantoortijden:
020 629 80 00
Fax: 020 629 54 86


Copyright © 1998-2006 ABN AMRO Bank N.V.