Juli 2006
Green Media Webdevelopment
Vakantiemerken zetten zich in voor duurzame wintersportvakanties
'Wijs op wintersport' met Arke en Holland International
Arke en Holland International zetten zich in voor de bescherming van
de kwetsbare bergnatuur op wintersportbestemmingen. Daarom starten zij
het nieuwe winterseizoen 2006 - 2007 met de campagne `Wijs op
wintersport'. Hiermee richten de reisorganisaties zich op
wintersportvakanties met respect voor mens en natuur.
Door het verstrekken van `winterse wijsheden' vragen Arke en Holland
Internationaln ook een actieve bijdrage van de vakantieganger voor het
behoud van de sneeuwbestemmingen.
`Wit hart' voor wintersport
Meer dan één miljoen Nederlanders boeken elk jaar een
wintersportvakantie. Het overgrote deel kiest voor een sneeuwvakantie
naar de Alpen. De kwetsbare bergnatuur lijdt onder het succes van haar
populariteit.
Daarnaast ondervindt zij de directe gevolgen van klimaatverandering
door de opwarming van de aarde. Hierdoor schuift bijvoorbeeld de
sneeuwgrens naar boven, met als gevolg dat de sneeuwgarantie afneemt
en het skiseizoen korter wordt. Arke en Holland International dragen
de wintersportbestemmingen een groen hart toe. In dit geval een wit
hart.
Campagne
Daarom hebben Arke en Holland International de campagne `Wijs op
wintersport' ontwikkeld. De campagne richt zich op het
wintersportaanbod en op het gedrag van de vakantiegangers. "De
campagne `Wijs op wintersport' heeft zowel een intern als een extern
aspect.
Het interne aspect bestaat uit het verbeteren van onze
wintersportproducten op het gebied van vervoer naar en op de
bestemming, het verblijf in verantwoorde bestemmingen en
milieuvriendelijke accommodaties, en de milieuvriendelijke
activiteiten op die bestemmingen.
Extern richt de campagne zich op het informeren van vakantiegangers
over duurzame wintersportvakanties", aldus Simone van den Berk,
woordvoerder van TUI Nederland, de moedermaatschappij van de
toonaangevende vakantiemerken.
Winterse wijsheden
Via diverse `winterse wijsheden' krijgt de sneeuwliefhebber tips over
een verantwoorde duurzame sneeuwvakantie. De wijsheden staan vermeld
in de wintersportbrochures van Arke en Holland International en op de
website www.wijsopwintersport.nl.
Vervoer
Zo informeert de wijsheid `Kies voor vervoer dat het milieu het minst
belast' over de trein en touringcar als de milieuvriendelijkste opties
om naar een Europese wintersportbestemming af te reizen. In de
brochures hebben deze vervoerslogo's een groene kleur.
Autovrij
De wijsheid `Kies voor een autovrije bestemming' wordt in de gidsen
ondersteund door een `autovrij-logo' voor die bergdorpen die
(gedeeltelijk) autovrij zijn. Noch Arke noch Holland International
biedt de milieuonvriendelijke en gevaarlijke activiteit heliskiën aan.
Helikopter
Hierop is de wijsheid `Spring niet uit een helikopter' gebaseerd. Arke
en Holland International stimuleren ook `Boek eens het onbekende'.
Hiervoor hebben wij skigebieden in het oosten en noorden van Europa
geselecteerd, zoals de Lage en Hoge Tatra in Slowakije, waardoor de
milieudruk op de Alpen minder groot wordt.
Samenwerking
Simone van den Berk: "Bij de ontwikkeling van de campagne en het
uitdragen van de winterse boodschap werkt TUI Nederland samen met
diverse organisaties. Denk aan het Nederlands Alpen Platform (NAP),
Het Nieuwe Rijden en Milieu Centraal'.
'NAP zet zich actief in voor de bescherming van de Alpennatuur door te
streven naar een duurzaam en verantwoord toeristisch gebruik van de
Alpen. Het Nieuwe Rijden geeft vakantiegangers rijstijltips voor naar
de wintersportbestemmingen die het milieu en de portemonnee sparen.
Milieu Centraal heeft een rekenmodule voor vakantievervoer ontwikkeld.
Binnenkort berekent de module ook voor de grootste
wintersportbestemmingen de milieubelasting per vervoermiddel."
Actief beleid
TUI Nederland voert al jaren een actief beleid op het gebied van
duurzaam toerisme en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De
campagne rond het nieuwe wintersportbeleid is hiervan een onderdeel.
Het creëren van bewustwording door informatie te verstrekken aan
vakantiegangers en het verbeteren van het vakantieaanbod is
geïntegreerd in het duurzaam toerisme beleid van TUI Nederland.
Zie ook: www.tuinederland.nl/duurzaamtoerisme