Juli 2006

Green Media Webdevelopment

Vakantiemerken zetten zich in voor duurzame wintersportvakanties 'Wijs op wintersport' met Arke en Holland International Arke en Holland International zetten zich in voor de bescherming van de kwetsbare bergnatuur op wintersportbestemmingen. Daarom starten zij het nieuwe winterseizoen 2006 - 2007 met de campagne `Wijs op wintersport'. Hiermee richten de reisorganisaties zich op wintersportvakanties met respect voor mens en natuur. Door het verstrekken van `winterse wijsheden' vragen Arke en Holland Internationaln ook een actieve bijdrage van de vakantieganger voor het behoud van de sneeuwbestemmingen.

`Wit hart' voor wintersport
Meer dan één miljoen Nederlanders boeken elk jaar een wintersportvakantie. Het overgrote deel kiest voor een sneeuwvakantie naar de Alpen. De kwetsbare bergnatuur lijdt onder het succes van haar populariteit.

Daarnaast ondervindt zij de directe gevolgen van klimaatverandering door de opwarming van de aarde. Hierdoor schuift bijvoorbeeld de sneeuwgrens naar boven, met als gevolg dat de sneeuwgarantie afneemt en het skiseizoen korter wordt. Arke en Holland International dragen de wintersportbestemmingen een groen hart toe. In dit geval een wit hart.

Campagne
Daarom hebben Arke en Holland International de campagne `Wijs op wintersport' ontwikkeld. De campagne richt zich op het wintersportaanbod en op het gedrag van de vakantiegangers. "De campagne `Wijs op wintersport' heeft zowel een intern als een extern aspect.

Het interne aspect bestaat uit het verbeteren van onze wintersportproducten op het gebied van vervoer naar en op de bestemming, het verblijf in verantwoorde bestemmingen en milieuvriendelijke accommodaties, en de milieuvriendelijke activiteiten op die bestemmingen.

Extern richt de campagne zich op het informeren van vakantiegangers over duurzame wintersportvakanties", aldus Simone van den Berk, woordvoerder van TUI Nederland, de moedermaatschappij van de toonaangevende vakantiemerken.

Winterse wijsheden
Via diverse `winterse wijsheden' krijgt de sneeuwliefhebber tips over een verantwoorde duurzame sneeuwvakantie. De wijsheden staan vermeld in de wintersportbrochures van Arke en Holland International en op de website www.wijsopwintersport.nl.

Vervoer
Zo informeert de wijsheid `Kies voor vervoer dat het milieu het minst belast' over de trein en touringcar als de milieuvriendelijkste opties om naar een Europese wintersportbestemming af te reizen. In de brochures hebben deze vervoerslogo's een groene kleur.

Autovrij
De wijsheid `Kies voor een autovrije bestemming' wordt in de gidsen ondersteund door een `autovrij-logo' voor die bergdorpen die (gedeeltelijk) autovrij zijn. Noch Arke noch Holland International biedt de milieuonvriendelijke en gevaarlijke activiteit heliskiën aan.

Helikopter
Hierop is de wijsheid `Spring niet uit een helikopter' gebaseerd. Arke en Holland International stimuleren ook `Boek eens het onbekende'. Hiervoor hebben wij skigebieden in het oosten en noorden van Europa geselecteerd, zoals de Lage en Hoge Tatra in Slowakije, waardoor de milieudruk op de Alpen minder groot wordt.

Samenwerking
Simone van den Berk: "Bij de ontwikkeling van de campagne en het uitdragen van de winterse boodschap werkt TUI Nederland samen met diverse organisaties. Denk aan het Nederlands Alpen Platform (NAP), Het Nieuwe Rijden en Milieu Centraal'.

'NAP zet zich actief in voor de bescherming van de Alpennatuur door te streven naar een duurzaam en verantwoord toeristisch gebruik van de Alpen. Het Nieuwe Rijden geeft vakantiegangers rijstijltips voor naar de wintersportbestemmingen die het milieu en de portemonnee sparen. Milieu Centraal heeft een rekenmodule voor vakantievervoer ontwikkeld. Binnenkort berekent de module ook voor de grootste wintersportbestemmingen de milieubelasting per vervoermiddel."

Actief beleid
TUI Nederland voert al jaren een actief beleid op het gebied van duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De campagne rond het nieuwe wintersportbeleid is hiervan een onderdeel. Het creëren van bewustwording door informatie te verstrekken aan vakantiegangers en het verbeteren van het vakantieaanbod is geïntegreerd in het duurzaam toerisme beleid van TUI Nederland.

Zie ook: www.tuinederland.nl/duurzaamtoerisme