Amsterdam, 20 juli 2006
ABN AMRO introduceert biometrische stemverificatie voor telefonisch
bankieren
Klanten van ABN AMRO gaan telefonisch bankieren met de stem als
verificatiemiddel. Chris Vogelzang, directielid ABN AMRO Nederland:
'Stemverificatie is snel, gemakkelijk en bovenal veilig.' De computer
verifieert op basis van meer dan 100 biometrische kenmerken of de stem
de juiste is (toonhoogte, frequentie, zacht-hard gehemelte,
kaakstructuur, etc).
Stemverificatie wordt in eerste instantie toegepast bij klanten die
bellen voor saldo-informatie, telefonisch overboeken en beleggen. Dit
gebeurt door het uitspreken van het rekeningnummer. Klanten hoeven dus
geen cijfercodes als wachtwoord (TIN-code) meer te onthouden. Deze
technologie wordt gecombineerd met de invoering van spraakherkenning.
Daarbij wordt aan de klant een open vraag gesteld: 'Waarmee kunnen we
u van dienst zijn'? Op basis van het antwoord wordt de klant met de
juiste medewerker doorverbonden. Tijdrovende keuzemenu's behoren
daarmee tot het verleden.
Met deze nieuwe manier van bankieren speelt ABN AMRO in op moderne
ontwikkelingen. 95% van alle transacties vindt tegenwoordig plaats via
de directe kanalen (internet en telefoon). Chris Vogelzang: 'Uit
klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat deze directe kanalen steeds
belangrijker worden voor onze klanten. Stemverificatie betekent een
betere toegankelijkheid en meer gemak voor de klant'.
Aan invoering van stemverificatie is een uitgebreide periode van
testen voorafgegaan met ruim 1450 testpersonen en 25.000
testtelefoontjes. Daarbij is gebeld met vaste- en mobiele telefoons,
op alle momenten van de dag en door familieleden (waaronder zes
tweelingen). Speciale aandacht is besteed aan personen, die tijdens de
testperiode verkouden waren. ABN AMRO is de eerste grootbank ter
wereld die deze technologie op deze schaal en op deze manier invoert.
Een eerste groep klanten heeft inmiddels met de technologie kennis
gemaakt. In de komende periode zullen die een deel van hun bankzaken
via dit systeem uitvoeren. Hun ervaringen met klanten zullen de basis
vormen voor de verdere uitrol in 2007. De mogelijkheid van
stemverificatie als toegangsmiddel wordt op vrijwillige basis aan de
klanten aangeboden.
Perscontacten: 020-6288900
ABN AMRO Bank N.V.
Afdeling Persvoorlichting
(HQ 9140)
Postbus 283
1000 EA Amsterdam
Telefoon: 020 628 89 00
Buiten kantoortijden:
020 629 80 00
Fax: 020 629 54 86
Copyright © 1998-2006 ABN AMRO Bank N.V.
ABN AMRO