Topscores voor Mazda in Duits JD Power onderzoek
(7/20/2006)
Ook dit jaar behoort Mazda weer tot de top drie in het Duitse JD Power
onderzoek naar de klanttevredenheid bij auto-eigenaren. Evenals vorig
jaar is Mazda daarmee één van de topmerken in Duitsland met een
positieve uitstraling naar andere markten in Europa.
Het onderzoek werd in Duitsland gehouden onder 22.000 bezitters van
een maximaal twee jaar oude auto naar de tevredenheid op het gebied
van kwaliteit, betrouwbaarheid, aantrekkelijkheid van het model, de
service van de dealer en de autokosten.
In het D-segment van de middenklassers won de Mazda6 met overmacht en
behaalde met 861 punten de hoogste score van alle autoâs in het
onderzoek, ongeacht het segment. De Mazda MX-5 bevestigde zân
reputatie als één van âs werelds meest favoriete roadsters met de
eerste plaats in de categorie van de sportautoâs. Mazda behaalde in
twee andere categorieën ook nog uitstekende tweede plaatsen: de
Mazda3 in het C-segment en de Mazda Premacy in de klasse van de
midi-MPVâs.
Al deze scores resulteerden uiteindelijk in een zeer sterke derde
plaats voor Mazda in de eindrangschikking met een totaal van 834
punten. De uitslag is daarmee veel hoger dan het gemiddelde van 795
punten van de totaal 28 merken in dit Duitse
klanttevredenheidsonderzoek. Mazda scoort met dit puntenaantal hoger
op het gebied van klanttevredenheid dan de bekende luxe merken.
J.D. Power & Associates is een wereldomspannend bureau voor marketing
services, dat actief is in de belangrijkste sectoren zoals
marktonderzoek, voorspellingen, advies, opleiding en
klanttevredenheid. De genoemde scores peilen de mate waarin aan de
verwachtingen van de klanten van een bepaald automerk worden voldaan.
In volgorde van belangrijkheid worden de klanten ondervraagd over:
* Kwaliteit / betrouwbaarheid van de auto. Aan dit punt wordt een
gewicht van 30% van de totale score toegekend;
* De aantrekkingskracht van de auto. Hoe waardeert de eigenaar de
prestaties, het ontwerp, het comfort en de uitrusting van de auto
(25%);
* Tevredenheid op het gebied van de service van de dealer (23%);
* De door de eigenaar te dragen autokosten (22%).
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai