AutoRai

Topscores voor Mazda in Duits JD Power onderzoek

(7/20/2006)
Ook dit jaar behoort Mazda weer tot de top drie in het Duitse JD Power onderzoek naar de klanttevredenheid bij auto-eigenaren. Evenals vorig jaar is Mazda daarmee één van de topmerken in Duitsland met een positieve uitstraling naar andere markten in Europa. Het onderzoek werd in Duitsland gehouden onder 22.000 bezitters van een maximaal twee jaar oude auto naar de tevredenheid op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid, aantrekkelijkheid van het model, de service van de dealer en de autokosten.

In het D-segment van de middenklassers won de Mazda6 met overmacht en behaalde met 861 punten de hoogste score van alle autoâs in het onderzoek, ongeacht het segment. De Mazda MX-5 bevestigde zân reputatie als één van âs werelds meest favoriete roadsters met de eerste plaats in de categorie van de sportautoâs. Mazda behaalde in twee andere categorieën ook nog uitstekende tweede plaatsen: de Mazda3 in het C-segment en de Mazda Premacy in de klasse van de midi-MPVâs.

Al deze scores resulteerden uiteindelijk in een zeer sterke derde plaats voor Mazda in de eindrangschikking met een totaal van 834 punten. De uitslag is daarmee veel hoger dan het gemiddelde van 795 punten van de totaal 28 merken in dit Duitse
klanttevredenheidsonderzoek. Mazda scoort met dit puntenaantal hoger op het gebied van klanttevredenheid dan de bekende luxe merken.

J.D. Power & Associates is een wereldomspannend bureau voor marketing services, dat actief is in de belangrijkste sectoren zoals marktonderzoek, voorspellingen, advies, opleiding en klanttevredenheid. De genoemde scores peilen de mate waarin aan de verwachtingen van de klanten van een bepaald automerk worden voldaan. In volgorde van belangrijkheid worden de klanten ondervraagd over:
* Kwaliteit / betrouwbaarheid van de auto. Aan dit punt wordt een gewicht van 30% van de totale score toegekend;
* De aantrekkingskracht van de auto. Hoe waardeert de eigenaar de prestaties, het ontwerp, het comfort en de uitrusting van de auto (25%);

* Tevredenheid op het gebied van de service van de dealer (23%);
* De door de eigenaar te dragen autokosten (22%).

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster