Zorgvernieuwing krijgt eindelijk gestalte
Honeywell
http://www.honeywell.com
Telemetrie bij diagnostiek hartrimestoornissen
Het stellen van een goede diagnose van een soms optredende hartritmestoornis is nauwelijks
mogelijk.Uit recent gepubliceerd, Nederlands onderzoek, blijkt, dat in 84% van de gevallen
een diagnose op afstand kon worden gesteld met behulp van apparatuur door de patiënt
zelf bediend. Slechts een klein percentage van de patiënten (5%) werd doorverwezen
naar de cardioloog, de rest (95%) kon door de huisarts worden afgehandeld. Hiermee wordt
de toegankelijkheid van de zorg zeker gesteld, de kwaliteit verhoogd, en de kosten
verlaagd. Niet alleen per diagnose maar zeker door het voorkomen van vele beroertes
(CVA.s) per jaar scheelt dat 800.000 Euro, ieder jaar weer.Uitvoering van deze dienst in
de praktijk bevestigt de in het onderzoek gevonden cijfers.
Binnen de monitoring periode van maximaal 30 dagen is het mogelijk om een diagnose te
stellen.De beoordeling wordt met advies naar de behandelend huisarts gestuurd die op
basis van deze gegevens zijn verdere beleid bepaalt.
Hierdoor worden onnodige verwijzingen naar de cardioloog (de tweede lijn) voorkomen.
Honeywell Telecare is een telemedicine bedrijf dat gewoon op bedrijfsmatige principes
werkt in Nederland, maar bovendien met behulp van eenvoudige technologie, inpasbaar in
bestaande zorg systemen en netwerken de zorg toegankelijk houdt voor de patiënt en
werkbaar voor de huisarts. Tevens worden hiermee aanzienlijke kosten bespaart, op de
korte termijn door het voorkomen van onnodige verwijzingen naar het ziekenhuis en op de
lange termijn door het vroegtijdig adequaat behandelen van risicofactoren voor het
ontstaan van ischaemische beroertes.
Honeywell Telecare laat zien, dat met behulp van eenvoudige technologie en tegen lage
kosten, kwaliteits en efficientie verbetering in de zorg eenvoudig realiseerbaar is. De
dienstverlening van Honeywell Telecare verloopt via eerste lijns gezondheidscentra,
HAGROs, huisartsenlabaratoria (zgn. Diagnostische Centra) en thuiszorginstellingen.De
dienst is beschikbaar in de regio Noord Holland, provincie Utrecht, Rijnland, Delft e.o,
gebeid rond Nijmegen en Velp. Binnenkort ook in regio groot Amsterdam en Twente.
Door samenwerking met diverse logistieke partners in de zorg kan tegen lage kosten een
telemedische service voor diagnostiek van hartritmestoornissen voor de eerste lijn worden
geboden. Hartritmestoornissen zijn lastig te diagnosticeren, omdat er enkel bij de
huisarts of specialist een ECG kan worden gemaakt. Meestal is de acute klacht dan weer
voorbij
De gouden standaard voor diagnostiek is de zogenaamde "event holter' waarmee de patient
op het moment dat een klacht zich voordoet op eenvoudige manier een ECG kan maken. Deze
opname wordt via een modem verzonden naar een centrale database waar onder supervisie
van een cardioloog dit ECG wordt beoordeeld.
Contact over dit persbericht en nadere informatie:
Chr.J.Verhorst, arts
T. 023 5384687
M. 06 20523606
E. info@honeywelltelecare.nl
Bijlage : Uitgebreide toelichting
Beschrijving
Uit de praktijk blijkt dat huisartsen gemiddeld 13 keer per 1000 patiënten per jaar
een ECG (een zgn. 'hartfilmpje') maken of laten maken voor patiënten met een
onduidelijke hart(ritme)stoornis.
De presentatie van nieuwe hartproblemen, waarbij het nodig is om een ECG te maken is in de
gemiddelde huisartsen praktijk te laag om voldoende kennis op te bouwen in het beoordelen
van een ECG.
Nu worden deze patiënten ter uitsluiting of aantonen van de klacht doorgaans verwezen
naar het ziekenhuis voor verdere diagnostiek. Met alle kosten die dat met zich meebrengt.
De oorzaken voor het diagnostisch gebruik van een ECG in de huisartsen praktijk beperken
zich tot twee categorieën:
1. het diagnosticeren van hartritmestoornissen (hartkloppingen)
2. het diagnosticeren hart-pijnklachten
Door de vergrijzing van de bevolking zal het aantal hartritmestoornissen toenemen, zeker
ook door de verbeterde overleving na eerdere problemen met het hart.
Een eenmalig ECG draagt weinig bij tot de diagnose van hartritmestoornissen en klachten
van pijn op de borst. Verwijzing naar het ziekenhuis is nu het logische beleid.
Het beschikbaar hebben in de huisartsenzorg van apparatuur waarmee de patiënt op het
moment van de klacht (memo holter: een apparaatje dat op de borst een hartritmestoornis
direct vastlegt) een registratie kan maken is en nieuw en uniek, waarbij een goede
diagnose kan worden gesteld: van 'niets aan de hand" tot een verwijzing naar het
ziekenhuis voor verder onderzoek. Deze aanpak voorkomt tijd en kosten, door tijdige
diagnose en het hiermee voorkomen van beroertes. Goed voor de patiënten en goed voor
de kosten van de gezondheidszorg!
Klinisch onderzoek
Door het huisartsen instituut van het AMC te Amsterdam is de toegevoegde waarde van deze
ambulante ECG registratie in de eerste lijn onderzocht in het zogenaamde BEAT onderzoek
Uit dit onderzoek, dat tijdens het NHG congres in december 2005 te Utrecht is
gepresenteerd en waarvan de publicatie is verschenen in Huisarts & Wetenschap nr 48
van november 2005, blijkt dat het gebruik van ambulante event holters voor de diagnostiek
van ritme stoornissen leidt tot een zowel statistisch significante als klinisch relevante
toename in diagnoses met behandelconsequenties. Ambulante event-memo holters vormen een
waardevolle aanvulling op het diagnostisch arsenaal van de huisarts en hebben belangrijke
consequenties voor het huisartsgeneeskundig beleid.
Procedure
Op verwijzing van de huisarts krijgt de patiënt voor maximaal een maand de
beschikking over een handzaam opname apparaat waarmee een ritmestrook kan worden
opgenomen op het moment dat de klacht zich openbaart. Eenmaal geactiveerd werkt dit
apparaat met een "memory loop modus" , waardoor continu het ECG van de afgelopen 1 tot 7
minuten in het buffer geheugen wordt vastgelegd. Zodra de patiënt een abnormaal
symptoom voelt ( ritme stoornis ) kan een opname modus worden geactiveerd. Het
vastgelegde ECG ( 1 leads recording ) bevat 30 seconden pre- en 30 seconden post-event.
Nadat de patiënt een opname heeft gemaakt wordt deze per modem doorgezonden worden
naar een database. Het ECG wordt beoordeeld door cardiologen en vergeleken met een eerder
gemaakt basis ECG. Indien het resultaat daar aanleiding toe geeft wordt de verwijzend
huisarts direct geïnformeerd.per fax of telefoon.
Aan het eind van de periode waarin de patiënt de opname apparatuur gebruikt krijgt de
verwijzend arts altijd een afsluitend bericht met advies en een beschrijving van de
gevonden ECG afwijkingen.
Patiëntenpopulatie
De telediagnostiek is bedoeld voor de patiënt met klachten van:
a. hartkloppingen, overslaan van het hart, hartbonzen, onregelmatige hartslag,
flauwvallen, en/of gevoelens van lichtheid in het hoofd
b. afwijkend hartritme bij lichamelijk onderzoek
Procedure
De patiënt wordt vanuit de huisartsenpraktijk via een speciaal formulier met de NAW
en verzekeringsgegevens verwezen naar de Telecaredienst.
Ook gegevens over medicatie gebruik en relevante medische gegevens worden daarbij
vermeld..
Via een medewerker van het diagnostisch centrum of thuiszorgorganisatie krijgt de
patiënt instructies over het gebruik van de apparatuur. Na afloop van de
bewakingsperiode of eerder als er een diagnose is gesteld levert de patiënt de
apparatuur weer in. De verwijzend huisarts krijgt hierna een bericht met advies en een
beschrijving van de gevonden relevante ECG afwijkingen. De huisarts kan hierop zijn
verdere beleid bepalen.
De patiënt kan 24 uur per dag en 7 dagen per week, met dringende medische vragen en
klachten betreffende zijn ritme problemen, contact opnemen.
Kosten en vergoeding
In de nieuwe tarieven structuur van 2006 is het voor Zorgverzekeraars mogelijk in het
kader van Modernisering & Innovatie afspraken te maken met huisartsen over speciale
verrichtingen die buiten het basis tarief vallen.Diagnostiek van hartritme stoornissen is
een van de modules waarover tussen verzekeraars en huisartsen afspraken zijn gemaakt. Deze
regeling is gericht op projecten die de doelmatigheid in de zorg vergroten tegen gelijke
of lagere kosten. Er zijn geen investeringen door de huisarts nodig.
Voordelen
Voor patiënt:
verbetering kwaliteit van leven
geen onnodige stigmatisering als hartpatiënt
laagdrempelige toegang tot specialistisch advies
Voor de arts:
verbetering van kwaliteit van zorg
bevorderen van werkbare zorg
versterking poortwachters functie
vermindering onnodig patiëntencontact
vermindering wachttijden
juiste patiënt op juiste plaats
Verdere informatie
Alle relevante literatuur, onderzoeken en andere informatie is te vinden op :
www.honeywelltelecare.nl.